שופרסל מטלטלת את שוק הקמעונאות בישראל: תפתח רשת סופרמרקטים חדשה של חנויות גדולות בשם יוניברס. מדובר בפורמט חדש של הרשת שלראשונה מזה 30 שנה לא ייקרא שופרסל, כשכ-40 סניפים מתוך 104 סניפי שופרסל דיל ושופרסל דיל אקסטרה יוסבו לסניפי יוניברס.
מדובר בקאמבק, שכן יוניברס הוא שם מותג של תת-רשת עם מחירים נמוכים במיוחד שהיה בעבר בבעלות שופרסל: החברה הפעילה סניפים שנקראו יוניברס קלאב בתחילת שנות האלפיים שהוסבו לשופרסל דיל.
6 צפייה בגלריה
סניף שופרסל בראשל"צ שיוסב ליוניברס
סניף שופרסל בראשל"צ שיוסב ליוניברס
סניף שופרסל בראשל"צ שיוסב ליוניברס
(צילום: מירב קריסטל)
כעת, החנויות שיהפכו ליוניברס יהיו מהגדולות ברשת - 4,000-3,000 מ"ר. אלה יהיו חנויות שיציעו מחיר נמוך וחווית שירות ונראות שונה משאר סניפי הרשת. בזכות עלויות התפעול הנמוכות - הרשת תוכל להוריד בהן מחירים.
המהלך הוא בהובלת האחים שלומי ויוסי אמיר, הבעלים החדשים של שופרסל (מקימי רשת פרשמרקט), שמבוסס על מהלך שתוכנן עוד בימי הבעלות הקודמת של שופרסל. שופרסל התכוונה להקים במאי השנה תת רשת בשם שופרסל מרקט, שתמכור מוצרים במחירים נמוכים ממחירי שופרסל דיל וגבוהים ממחירי רמי לוי בכ-6% בלבד (לעומת עד 20% כיום). עם חילופי ההנהלה נעשתה חשיבה מחודשת על המהלך שכעת מתממש: אך באופן שונה מהמתוכנן.
6 צפייה בגלריה
השלט של הרשת החדשה שייתלה בסניף הראשון
השלט של הרשת החדשה שייתלה בסניף הראשון
השלט של הרשת החדשה שייתלה בסניף הראשון

מעברים רחבים, יותר מקום למבצעים

את ההכנות למהלך, שנרקם במשך חודשים, ניתן לראות בסניף שופרסל בראשל"צ הסמוך למשרדי הרשת, שיהפוך לחנות הראשונה ברשת יוניברס. המראה של הסניף השתנה באופן דרמטי: בוטל תת סניף רשת Be שהיה בתוך הסניף בפורמט של חנות בתוך חנות, מה שפינה שטח רב בחנות. עקב כך, המעברים בחנות הפכו להיות מרווחים מאוד, הרבה יותר מהנהוג ברשתות בארץ.
חלק מהפירות והירקות מוצגים בתוך ארגזי הפלסטיק שבתוכם הגיעו לחנות (אך בצורה אסתטית) וחלק מהמוצרים שבמבצע שבתחילת וסוף כל מדף: מוצגים בתוך ארגזים שהגיעו מהמרלו"ג באופן שחוסך מהעובדים את סידור המדף. הסניף מואר בצורה שונה, נראה שהתאורה בו מתוחכמת יותר ומדגישה אזורים נבחרים בסניף בעוד שקודם הוא היה חשוך יחסית. הסניף אף נראה מסודר ומרווח יותר מהנהוג ברשת, עם שטח רב יותר למוצרים במבצע (בניגוד למגמה בשופרסל כיום, שחתכה את מספר המבצעים ברשת בחצי). יחד עם זאת, שם הסניף לא שונה עדיין.
6 צפייה בגלריה
חלק מהמוצרים מוצגים בתוך ארגזים שהגיעו מהמרלו"ג באופן שחוסך מהעובדים את סידור המדף
חלק מהמוצרים מוצגים בתוך ארגזים שהגיעו מהמרלו"ג באופן שחוסך מהעובדים את סידור המדף
חלק מהמוצרים מוצגים בתוך ארגזים שהגיעו מהמרלו"ג באופן שחוסך מהעובדים את סידור המדף
(צילום: מירב קריסטל)
בסמוך לסניף יש שלט שמוכר בעיר ונראה בה למרחוק: עמוד ועליו משולש עם הכיתוב שופרסל. השלט הזה יוחלף כבר השבוע ליוניברס. בסופו של המהלך - השם שופרסל לא יוזכר בסניף. זה מתכתב עם מהלך קודם של הרשת: ביטול מיתוג המותג הפרטי תחת השם "שופרסל" והחלפתו במותגים רבים - פר מוצר.
החנות אימצה בעצם מאפיינים של מחסן גדול (כולל מכירה צנועה של ריהוט), בדומה לאושר עד, מה שמאפשר להציע שם מחירים שיתנו תחרות טובה יותר לסניפי הרשתות הסמוכים: ויקטורי, יוחננוף, אושר עד ורמי לוי בין היתר. בראשל"צ פועלות גם חצי חינם, קארפור, קשת טעמים וטיב טעם - כך שזאת עיר עתירת תחרות שמאפשרת בחינת השקת סניף בפורמט חדש.
6 צפייה בגלריה
מעברים רחבים, יותר מהנהוג בסופרים בארץ
מעברים רחבים, יותר מהנהוג בסופרים בארץ
מעברים רחבים, יותר מהנהוג בסופרים בארץ
(צילום: מירב קריסטל)
לא ברור עדיין מה יהיה השוני המהותי בין יוניברס לשופרסל דיל אקסטרה - מה שלכאורה פועלת באותו מגרש: סניפים גדולים ומחירים מעט נמוכים יותר משופרסל דיל. תת הרשת הזאת לא התרוממה - גם כי סניפיה מועטים. ההבדל העיקרי הוא המותג יוניברס שהוקם לתחייה, שמרמז על מחירים נמוכים יותר מכל מה שהוצע עד כה ברשת.
במקביל, שופרסל גם פתחה לאחרונה לצרכנים את שתי החנויות הסיטונאיות "המפיץ", שמיועדות לקמעונאיות ומוכרות מוצרים באריזות גדולות מאוד ובכוונתה להשיק השנה סניפים נוספים בפורמט הזה.
6 צפייה בגלריה
סניף של החנות הסיטונאית "המפיץ", עוד מותג חדש של שופרסל
סניף של החנות הסיטונאית "המפיץ", עוד מותג חדש של שופרסל
סניף של החנות הסיטונאית "המפיץ", עוד מותג חדש של שופרסל

המחירים בשופרסל עלו - האם יוניברס תביא להוזלה?

מה שבטוח, שופרסל זקוקה להתרעננות והתחדשות: היא ביטלה לאחרונה את השותפות שלה בארנק הדיגיטלי של פייבוקס וגדעה פרויקטים חדשניים כמו הסניף האוטונומי. אם הרשת החדשה תביא בשורת חוויית קנייה לצד בשורת מחיר, זה יעזור לשקם את תדמית שופרסל גם באספקט הזה, שכן בסקר המחירים של ראש השנה ב"ממון" - שופרסל נמצאה כאחת משלוש הרשתות היקרות יותר.
בשנה האחרונה, שופרסל צימקה את מספר המבצעים ברשתותיה בכ-40%, ביטלה הטבות כמו צבירת "מטבעות" שניתן להמיר לכסף, ביטלה את רוב המבצעים המיועדים לחברי מועדון בלבד, צמצמה את מספר הקופונים אישיים, העלתה את דמי המשלוח ל-30 שקל בכל קנייה בשופרסל אונליין (לפני כן בקנייה מעל 700 שקל דמי המשלוח הוזלו ל-10 שקלים), העלתה את מחירי שופרסל אונליין למחירים המזכירים לעיתים את מחירי שופרסל שלי וכן ביטלה את ההנחה הקבועה (עד 9%) בקנייה בשופרסל לחברי "חבר". היא גם עברה לייבא בשר טרי מצונן גם מאורוגאווי וברזיל ולא רק מארגנטינה ופולין - אך לא הורידה את מחירו.
לעומת זאת - היא יוצאת מדי שבוע במבצעים מתפרצים אגרסיביים מאוד כמו מכירת רביעיית טונה ב-10 שקלים, שמן חמניות ב-6 שקלים וקבב קפוא בלדי ב-10 שקלים ואננס טרי ב-10 שקלים לק"ג. אלה מחירים לא שגרתיים בענף אך לרוב הם מותנים בקנייה של 150 שקל בסניף.
לרשת החדשה שופרסל בחרה בשם נוסטלגי עבור חלק מהצרכנים: בתחילת שנות האלפיים, רשת יוניברס הייתה רשת בת של שופרסל שנתנה הנחות לחברי מועדון יוניברס קלאב ומכרה מספר מק"טים מצומצם בהשוואה לסניפי שופרסל, רבים מהם באריזות חיסכון גדולות. אחד הסניפים הגדולים שלה פעל בתל חנן שם גדלו האחים אמיר. המותג כאמור היה אז שם נרדף למחירים נמוכים מאוד.
יוניברס פעלה במקביל לרשת נוספת של שופרסל בשם קוסמוס והתחרתה בג'מבו של קלאבמרקט שקרסה ובמגה (וזיל וזול) של רבוע כחול. רשתות הבת האלה של רשתות "השוק המאורגן", נפתחו אז כדרך להילחם במה שכונה "הרשת הרביעית" - רשתות מזון פרטיות זולות שכיום מהוות את רוב השוק ורבות מהן כבר אינן פרטיות אלא ציבוריות. ב-2005, שנת קריסת קלאבמרקט, שופרסל ביטלה את יוניברס והכריזה על פורמט שופרסל דיל, שאמור היה להוות רבע ממכירותיה. מאז הוא צמח לרוב מכירות הרשת - למרות שיש לה רווחיות גדולה יותר לכאורה בסניפי שופרסל שלי ושופרסל אקספרס היקרים.

הרשת עברה שינויים רבים מאז הרכישה

האחים אמיר כבר יזמו שינוי עיצובי ומיתוגי במותג הפרטי כאמור וכן ברשת הפארם Be שהמיתוג שלה שונה מ-be מקבוצת שופרסל ל-Be פארם. צבע המותג שונה מסגול לאדום עם לב.
6 צפייה בגלריה
המיתוג החדש של רשת Be של שופרסל
המיתוג החדש של רשת Be של שופרסל
המיתוג החדש של רשת Be של שופרסל
(צילום: מירב קריסטל)
במקביל, הם יצאו במהלכי סגירת "ברזים מטפטפים", כדי לחסל הוצאות לא נחוצות לחברה: הם קיצצו בתקציבי הנדל"ן של החברה, נפרדו ממנהלים (חלקם התפטרו. במקביל פוטרו 150 עובדי מטה), ביטלו את השותפות עם פייבוקס כאמור, סיימו התקשרויות עם חברות ייעוץ, פרסום וניתוח מידע (כולל סטורנקסט, כשעוד בבעלות הקודמת חסמו מידע מסטורנקסט על המותג הפרטי), הקשיחו את תנאי הסחר עם חלק מהספקים כך שיעניקו לה הנחות עמוקות יותר או מימון מלא במבצעים, סגרו במוצ"ש 50 סניפי שופרסל דיל ושלי שפעלו בצאת השבת וחסכו בכך עשרות מיליוני שקלים.
התוצאה הייתה רבעון ראשון של האחים אמיר כבעלי שליטה - עם שיא ברווחים, כשבמחצית הראשונה של השנה חלק עלייה של 4.8% בהכנסות ביחס לשנה שעברה. שופרסל הציגה ברבעון השני של השנה צמיחה של 8% בהכנסות שהסתכמו בקרוב ל-4 מיליארד שקל, מתוכן רווח נקי של כ-169 מיליון שקל - זינוק של 153% ביחס לרבעון המקביל ב-2023 (הקשור גם למועד פסח שחל מאוחר יותר השנה). התוצאות ברוב ענף המזון היו טובות - גם בשם שיאי צריכה במלחמה. יחד עם זאת, מכירות אתר האונליין נפגעו מהצמיחה בחנויות: הנתח שלו מסך המכירות עמד על 17.5% ברבעון לעומת 18.2% במחצית הראשונה של 2023.
כעת שופרסל, שאמנם שיפרה תוצאות, אך איבדה חלק מהייחודיות שהייתה לה עבור הצרכנים (מועדון שצובר נקודות, הנחות לחברי חבר) - תצטרך להוכיח עצמה מול הצרכנים עם הפורמט החדש. המימון שלו אגב, לא יגיע רק משופרסל. כנהוג בענף: גם הספקים יתבקשו ואף יידרשו לעזור במימון הרשת.