בפסק דין שפורסם לאחרונה קיבל בית המשפט למשפחה בקריית גת תביעה שהגישה אישה לפינוי אחיה מהמשק שלה במושב: השופט בן שלו קיבל את טענתה שלפיה האח הפר את ההסכם שכרתה עמו לאחר מות אביהם, שלפיו המשך מגוריו בחלקה מותנה בהתנהלותו כמחזיק סביר ובדרך ארץ.
בינואר 2015 העביר האב את המשק שלו לבתו במתנה. ההעברה הושלמה בדצמבר של אותה שנה, עם אישורה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), וכעבור כשנה נוספת החלך האב לעולמו.
1 צפייה בגלריה
הובלה של ארגזים במעבר דירה
הובלה של ארגזים במעבר דירה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
על רקע העובדה שמאז 2011 התגוררו האח ומשפחתו באחד הבתים שבמשק, הוא כרת עם אחותו הסכם שנועד להבטיח את יחסים תקינים ביניהם. ההסכם הטיל על האח כמה התחייבויות, בהן להתנהל כ"מחזיק סביר", להכיר באחותו כבעלת המשק, לא להפריע לשימושים של אחרים במשק ובאופן כללי – להתנהל בדרך ארץ.
אלא שלטענת האחות, עד מהרה הוא הפר את התחייבויותיו השונות. לדבריה הוא נקט אלימות, קילל אותה ואת בני משפחתה, הטריד אותה ללא הרף, השליך כלים ובקבוקים על הבית שלה, השתמש ללא בקרה במים שהיא משלמת עליהם וזרק אשפה וגרוטאות לחצר ללא הסכמתה. היא ביקשה שעל רקע זה יורה בית המשפט על ביטול ההסכם ופינוי אחיה מהמשק. מנגד התעקש האח שההסכם תקף ויש לראות בו דייר קבע ולא ארעי בלבד.
עו"ד צביקה גלזרעו"ד צביקה גלזרצילום: M_creditM
השופט שלו ציין כי לעמדת רמ"י, שהייתה צד להליך, עצם הקניית זכות השימוש במשק לאח מהווה פיצול אסור של הנחלה - למעשה גם אם לא להלכה. כלומר, שמלכתחילה מדובר בהסכם בעייתי שתוקפו מעורער. ואולם, במנותק מעמדת רמ"י עלה שאכן האח הפר בכמה הזדמנויות את ההסכם ומכאן שבמארג היחסים ביניהם - יש לקבוע שהוא בטל.
בפסק הדין צוין שבניגוד להסכם פעל האח להקים גדר החוצצת בין ביתו לבית אחותו, וכמו כן הוא סגר את המרפסת שלו ללא רשותה: "די בשני אלה, הקמת הגדר וסגירת המרפסת, כדי להוביל למסקנה כי הנתבע אמנם הפר את ההסכם ולא תיקן ההפרות חרף דרישת התובעת, באופן המזכה את התובעת לתרופות בגין ההפרה".
השופט הדגיש שהאח לא הסתפק בכך, אלא שהוא נהג במשק כבעליו, סילק אורחים ובני משפחה של אחותו, השתלט על מחסן במשק, שתל עצי זית ללא הסכמה ועוד. ואם לא די בכך, כתב השופט, ממסכת הראיות עלה לכאורה שהנתבע עשה שימוש בלשון מאיימת וכינויי גנאי כנגד אחותו וגיסו.
בנסיבות אלה נקבע שההסכם בטל נוכח הפרותיו החוזרות ונשנות על ידי האח, ומשכך עליו להתפנות מהמשק כדרישת אחותו תוך 150 יום ממועד פסק הדין. הוא גם חויב בהוצאות משפט של 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד דניאל שרז • ב"כ הנתבע: עו"ד עמרי אלירז • עו"ד צביקה גלזר עוסקת בנחלות ומשקים במושבים • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין