במהלך חודש אוקטובר היו רשומים בשירות התעסוקה 25,402 דורשי עבודה עם מוגבלות, שהיוו 9.1% בקרב כלל דורשי העבודה באותו החודש. כך עולה מדו"ח מיוחד שמפרסם היום (ה') שירות התעסוקה לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות שחל מחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמנם מדובר בשיעור נמוך יחסית לשיעור האנשים עם מוגבלות מקרב כלל האוכלוסייה, שכן לפי הלמ"ס (נכון לשנת 2020) ל-12% מבני 20 ומעלה יש מוגבלות תפקודית חמורה ול-29% מבני 65 ומעלה - אולם שיעורי ההשתתפות של אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה נמוך בהרבה, שכן לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2020 רק כ-60% מאוכלוסיה זאת השתתפו בכוח העבודה, לעומת 83% בקרב השאר. כך שלמעשה, שיעור העובדים עם מוגבלות בקרב מחפשי העבודה נמוך יחסית משום שחלק גדול מהם לא עובדים - וגם לא מחפשים עבודה, ולכן לא רשומים בשירות התעסוקה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשירות התעסוקה אמרו ל-ynet שעל אף שאין עדיין נתונים רשמיים לחודש אוקטובר האחרון בנוגע לשיעור ההשתתפות של אנשים עם מוגבלות בכוח העבודה, ידוע שרבים מהם נפלטו ממעגל העבודה במהלך משבר הקורונה ולא שבו לחפש עבודה, ולכן ניתן לשער ששיעור השתתפותם בכוח העבודה ירד עוד יותר.
עוד עולה מנתוני שירות התעסוקה כי שיעור האנשים עם מוגבלות שתבעו הבטחת הכנסה בקרב דורשי העבודה עמד על 20% בחודש אוקטובר האחרון.
מהנתונים עולה בבירור השפעתה של המוגבלות בגיל מבוגר יותר, ואכן שיעורם של האנשים עם מוגבלות בקרב דורשי העבודה המבוגרים (מעל 51) עמד על 14.8% - פי שמונה בהשוואה לשיעורם בקרב דורשי העבודה הצעירים (עד 34) שעמד על 1.8%. בשירות התעסוקה מציינים כי נתון זה מלמד על הסיכון הגבוה בו נתונים דורשי העבודה המבוגרים להזדקק לקצבאות סוציאליות כהבטחת הכנסה ונכות, משתמה זכאותם לדמי אבטלה.
עוד עולה כי בהתפלגות לפי אשכולות סוציו אקונומיים, נראה כי שיעור דורשי העבודה עם מוגבלות היה גבוה יותר באשכולות הנמוכים (1-3) ועמד על 12.8%, ונמוך באשכולות הגבוהים (8-10) ועמד על 3.2% בלבד. נתונים דומים עולים גם כאשר נבחן שיעורם בהתפלגות לפי רמת מיומנות דיגיטלית, בעוד דורשי העבודה עם מוגבלות היוו 14.2% מכלל דורשי העבודה נעדרי הכישורים הדיגיטליים, הרי שבקרב בעלי הכישורים הדיגיטליים עמד שיעורם על 8% בלבד.

למ"ס: רבע מהעובדים עם מוגבלות מרוויחים פחות מ-5,000 ש' בחודש

מהסקר החברתי של הלמ"ס שפורסם השבוע בנוגע למצבם של עובדים עם מוגבלות בשנת 2020 כולה, עולה כי 75% מהם הועסקו במשרה מלאה ו-25% הועסקו במשרה חלקית, לעומת 85% ו-15% בהתאמה בקרב השאר.
עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי 36% מהמועסקים עם מוגבלות חושבים שתפקידם מאפשר קידום בעבודה, לעומת 51% משאר המועסקים, וכן 47% מהמועסקים עם מוגבלות אינם מרוצים מהכנסתם מעבודה, לעומת 30% בקרב שאר המועסקים.
בתוך כך, לפי הסקר של הלמ"ס, 26% מהמועסקים עם מוגבלות משתכרים עד 5,000 שקל ברוטו בחודש, לעומת 13% בלבד מהמועסקים ללא מוגבלות. 46% מתוך המועסקים עם מוגבלות אינם מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית, לעומת 22% מהמועסקים ללא מוגבלות.
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "הנתון הגבוה של דורשי העבודה עם מוגבלות מלמד שוב על החשש שהביע שירות התעסוקה מפני נסיגה בשילוב אוכלוסיות מוחלשות בשוק העבודה. בשנים האחרונות, בין היתר בזכות תכנית מעגלי תעסוקה של שירות התעסוקה, שילובם של האנשים עם מוגבלות בתעסוקה הלך ועלה. כדי להשיבם למעגל העבודה, יש צורך מיוחד בתכניות אקטיבציה ובדגש על חיזוק המיומנויות הדיגיטליות שלהם".