ראיון עם מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א
(צילום: ירון ברנר)
אחרי שעיריית ת"א הודיעה השבוע שהחל מינואר 2025 ייאלצו תושבי העיר לשלם על חניה בכחול-לבן שלא באיזור מגוריהם, ובנוסף תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על תו החניה השני והמחירים בחניונים העירוניים יעלו כבר בחודש הבא, סגנית ראש עיריית תל אביב לתחבורה, מיטל להבי, הסבירה הבוקר (יום ד') באולפן ynet כיצד יתבצע המהלך ומה עומד מאחוריו.
"בטווח הארוך היינו מאוד רוצים להיפטר מהרכבים", אמרה להבי. "אני אומרת לך באופן אישי כאישה שיש לה רכב, אני לא רואה שבעתיד הקרוב במדינת ישראל ניתן יהיה לוותר לחלוטין על הרכב, ולכן אני אומרת שהשאיפה שלנו זה לצמצם את השימוש ברכבים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חניה בתל- אביב (צילום: ידיעות אחרונות)
חניה בתל- אביב (צילום: ידיעות אחרונות)
חניה בתל- אביב (צילום: ידיעות אחרונות)
להבי הסבירה כי חלק מהשינוי במדיניות החניה בעיר מתבצע בהתאם למה שנקבע בחוק ההסדרים בשנת 2021. "ברמה הארצית, חוק ההסדרים קבע שינואר 2025 כל יישוב שיש בו מעל 40 אלף תושבים חייב לקבוע אזורי חניה שבהם תושב באזור מגוריו לא משלם, כשבשאר הוא משלם, ומבקר משלם 30% יותר מתושב. הרעיון הוא להגביל את העיריות מלקבוע מחיר מטורף למבקרים ונמוך מדי לתושבים.
"עיריית תל-אביב-יפו הייתה צריכה לכאורה לחלק את העיר לאזורים של 20 אלף תושבים כל אזור, היו לנו 7 אזורי חניה, הכפלנו את זה ל-14 ועדיין אזורי החניה שלנו הם בין 40-50 אלף תושבים בכל אזור. בנוסף העלנו את מחיר החניה כמו בירושלים, רמת גן, כמו בכל הערים בארץ שזה הולך לקרות גם אצלם. במרכז העיר מחיר החניה יהיה מעל 12 שקל למבקר ו-8.60 לתושב. 'בפריפריה', כלומר ברמת אביב, יד אליהו ואזורים שהם לא מרכז העיר - המחיר יהיה 7 שקל למבקר ו-4.90 לתושב.
"תושב מקבל 75% הנחה וחונה בלילה בחניון בקרוב לבית, כך שעדיין אם התושבים לא מוצאים כחול לבן עדיף להם להיכנס לחניון אחוזת חוף, ואני רוצה להגיד גם למבקרים שעדיף להם להיכנס לחניון, ואנחנו עושים את זה כדי שיתפנה כחול-לבן לתושבים".
בנוסף הסבירה להבי כי "חניה זה משאב במחסור ומי שסובל הכי הרבה זה התושבים באזור מגוריהם שמגיעים בערב הביתה ומחפשים שלוש שעות חניה. אנחנו חייבים לנהל את ההיצע כדי לתת מענה לביקושים, וקודם כל לאלה של התושבים. לכן במרכז העיר החניה תהיה יקרה יותר.
"נכון שהתחבורה הציבורית במדינת ישראל לא מאוד מתפקדת, אבל בתל אביב היא פועלת טוב יותר כמעט מכל רחבי הארץ", אמרה להבי.
לסיכום אמרה כי "אנחנו כפופים לחוק ההסדרים כמו כל עיר במדינת ישראל, אבל אני רוצה לומר שבמקרה הזה חוק ההסדרים גם תואם את תפיסת עולמנו של השינוי שבדרך, של לצמצם את השימוש ברכב פרטי ולייצר הרבה מאוד אלטרנטיבות. יש מי ששופט אותנו על האלטרנטיבות כמו על הקורקינטים ועל הדו-גלגלי אבל אנחנו עושים תשתיות בלי הפסקה, כדי שיהיה יותר בטוח לרכב בעיר הזו".