לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, הוגשה לאחרונה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בטענה כי גבתה דמי חכירה בניגוד לדין ביישובים הנמצאים באזור קו העימות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי החוק (סעיף 40 (ה) לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה – 1985), ניתן פטור מלא מכל תשלום בעבור דמי חכירה שנתיים, כלומר תשלום בעבור הקרקע, למי שרשום או זכאי להירשם בפנקסי המקרקעין כחוכר של מקרקעי ישראל באזור קו עימות (אזורים סמוכים לגבולות ישראל עם לבנון ורצועת עזה לפי מרחק של רדיוס מוגדר בחוק).
1 צפייה בגלריה
רשות מקרקעי ישראל רמ"י
רשות מקרקעי ישראל רמ"י
רשות מקרקעי ישראל
(צילום: אוהד צויגנברג )
מגיש התובענה הייצוגית, איתי צחר, טוען כי רמ"י גבתה ממנו ומחוכרים נוספים שזכו במכרז להקצאת קרקעות שערכה ביישוב שלומי, הממוקם באזור קו עימות, דמי חכירה בניגוד לדין. נטען כי במכרז בשלומי נגבו דמי חכירה בסך של יותר מ-11 מיליון שקל מזוכי המכרז. עוד נטען כי בדיקה מעלה שאין מדובר במקרה יחיד או חריג, שכן "רמ"י נוהגת כעניין של פרקטיקה לגבות דמי חכירה בניגוד לדין באזורי קו עימות, במסגרת מכרזים שהיא מפרסמת לציבור להקצאת קרקעות".
סכום התביעה האישית שהוגשה במסגרת התובענה הייצוגית נאמד בכ-205 אלף שקל. סכום התביעה הייצוגית שהוגשה נאמד ביותר מ-2.5 מיליון שקל, כאשר התובעים מעריכים כי הנזק בפועל עומד על עשרות מיליוני שקלים, ואולי אף למעלה מכך. במסגרת התובענה, רמ"י נדרשת להגיש התייחסותה עד פברואר 2023. במסגרת ההליך, היא תידרש למסור מידע ומסמכים, שמהם ניתן יהיה ללמוד באופן מדויק יותר על הנזק שנגרם לציבור.
עו"ד תמיר שנהבעו"ד תמיר שנהבצילום: קרן שביט שטייף
במסגרת התובענה, שהוגשה על ידי עו"ד תמיר שנהב ממשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', וכן על ידי עו"ד שלומי נעמן, מבוקש צו שיורה לרמ"י "לחדול לאלתר מגביית דמי חכירה בניגוד לדין באזורי קו עימות". כמו כן, מבקשת התובענה השבה של כל הכספים שנגבו שלא כדין. בין היתר נטען כי "הציבור שם ברמ"י את מבטחו וסבור כי היא פועלת על פי חוק, ולכן סר למרותה ולדרישותיה שכן אינו מעלה בדעתו כי תגבה כספים בסכומים גבוהים בניגוד לדין".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "כתב תביעה ובקשה לאישור תובענה יצוגית הוגשו לאחרונה לפרקליטות מחוז חיפה. עמדת רשות מקרקעי ישראל תוגש לבית המשפט הנכבד. יצוין כי חוק יסודות התקציב קובע כי קיים פטור מדמי חכירה שנתיים בקו עימות. אך הוראות החוק לא חלות על הקצאות חדשות במכרזים של רשות מקרקעי ישראל בהם לא ניתנות הנחות באזור".