זוכי ההגרלה הראשונה של "דירה בהנחה" בריאיון לאולפן
(צילום: משי בן עמי)

פרטי ההגרלה השנייה בתוכנית הממשלתית "דירה בהנחה" נחשפים: על רקע המשך עליות המחירים והמצוקה שמתחילה להירשם גם בדירות להשכרה, במשרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל הודיעו היום (ה') על מועד פתיחת ההרשמה להגרלה השנייה במסגרת התוכנית לדירות מוזלות, שיהיה ב-3 ביולי.
ההגרלה צפויה לכלול כ-5,000 דירות מוזלות בשורה של יישובים ברחבי הארץ. על פי מידע ראשוני, הפרויקטים שייכללו בהגרלה השנייה ממוקמים בין היתר ביישובים אילת, אשדוד, בית שמש, דיר חנא, חיפה, ירושלים, נצרת, צפת, עראבה, רמת גן, ראש העין ושדרות. עם זאת, במשרד הבינוי והשיכון הדגישו הבוקר שמדובר ברשימה שאינה סופית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אתר דירה בהנחה
אתר דירה בהנחה
אתר דירה בהנחה
(צילום מסך)
במשרד הבינוי והשיכון ממשיכים לנקוב במספר היעד של 30 אלף דירות מוזלות עד סוף השנה, אולם ההגרלה הנוכחית תכלול מחצית מהיצע הדירות שכללה ההגרלה הקודמת. זו הסיבה, בין היתר, שלאחרונה אושרו כללים חדשים לתוכנית הממשלתית שיאפשרו הגדלה משמעותית במספר הדירות המוזלות בכל פרויקט.
נזכיר כי בהגרלה הקודמת של דירה בהנחה נקבע שיא במספר הנרשמים. לא פחות מ-120 אלף זכאים נרשמו להגרלה שכללה מעט יותר מעשרת אלפים דירות מוזלות בעשרות ישובים. בסופו של דבר, 10,053 משקי בית זכו, מה שהותיר כ-110 אלף זכאים מאוכזבים. מאז סיום ההרשמה להגרלה הראשונה ועד היום הצטרפו כ-11 אלף זכאים חדשים, מה שמעמיד נכון להיום את מספר הזכאים שיכולים להירשם להגרלה השנייה על כ-121 אלף. בנוסף, לא מן הנמנע שעד פתיחת ההגרלה הבאה יהיו עוד אנשים שיוציאו תעודות זכאות, מה שיגדיל את המספר עוד יותר - ויקטין את הסיכוי של מי שמשתתף לזכות.
בתוך כך יש לציין כי על מנת להירשם להגרלות יש להנפיק אישור זכאות, שהנפקתו אורכת 10 ימים. לא מעט בלבול נרשם סביב הוצאת הזכאות בהגרלה הראשונה, ובסופו של דבר בשל העומסים הכבדים והעיכובים בהוצאת הזכאות מועד סיום ההרשמה להגרלה הראשונה נדחה. לכן, חשוב לשים לב לכך שהנפקת הזכאות הכרחית כדי להירשם להגרלה, והאפשרות להנפיקה תהיה פתוחה עד 7 ביולי - לאחר מכן לא יהיה ניתן להנפיק אישורים עד לסגירת ההרשמה להגרלה.
ניתן להנפיק את האישור באופן מקוון דרך אתר התכנית הממשלתית. מי שלא יכול להירשם באופן מקוון יכול להירשם מרחוק רישום דיגיטאלי באמצעות טפסים מקוונים באתרי החברות או דרך מוקדי השירות; אלונים *2850, מילגם *6078, עמידר *6266. עלות הנפקת אישור הזכאות לתוכניות של "דירה בהנחה" – 240 שקל, והאישור תקף לשנה. במידה ואישור הזכאות בתוקף אין צורך להנפיק שוב.
הישראלים שחווים קשיים בהגרלות הדירות המוזלות: אין לי באמת סיכוי
(צילום: נויל האריס)

בניגוד להגרלה הקודמת בה נכללו פרויקטים של "מחיר למשתכן" ו"מחיר מופחת", שבהם זכו קבלנים בשנים האחרונות אך טרם יצאו לבנייה או הגרלה, הפעם הפרויקטים יכללו גם דירות מוזלות במסגרת התוכנית החדשה - "מחיר מטרה". המשמעות בפועל היא שבפרויקטים שונים יירשמו הנחות שונות על מחירי הדירות המוזלות לעומת הדירות בשוק החופשי. עוד נציין כי לאחרונה הוחלט במועצת מקרקעי ישראל כי ההנחה שתינתן לדירות המוזלות תוכל להגיע עד 500 אלף שקל ולא על 300 אלף שקל כפי שנקבע בתחילה. במקביל נקבע גם שהמכרזים החדשים של מחיר מטרה יכללו שיעור גבוה יותר של דירות מוזלות לעומת דירות למכירה בשוק החופשי וגם ששיעור הזכאים בני המקום יהיה גבוה יותר. המשמעות היא שבמכרזים הבאים של מחיר מטרה יהיו יותר דירות מוזלות בכל פרויקט, מה שצפוי להזין את ההגרלות הבאות המתוכננות במסגרת התוכנית.
"עד לסוף השנה נגריל 15 אלף יח"ד נוספות", הבטיח היום שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי להגדיל את המספר הזה ופועלים במקביל מול הרשויות ובממשלה במטרה לתת מענה לזוגות הצעירים".
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט אמר היום: "מדובר בצעד משמעותי נוסף. הגרלות אלו לצד החלטת מועצת מקרקעי ישראל השבוע, להעלות את היקף הדירות במחיר מטרה לכ-80%, ולביטול הצמדת המחירים למדד תשומות הבניה מהווים צעדים משמעותיים, שיתנו מענה אמיתי לאותם זכאים הזקוקים להנחה כדי להגיע לדירה משלהם. הרשות תמשיך לייצר מגוון פתרונות לדיור בר השגה, ובנוסף לתכנית גם שיווק קרקע לשכירות במחירים מפוקחים באזורי הביקוש".
מנכל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן: "ההגרלה שתפתח להרשמה בתחילת יולי היא המשך ישיר לכלל הצעדים והמהלכים שמקדם המשרד בתקופה האחרונה במטרה לתת מענה לביקושי הדיור העולים מהשטח. אני מבקש מכל מי שעונה לכללי הזכאות אל תחכו לרגע האחרון, הקדימו והנפיקו את אישורי הזכאות ע"מ שתוכלו להירשם בזמן להגרלה".