עליית מחירים שנכנסה השבוע לתוקף ברשת הפיצריות פאפא ג'ונס, עוד בטרם העלאת המע"מ, מבשרת אולי את מה שצפוי לנו בענף הפיצות ב-2025: הרשת, שמחזיקה למעלה מ-30 סניפים בארץ ושמוכרת פיצות בסגנון אמריקני, ייקרה את הפיצות המשפחתיות והענקיות בעד כ-3%, את ההזמנות הכמותיות בעד 19.5%, את הפיצה בגודל אישי במשלוחים ב-6.5%, ואת השתייה בכ-10%. את מחירי התוספות על הפיצה הקפיצה בעד כ-31%.
באחד הסניפים של הרשת אמרו לנו: "ההתייקרות גדולה. תראי: 10 פיצות מכרנו ב-430 שקל עכשיו ב-490 שקל, 13% עלייה. זה 60 שקל הבדל". בדומינו'ס פיצה אגב, עשירייה כזאת מתומחרת ב-410 שקל בלבד.
פאפא ג'ונס היא אחת משלוש רשתות אמריקניות שפועלות בישראל: פיצה האט הכשרה (אם כי חלק מסניפיה פתוחים בשבת) ודומינו'ס פיצה בעלת נתח השוק הגדול מבין השלוש. לרשת האמריקנית יש כ-6,000 סניפים ב-50 מדינות והתדמית שלה היא פרימיומית יותר משל שתי המתחרות.
מבדיקה עולה שהמוכר בסניף צדק: כל ההזמנות הכמותיות התייקרו ברשת והופכים אותה ליקרה מבין שלוש הרשתות האמריקניות בתחום זה: שש פיצות נמכרות שם כעת ב-330 שקל במקום 276 שקל - 54 שקל יותר והתייקרות של 19.5%. בדומינו'ס: 276 שקל ובפיצה האט: 299 שקל. שמונה פיצות תומחרו בפאפא ב-360 שקל וכעת ב-416 שקל - תוספת של 56 שקל ועליית מחיר של 15.5%. בדומינו'ס: 344 שקל.
שתי פיצות משפחתיות (גודל L) נמכרו בפאפא ג'ונס ב-118 שקל במבצע וכעת הן נמכרות ב-128 שקל, התייקרות של 8%. לשם השוואה: בפיצה האט דיל כזה נמכר ב-125 שקל. שלוש פיצות משפחתיות נמכרו בפאפא ב-177 שקל וכעת ב-189 שקל (כמו בפיצה האט), לעומת 165 שקל בדומינו'ס פיצה, שגם מציעה תוספת לכל אחת. זאת התייקרות של 7% בפאפא ג'ונס.
הרשתות המתחרות העלו מחירים בהיקף מצומצם במהלך השנה
לפני שנפרט את רוחב ועומק העלאות המחירים של פאפא ג'ונס, שהן רבות, נזכיר שגם דומינו'ס העלתה מחירים במהלך השנה, אבל של מספר פריטים ושירותים קטן בהרבה: דמי משלוח שם עלו באפריל ב-25% מ-12 שקל ל-15 שקל. בפאפא ג'ונס גובים 14 שקל על משלוח ובפיצה האט 12 שקל. בנוסף, מבצע פיצה אישית במשלוח הסתיים ביולי ומחירה בדומינו'ס עלה מ-26.90 שקל ל-29.90 שקל: התייקרות של 11% ומחיר הפיצה מיקס בשרי עלה בכ-3% מ-86.90 שקל ל-89.90 שקל. כדי להימנע מעליית מחירים רוחבית ועמוקה כפי שקורה כרגע בפאפא ג'ונס, בדומינו'ס צמצמו מבצעים רק לבסט סלרים והוסיפו מוצרים נלווים לדילים.
גם פיצה האט ייקרה מוצרים השנה, בהיקף מצומצם: דיל 2 משפחתיות + 2 תוספות ושתייה עלה ב-10 שקלים מ-129 שקל ל-139 שקל, התייקרות של כ-8% ודיל שתי משפחתיות פלוס מוצר נלווה ולחם שום התייקר ב-8 שקלים מ-122 שקל ל-130 שקל, עליית מחיר של 6.5%. רשתות כמו שמש, פרגו, עגבנייה וטוני וספה לא העלו מחירים השנה.
התייקרויות של עד 31% בתוספות פיצה בגודל אישי
מה עוד התייקר בפאפא ג'ונס? פיצה אישית (בצק עבה) התייקרה במשלוחים בשני שקלים: היא נמכרת כעת ב-32.90 שקל במשלוחים במקום ב-30.90 שקל: עליית מחיר של 6.5%. תוספת ירקות על הפיצה מתומחרת ב-6.90 שקלים במקום 5.80 שקלים עד לאחרונה, התייקרות של 19%.
תוספת גבינה, בשר או דגים על פיצה בגודל אישי התייקרו בשיעורים הגבוהים ביותר: 8.90 שקלים במקום 6.80 שקלים, עליית מחיר של קרוב ל-31%. בהזמנה במקום, פיצה אישית עדיין נמכרת ב-29 שקל, לעומת 22 שקל במתחרה דומינו'ס ו-29.90 שקל במתחרה הכשרה פיצה האט.
פיצה משפחתית (גודל L) עולה כעת שני שקלים יותר בפאפא ג'ונס במשלוחים: היא מתומחרת ברשת ב-74.90 שקל, כמו בפיצה האט, במקום ב-72.90 שקל בנובמבר, התייקרות של קרוב ל-3%. בדומינו'ס פיצה היא נמכרת ב-71.90 שקל. אגב, באיסוף עצמי מחירה משתלם בהרבה בפאפא ג'ונס, משום שהוא כרגע במבצע: 64.90 שקל.
גם תוספות גבינה, בשר ודגים על הפיצה בגודל זה התייקרו: 12.90 שקל במקום 12 קודם לכן, עליית מחיר של 7.5%.
בדומינו'ס פיצה, תוספת ירקות יקרה יותר מפאפא ג'ונס: 11 שקל, ושאר התוספות נמכרות במחיר נמוך מפאפא: 12 שקל. בפיצה האט התוספות זולות יותר ועולות 9.90 שקלים (אך ללא בשר).
התייקרויות גם במיוחדות ובפיצות הענק
פיצה ענקית עולה כעת בפאפא ג'ונס 84.90 שקל, במקום 83.80 שקל, התייקרות של 1.3%. גם פה היא מיישרת קו עם פיצה האט שמוכרת XL באותו מחיר. דומינו'ס מוכרת את הגודל הזה ב-80.90 שקל.
פאפא קראסט מוצרלה על שלל סוגיה (וגם פיצה יוונית וסוגים נוספים) עולה כעת בפאפא ג'ונס שלושה שקלים יותר. היא נמכרת ברשת ב-92.90 שקל במקום 89.90 שקל, התייקרות של 3.3%. בכך היא יקרה יותר מדומינו'ס: 80.90 שקל וגם מפיצה האט: 84.90 שקל.
פיצה בגודל גדול (משפחתי) עם מיקס תוספות ו/או גבינות ו/או בשר נמכרת ב-87.90 שקל (למשל פיצה טוליפ) ועד 96.90 שקל (למשל הבשרית עם פפרוני, כדורי בשר ועוף בגריל). הפיצות היקרות יותר בקטגוריה הזאת התייקרו בשני שקלים מ-94.90 שקל ל-96.90 שקל, עליית מחירים של 2%. בפיצה האט הקטגוריה הזאת מתומחרת ב-84.90 שקל, אך אין בה בשר ובדומינוס: עד 89.90 שקל (לגודל גדול).
גם השתייה בפאפא התייקרה בקרוב ל-10% ל-15.90 שקל לעומת 14.50 שקל קודם. לעומת 14 שקל בדומינו'ס ו-14.90 שקל בפיצה האט.
מפאפא ג'ונס נמסר: "אחרי שנה בה ספגנו את עליות חומרי הגלם והייצור, בדגש על התייקרות כוח האדם ועלויות השילוח, שכל המשק חווה גם הוא, אנחנו מגיעים לסוף 2024 עם הפנים לאתגרים הכלכליים החדשים. זוהי העלאת מחיר מינימלית וראשונה שאנחנו מבצעים מזה כשנה והיא מגלמת בתוכה רק חלק מהתייקרות הייצור, חומרי הגלם, והמע"מ שהשתנה. חלק מהעליות אנחנו ממשיכים לספוג עלינו ונלחמים בשיניים על מנת לא לגלגל אותן על הצרכן הסופי".
האם צפויה עליית מחירים בפיצות ב-2025? "צונאמי התייקרויות מטורף"
האם פאפא ג'ונס רק משלימה התייקרות שנדחתה, או שהיא מבשרת כך על גל התייקרויות נוסף בפיצריות? יש לה תדמית פוּדית יותר ותפריט עשיר יותר וייתכן שבשל כך: עלויות גדולות יותר. כך למשל, הקינוחים בה עולים 34.90 שקל לעומת 24.90 שקל בדומינו'ס ו-25.90-19.90 שקל בפיצה האט.
חלק ממוצריה מיובאים מארה"ב ועל כן נוצר בהם מחסור בשל המלחמה, קרטונים יובאו מטורקיה והרשת נאלצה להתארגן מחדש. מחירי הנייר, הקמח, השליחים והגבינה עלו - לפעמים בעשרות אחוזים ותכף יעלה גם המע"מ.
"בסוף יש שחיקה גדולה ברווח כי כל חומרי הגלם בעליות משוגעות", אמרו ל-ynet באחת מרשתות הענק. כולם קונים עם קופונים, בסוף הרווח מצטמק וחייבים לפעול ממש חכם ויעיל כדי שנמשיך לשרוד. מתווספת לזה עליית המע"מ ומישהו שאין מאחוריו גוף בינלאומי חזק - בבעיה. אבל פיצה שורדת כל תקופת משבר".
מצד אחד, רשת טוני וספה על המדף מה שמעיד שאולי קשה בענף הפיצות. מצד שני, פאפא ג'ונס צומחת ודומינו'ס מתכוונת לפתוח שמונה סניפים. גם פיצה האט לא נחה ועומדת לפתוח סניף של 100 מטר בקינג ג'ורג' ת"א. פיצריות הבוטיק בפריחה ופיצה שמש קנתה לאחרונה את פיצה פרגו ומתכוונת לשמור על המותג ולפתח אותו.
"הצונאמי שעובר על כולנו הוא מטורף. זה לא צחוק בכלל", טוען גורם באחת הרשתות. "עלויות כוח אדם ומזון זה פשוט מטורף, ועיריות גם גובות עכשיו ארנונה רטרואקטיבית על 2024. זה שיא הניתוק. יש התייקרויות בחשמל ומים, אז זה כאילו מישהו הכריז מלחמה על הענף. מה שקורה בעולם המסעדות זה פשוט מזעזע פשוט מוחקים לנו את הענף, מעט מאוד מסעדות מצליחות לשרוד את התקופה הזאת. הענף הזה לא שופע ברווחים בלשון המעטה. גם ככה אנחנו נלחמים על אחוזים בודדים מאוד ברווחיות. כל שינוי כזה בתשומות הוא טקטוני".
וולט פגעו במשלוחי הפיצה?
"ודאי. כל רשתות הפיצריות נמצאות בוולט. וולט באו ומחקו את ענף השליחים. השליחים בעבר הועסקו על-ידי הרשתות והמסעדות הפכו בהדרגה לשדרת הניהול בהן וכל הדבר הזה היום נמחק וקשה מאוד להביא כוח אדם. בינואר 2022, עלה לנו להוציא משלוח 24.5 שקל בגדול היום עולה לנו 38 שקל. זה פסיכי, בטח כשאתה עסק מאוד מסודר מנהל איכות, מנהל כוח אדם הכשרות הדרכות. זה מתגלגל לצרכן. בהולנד עצרו את כלכלת החלטורה הזאת ושוק התעסוקה התיישר. זה לא טוב גם לעובדים".
פיצה שמש לא תייקר את פיצת בסיס. פיצה פרגו תעמיק מבצעים
יריב חלפון, הבעלים של פיצה שמש וכעת גם של פיצה פרגו, אמר ל-ynet שככל הנראה תהיה עליית מחירים בשמש, אך לא במוצר הנמכר ביותר: פיצה משפחתית ב-25 שקל: "אנחנו עדיין מעבדים את המצב. עדיין לא קיבלנו החלטה, למרות שמחירי הגבינות עלו בצורה מטורפת (הרשת גם עברה לעבוד עם מוצרלה של גד וכפר תבור במקום נעם של טרה מ.ק). מחירי הקמח והשמן קופצים לשמיים, הארנונה.
"אנחנו שוקלים התייקרות, אבל נלחמים כדי לא לייקר את מוצר הבסיס של פיצה שמש הפיצה ב-25 שקל שהוא אגב זול יותר במבצעים עם חבר ופיס וכדומה. תתקבל החלטה עד סוף השבוע הזה. השאיפה היא לא להעלות מחיר בכלל במוצר הבסיס שהעלויות שלה הכי גבוהות אצלנו. אנחנו מבינים מה קורה במדינה מבחינת יוקר המחיה. זה פסיכי מה שקורה במחירי סופר.
"יש לנו לחץ מהזכיינים אבל אנחנו גדולים מאוד, אנחנו יצרני בצק אז את הלחץ אנחנו מפעילים על הספקים שלנו לא על הצרכנים וגם אם הרשת צריכה להרוויח קצת פחות כדי לא לפגוע במוצר הבסיס נעשה את זה. אנחנו רוצים לספוג את עליית המחיר. משפחה שקונה 10 מגשים ב-25 שקל מגש - אם היא לא תוסיף תוספות - הפיצה לא תתייקר עבורם".
אפשר להרוויח מפיצה כזאת?
"אנחנו מרוויחים בעשרות אגורות לפיצה. אנחנו היום מכינים כמעט חצי מיליון מגשי פיצה בחודש. רשתות הפיצריה הכי גדולות במדינה לא מגיעות למספרים האלה. אנחנו לא מתפשרים על איכות ואני בכלל לא מבין למה לשלם 120 שקל על מגש ויש רשתות שמוכרות ככה. זה מטורף".
בפרגו המחירים יעלו?
"בפרגו אנחנו בוודאות לא נעלה מחירים, זה לא הכיוון בכלל, סימן קריאה. אנחנו נציע עוד מבצעי עומק, כלומר אפילו תהיה הוזלה וזה מותג פרימיום, עם הרבה גבינה ומחיר הגבינה מטורף ועם מגשי אקסטרה לארג'. המטרה שלנו היא בעצם להוריד שם מחירים, בזכות כוח הקנייה שלנו".
בפיצה האט שוקלים העלאת מחירים, אבל ימתינו כדי לראות איך עליית המע"מ תשפיע על עלויות הרשת. בהאט מסרו ל-ynet ש"הרשת לא מעלה את מחירי הפיצות ותעשה הכל כדי לא לגעת במחירי הפיצות".
בדומינו'ס פיצה אמרו ל-ynet שנשקלת העלאת מחירים בעקבות העלאת המע"מ, אבל אם תהיה, היא תהיה "נקודתית, במספר מוצרים וארוחות עם עליית מחיר מינורית, שנעשית בלית ברירה, בעקבות עליית המע"מ בלבד. אנחנו מודעים לצמצום הצפוי בהכנסה הפנויה של משקי הבית בשנה הקרובה ונקפיד, כפי שהקפדנו עד עתה, להציע את המחירים התחרותיים ביותר, גם אל מול רשתות הפיצה האחרות. לדעתנו, הצרכן לא יהסס לפגוע במי שיעלה מחירים בחדות".