לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון אסר על חברות ישראליות להציג בתערוכת הנשק "יורוסאטורי", חברת אלביט הורתה לאנשיה לא להגיע לשם כמבקרים. על פי בדיקה של משרד הביטחון, הצרפתים לא יאסרו כניסת ישראלים לתערוכה שתיפתח בשבוע הבא, מה שמאפשר לפחות לקיים פגישות שנקבעו מראש. באלביט, כאמור, מתעקשים להחרים את האירוע.
יש לציין כי החלטת מקרון הגיעה שבועיים בלבד לפני הפתיחה, בעוד החברות נערכו כבר לפני חודשים ומערכות הנשק שהיו אמורות להיות בתערוכה נשלחו לפריז. בכיר באלביט אמר ל-ynet ול"ממון": "זה עניין של כבוד עצמי, לא נבוא כמו גנבים בלילה. הלקוחות שלנו יודעים לפגוש אותנו גם ללא התערוכה. ההחלטה לאסור על חברות ביטחוניות להשתתף היא צבועה לגמרי. ברור שעזה היא לא העילה העיקרית, אנחנו מתחרים קשים של התעשייה הביטחונית הצרפתית, ויש כאן אינטרסים כלכליים. כל השאר סיפורים.
1 צפייה בגלריה
דוכן אלביט בתערוכת הנשק "יורוסאטורי" בפריז בשנים עברו
דוכן אלביט בתערוכת הנשק "יורוסאטורי" בפריז בשנים עברו
הדוכן הישראלי בתערוכת "יורוסאטורי" בפריז בעבר
(צילום: אלביט)
"אחרי המקרה הזה, למה שמדינת ישראל תיתן לחברות צרפתיות להשתתף במכרזים ממשלתיים? הנזק שנגרם הוא לא מזה שלא נקיים פגישות, אנחנו לא מוכרים כמעט כלום לצרפת – למרות שמערכת הגנה מטילים במטוס של נשיא צרפת היא שלנו. הנזק הוא שהכניסו אותנו למועדון המצורעים, לצד נזק כספי גדול שנגרם לנו ולשאר המציגות – הקמת הביתן, כרטיסי הטיסה, המלונות ודמי השתתפות. נתבע את מארגני התערוכה".
התעשיות הביטחוניות הישראליות יכולות להתנחם בכך שבחודש הבא הן יציגו בתערוכת הנשק הגדולה בלונדון, שאמנם מתמקדת במערכות קרקעיות, בעוד בצרפת הפוקוס הוא על מערכות אוויריות, אבל גם אליה מגיעים מקבלי ההחלטות, והגופים המעורבים ברכש ביטחוני. בינתיים בתערוכת הנשק המתקיימת בברלין הגיע קנצלר גרמניה לביקור בביתן התעשייה האווירית, ונפגש עם היו"ר עמיר פרץ. כזכור, ממשלת גרמניה רכשה בעסקת ענק של 14 מיליארד שקל את מערכת החץ. בנוסף, נפתחה השבוע תערוכה ביטחונית בבולגריה, והנשיא שלה הגיע לביקור בביתן של אלביט.
בכיר בתעשייה הביטחונית בישראל אמר ל-ynet ול"ממון": "מעולם לא היה פוטנציאל מכירות בהיקף של מיליארדים כמו שיש עכשיו. מדינות אירופה קונות מערכות נשק 'כמו משוגעות' לאחר שהעלו פי שלושה את הוצאות הביטחון ביחס לתל"ג".
(צילום: ירון ברנר)