באיחור של שנה ובניגוד להסכם שנחתם, כ-100 אלף מאבטחים ושומרים צפויים לקבל את תוספת השכר רק ב-1 בספטמבר ובפעימה אחת בלבד. זאת, במקום שתי פעימות שהיו אמורות להתחיל ב-1 באפריל. כך נודע הערב (ה') ל-ynet. המשמעות: הפסד של אלפי שקלים של תוספת שכר מצטברת שבין אפריל לספטמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בהדסה עין כרם
בהדסה עין כרם
מאבטח בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
על פי ההסכם המקורי, היו המאבטחים אמורים לקבל תוספת שכר של 5% עד 7.5% בפעימה ראשונה מתוך שתיים בתחילת באפריל ותוספת שנייה בשיעור דומה בפעימה השנייה שתשולם ב-1 בספטמבר. הסכם על כך הושג עוד בראשית שנת 2021, אך היה אמור לצאת לפועל רק לאחר ששרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, תחתום על צו הרחבה שיאפשר את העלאות השכר שסוכמו.
עד כה לא חתמה עדיין השרה ברביבאי על צו ההרחבה, אך המאבטחים צפויים לקבל הודעה ששכרם יועלה רק ב-1 בספטמבר בשל נוסח מתוקן של הצו.
העלאת שכר המאבטחים בארץ הייתה אמורה להתקיים במקביל להעלאת שכר המינימום ב-100 שקל החל ב-1 באפריל מ-5,300 שקל ל-5,400 שקל. ב-7 בפברואר הודיעו על יישום ההסכם בעניין המאבטחים יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ומנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה, פיני שיף, במכתב ששיגרו לממונה על זרוע העבודה, עו"ד רבקה ורבנר, שהעתקיו הועברו גם לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה ברביבאי.
בהסכם נאמר עוד כי צו ההרחבה יפורסם ברשומות מיידית ויכנס לתוקפו באחד באפריל. ההסכם כולל זכאות לשכר מינימלי לעובד שמוגדר בודק בטחוני בשיעור של 5% מעל לשכר המינימום. מאבטח וסדרן באירועי תרבות וספורט יהיו זכאים לשכר מינימלי של 7.5% מעל שכר המינימום.
החל ב-1 בספטמבר היה אמור שכר בודק ביטחוני לקבל תוספת כוללת כפולה שתגיע ל-10% מעל לשכר המינימום ושכר סדרן באירועים יעלה בסך הכל ב-15% מעל לשכר המינימום. זאת, גם כאשר שכר המינימום ימשיך לעלות, כפי שנחתם בהסכם הקיבוצי בין משרד האוצר למעסיקים ולהסתדרות. כבר בשנה הבאה, 2023, יעלה שכר המינימום בעוד 100 שקל ל-5,500 שקל בחודש.
כעת, שכר המאבטחים יעלה רק בבת אחת בסכום שסוכם - 10% ו-15%- ב-1 בספטמבר ובכך יפסדיו מאבטחים העלאה של מאות שקלים בכל חודש בחמישה החודשים מאפריל ועד לספטמבר השנה.
בהסתדרות אישרו כי העלאת שכר המאבטחים נדחתה בחמישה חודשים וטענו כי הוסבר להם מנציגי הממשלה כי "יש קושי משפטי כלשהו להעלות את השכר כבר באפריל" והפנו לקבלת תגובה ממשרד הכלכלה.
זאת, לאחר שרק ב-31 בינואר איימה ההסתדרות לפתוח בשביתה אם המאבטחים לא יקבלו את תוספת השכר באפריל. כעת ההסתדרות מקבלת את הדין כדי שהתוספת תשולם ולא יהיו עוד עימותים עם משרדי הממשלה.
מזרוע התעסוקה במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "השרה אומנם פירסמה הודעה על כוונה, אולם טרם נתנה החלטתה בעניין מתן צו הרחבה להסכם הקיבוצי הכללי בענף השמירה. החלטה כאמור תינתן בשים לב להשלכות על המשק, בדגש על טובת העובדים וזכויותיהם לצד שמירה על משק יציב וכן בהתחשבות בעמדות כלל הארגונים והמעסיקים הנוגעים בדבר".
יו"ר המטה למען עובדי הקבלן, אלכס טנצר, אמר הערב כי "ההחלטה הזאת גורמת עוול לעובדים החלשים ביותר, בהם מבוגרים מאוד, שמועסקים בעבודה קשה במשך שעות בעמידה בשכר הנמוך ביותר. קשה להבין איך שרת הכלכלה לא חתמה על צו לפי ההסכם המקורי,צהאוצר מנסה לחסוך בתקציב על גבם של המאבטחים וההסתדרות, שאיימה בשביתה רק לפני מספר ימים, לא מתנגדת לדחייה כזאת בהעלאת השכר. זאת לא הפעם הראשונה שפוגעים כך במאבטחים והופכים אותם לשקופים".