מושלת ניו יורק, קאת'י הוקול, החליטה לעצור עד להודעה חדשה את התוכנית להטלת אגרת גודש של 15 דולר ליום לנהגים שנכנסים למנהטן. ההכרזה של הוקול, שבועות ספורים בלבד לפני כניסתה של התוכנית, היא מכה עבור הכנסות העירייה, שציפתה להכניס מאותן אגרות מיליארדי דולרים שיסייעו לה כדי לשפר את מערך הרכבות התחתיות בעיר, וכן לשפר את איכות הסביבה ולהפוך את איזור העסקים היוקרתי להרבה יותר נקי.
הוקול אמרה כי הגיעה "להחלטה הקשה מכיוון שיישום התוכנית מהווה סיכון גדול מדי ויהיו לה השכלות משמעותיות בשלב זה". היא ציינה גם את ההתאוששות הכלכלית השברירית של ניו יורק מאז מגפת הקורונה, ואת הנטל הכספי שהאגרות יטילו על תושבי המדינה שנאבקים באינפלציה כחלק מהסיבות שגרמו לה "להשהות את התוכנית ללא הגבלת זמן".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מנהטן
מנהטן
מנהטן
(צילום: AP)
עוד אמרה המושלת: "תשלום של 15 דולר ליום אולי לא נראה הרבה למי שיש לו אמצעים, אבל זה יכול לפגוע בתקציב של משק בית ממעמד נמוך או אפילו בינוני. זה יגרום ללחץ אצל אותם אנשים שהופכים את העיר הזו למי שהיא".
התוכנית הייתה אמורה לצאת לדרך ב-30 ביוני, חמש שנים לאחר שנחתמה ע"י המושל לשעבר אנדרו קואומו, ויותר מעשור לאחר שהוצעה בפעם הראשונה. עד להכרזה שלה, הוקול הייתה דווקא מהתומכים הבולטים של התוכנית, ותיארה אותה ככזו שתשנה את כל מערך התעבורה בעיר ותהיה לה השפעה גדולה על מצב האקלים. את הדברים האלה היא אמרה רק לפני שבועיים.
המהפך של המושלת גרר לא מעט ביקורת והעלה שאלות בנוגע לצורה בה המדינה תוכל להתמודד כלכלית עם הצורך לשדרג את התחבורה הציבורית שהייתה אמורה להיות ממומנת, כאמור, באמצעות אותן אגרות גודש.
"זו בגידה מוחלטת בתושבי ניו יורק ובאקלים שלנו", אמרה קייט סלווין, בכירה באיגוד התכנון האיזורי. מנגד, ככל שתאריך היעד של התוכנית התקרב, נשמעו עוד ועוד קולות נגד, בעיקר מצד אזרחים ופוליטיקאים מאיזורי הפרברים של ניו יורק, שעבורם התנהלות ברכב היא קריטית כדי להגיע לעיר. הוקול, שפועלת כדי להגדיל את הכוח של המפלגה הדמוקרטית בקונגרס של ניו יורק, שמעה את אותן התנגדויות וככל הנראה זו אחת הסיבות המרכזיות לכך ששינתה את דעתה.
2 צפייה בגלריה
מושלת מדינת ניו יורק קאת׳י הוקול
מושלת מדינת ניו יורק קאת׳י הוקול
מושלת מדינת ניו יורק קאת׳י הוקול
(צילום: AP Photo/Hans Pennink)
מי שעוד תמך בעצירת התוכנית הוא ראש עיריית ניו יורק, אריק אדאמס: "אם המושלת בוחנת דרכים אחרות לבצע התוכנית, אולי דרכים נכונות יותר, אני בעד. זה שינוי גדול לעיר שלנו והוא חייב להתבצע בצורה הנכונה".
כאמור, לפי התוכנית, אגרת הגודש היומית לרכב פרטי הייתה אמורה לעמוד על 15 דולר ליום. כלי רכב גדולים יותר, כמו משאיות ואוטובוסים, יחויבו בתעריף גבוה יותר של 24 דולר, בעוד שרוכבי אופנועים ישלמו 7.50 דולר.
עיר ללא הפסקת תשלום: ת"א משנה את כללי החניה - ראיון עם מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א
(צילום: ירון ברנר)