צפו: ריאיון עם שרת הכלכלה אורנה ברביאי
(צילום: משי בן עמי)
"אנחנו עושים את כל הפעולות כדי שבעוד כשנה הצרכנים ישלמו פחות על הקניות בסופרמרקט. אנחנו דורשים מכל השרשרת - מהספקים, מהיבואנים, מהקמעונאים ומהיצרים, להיות מתואמים בתכלית המשותפת הזו להורדת המחיר כלפי הצרכן. אבל בסוף מי שקובע את המחיר זה הצרכן בעצמו. הצרכן באופן ההתנהלות שלו, בצרכנות הנבונה שלו. והתפקיד שלנו הוא להבטיח שהוא יידע שמישהו עובד עליו והוא יכול לקנות במקום אחר בצורה יותר זולה. אתמול ישבתי על זה בדיון ענק כדי לבחון איך עושים את זה ואיך מנגישים מידע לציבור". כך אמרה היום (ה') שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, בריאיון לאולפן ynet.
לדבריה, "האזרח יצטרך לשקול היטב, הכל פתוח היום בפנינו, מה הדבר הנכון לו לעשות, איפה לקנות מה. נתתי כבר הנחיות אצלי במשרד, אנחנו צריכים להנגיש את המידע הזה, כל המידע, באופן שקוף שאומר איפה קונים מה, אנחנו מפרסמים את זה היום אחת לחודש ומפרסמים גם את הסל הבריא כי אנחנו רוצים לעודד צריכה בריאה".
1 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי
(צילום: קובי קואנקס)
ברקע הריאיון עדיין מתקיימת חקירת רשות התחרות בחשד לתיאום עליות מחירים בין רשתות ובין רשתות לספקים. הבוקר הודיעה חברת דיפלומט לבורסה כי בכירים נוספים בחברה נחקרו במשרדי רשות התחרות. ביום שלישי הודיעה רשת יוחננוף כי איתן יוחננוף, מבעלי השליטה בחברה המכהן בה כמנכ"ל וכדירקטור, זומן לחקירה במסגרת החשד לתיאום מחירים בענף המזון. בשבוע שעבר נחקרו ברשות התחרות מנכ"לי שופרסל, ויקטורי, שטראוס, דיפלומט, אושר עד, יוניליוור ורמי לוי.
"אנחנו פועלים בכמה מישורים כדי להוריד את המחירים לצרכן", הוסיפה השרה ברביבאי. "גם בהקשר של פתיחת הייבוא, גם בהיבט של פיקוח, גם בהיבט של רשות התחרות שבודקת אם נעשה שימוש לרעה ואיפה הוא נעשה, גם בוועדה שהוקמה בראשות ד"ר רון מלכה מנכ"ל משרד הכלכלה לבדיקת פערי התיווך בירקות ובפירות, כי זו הוצאה מאוד משמעותית וראינו גם את העלייה במחירים, עכשיו סוף סוף זה מתמתן".
אתם מבטיחים לנו רפורמות ביבוא, אבל אנחנו רואים שהיבואנים עושים מה שהם רוצים בסוף, יש כשל. "הרפורמה שבפתח מאפשרת פתיחה והסרת חסמים של יבואנים במובן הזה שיהיה יותר גיוון וגם איכות. הדרישה שלי ליבואנים היא שעכשיו כשהסרנו את החסמים אתם תגלגלו את הורדת המחירים לצרכן, זה מה שאנחנו מצפים".

"סימון מחירים דיגיטלי יפגע בצרכן? להיפך"

לאחרונה פורסם, כי שרת הכלכלה והרשות להגנת הצרכן מקדמים תצוגה דיגיטלית של מחירים על המדף וביטול חובת הצמדת מדבקות המחיר על גבי מוצרים בסופר, שמאפשרת כיום לצרכנים להשוות בין מחיר המוצר למחירו בקופה. ברביבאי הודפת את הטענות כי המהלך יפגע בצרכנים וישרת בעיקר את הקמעונאים. "אני לא מבטלת את סימון המחירים", אמרה. "אנחנו משנים את אופן סימון המחירים שיהיה באופן מדויק, דיגיטלי, כמו בכל העולם, כדי שאם אתה מוצא איזה מוצר על המדף שאין אפילו מדבקה או שהמדבקה הייתה פחות ממה שאתה צריך לשלם או יותר ממה שאתה צריך לשלם, יש סגירות מלאה לקופה בוודאות מוחלטת. בעיניי זו רפורמה שמשרתת את הצרכן ולא הפוך".
מה זה דיגיטלי? אדם בן 80 נכנס לסופר ורוצה לקנות גבינה צהובה. איך הוא יודע כמה היא עולה? "הוא רואה את המחיר באופן דיגיטלי. בנוסף, יש לו סורק, הכי פשוט. רצית לקנות ב-100 שקל או ב-500 שקל? אתה יודע בדיוק כמה עולה כל מוצר, מה המשקל שלו ולוקח 30 שניות להגיע לקופה".
אנחנו מוכנים לדיגיטציה, יש תשתית? "חד משמעית. אף אחד לא יעשה את זה אם הוא לא יהיה מוכן. ההתניות יהיו שלנו, ייקבעו כללים שאי אפשר להעלות מחירים במנגנוני זמן, בטווחי זמן. כל התכלית של הרפורמה הזאת היא להגן על הצרכן, מי שמציג את זה אחרת טועה ומטעה את הציבור".
בנוגע לקריסת הדולר אמרה שרת הכלכלה, כי "לנו יש חשיבות גדולה מאוד לדאוג לתעשייה הישראלית. בסך הכל כשמסתכלים על חוזק השקל זה אומר שיש אמון של העולם בכלכלה הישראלית".
את כשרת הכלכלה שומעת את היצואנים שמתלוננים שהם סובלים מירידת שער הדולר. מה מדינת ישראל צריכה לדעתך לעשות או מה אתם מתכוונים לעשות? "אנחנו בקשר עם היצואנים. תראו, גם צריך בצניעות פה להגיד מה אנחנו יכולים לעשות. האם אנחנו יכולים לשנות את העניין הזה ולחזק משמעותית את ערך הדולר? לא, אבל אנחנו כן יכולים למתן. אני יודעת להגיד שנגיד בנק ישראל עוקב, בודק ובסופו של דבר ההתערבות היא תהיה מינימלית. כוחות השוק צריכים לפעול באופן כזה שהתחרות תעודד. אני שמחה על זה שיש אמון בשקל הישראלי. אנחנו עוקבים, אנחנו בשיח מתמיד עם שר האוצר גם על האופן שבו צריך להסתכל על היצואנים בפרק הזמן הזה, אף אחד מאיתנו לא נביא, לא יודעים להגיד מה יקרה בהמשך אבל אנחנו רואים גם את הצרכים של היצואנים בהתאמה".
בהתייחס לנתוני הלמ"ס מהשבוע לפיהם ישנה ירידה בשיעור האבטלה אך עלייה במספר המשרות הפנויות אמרה שרת הכלכלה, כי "אנחנו מוציאים יותר ויותר אנשים לעבודה אחרי מדיניות החל"ת המטורפת שהייתה פה, ועדיין יש יותר מידי אנשים שיושבים בבית שצריך להחזיר לשוק העבודה".