פרסום ראשון: בצל ההתייקרות החדה במחירי שמן הזית בעולם ובתוך כך גם על המדפים בישראל, המדינה החליטה להעניק באמצעות משרד החקלאות תמיכה ישירה למגדלי עצי הזית בהיקף של 40 מיליון שקל, שתשולם להם עוד בשנה הנוכחית, עד סוף 2024. זאת, בניסיון לחזק את היבול המקומי.
כזכור, בעקבות הרפורמה בחקלאות שהוביל שר החקלאות דאז עודד פורר, ביוזמת שר האוצר דאז אביגדור ליברמן, הופחת המכס של שמן זית מיובא בשיעור של 90% כחלק מהמאבק ביוקר המחיה, במטרה להוריד את המחירים לצרכן. התוצאה היתה שמגדלי הזיתים השיראלים נפגעו ובשל חוסר הכדאיות הכלכלית עקרו את מטעי הזיתים, כאשר בסך הכל ההערכה היא כי נעקרו כ-250 אלף עצי זית בישראל.
1 צפייה בגלריה
פסולת בינוי מאיימת על השמדת זנים מיוחדים של עצי זית
פסולת בינוי מאיימת על השמדת זנים מיוחדים של עצי זית
עצי זית
(צילום: יואב דודקביץ)
אלא שמאז הרפורמה, ההסתמכות על יבוא שמן זית התבררה כבעייתית בעיקר בגלל החמסינים הכבדים באירופה, שפגעו במגדלות הזיתים הגדולות בעולם ובראשן בספרד, מה שיצר מחסור עולמי שהוביל לזינוק חד במחירי שמן הזית המיובאים עד ל-60 שקל לליטר.
המחירים הגבוהים היום של שמן הזית הוכיחו עד כמה התלות ביבוא לא מבוקר מסוכנת ועלולה להוות פתרון לטווח הקצר בלבד, משום שהיא גורמת לחקלאים המקומיים לצמצם יבולים עקב הפגיעה ברווחיות, ובכך גם לפגוע בביטחון המזון.
למעשה, מסיבות שלא תלויות במגדלים, מחיר שמן הזית העולמי כמעט הוכפל מאז הרפורמה, ובתוך כך הוביל גם לשגשוג תעשיית זיופי שמן הזית העולמית. לאחרונה הציבור מוזהר מדי זמן מה על ידי משרד הבריאות מפני מותגים זרים שנתפסו כמזויפים.
כעת, במשרד החקלאות החליטו להכיר בנזק שנגרם למגדלים הישראלים ולענף, ועל כן המשרד בראשותו של השר דיכטר פועל לתמוך באופן ישיר בענף הזית בישראל ולסייע למגדלים המקומיים להתמודד עם הפחתת המכסים על שמן הזית, וזאת במסגרת מדיניות ביטחון המזון שאימץ לאחרונה.
המשרד יעניק תמיכה ישירה למגדלים בענף עוד השנה, כאמור, שתתחלק באופן הבא: 30 מיליון שקל בתמיכה ישירה למגדלים לשנת 2024 ,ועוד כ-10 מיליון שקל פיצוי עבור התקופה של 2023 שבמהלכה הופחת המכס. התמיכה תחולק למגדלי זיתים לשמן בהתאם לשטחי הגידול, טכנולוגיית הגידול וקריטריונים נוספים.
ממשרד החלקאות נמסר כי "בשנה האחרונה היבול העולמי פחת מה שגרר נסיקה במחירי שמן הזית. מכאן, התמיכה בעת הזו חשובה מאין כמוה בכדי לשמר את הייצור המקומי".
יוסי שטיינברג, סמנכ"ל מימון והשקעות במשרד החקלאות וביטחון המזון, אמר ל-ynet: "לאור האתגרים העולמיים בענף הזית, יש לחזק את תעשיית שמן הזית בישראל. שמן הזית הוא אחד המרכיבים החשובים בתזונה הישראלית, ולכן המשרד מגבש, בימים אלו, מדיניות שתכלול השקעה בטכנולוגיות חדשות להוזלת עלויות הייצור והגידול, תמיכה במחקר ופיתוח, על מנת לשפר את יעילות הזנים ושיטות הגידול וקידום שיתופי פעולה בין לאומיים בכדי להביא ידע וחדשנות מהעולם לישראל. שיאפשרו לישראל לא רק לשפר את יעילות הייצור ולהפחית את עלויות הייצור, אלא גם להבטיח את ביטחון המזון של המדינה בתחום שמן הזית".