הממשלה אישרה היום (ראשון) את התוכנית שהציגה מינהלת 'תקומה' - יותר מ-18 מיליארד שקלים לשיקום יישובי עוטף עזה ושדרות. מדובר בתוכנית אסטרטגית למשך חמש שנים לפחות, אותה הכין יו"ר המינהלת, תא"ל משה אדרי, יחד עם ראשי הרשויות בעוטף. התוכנית נוגעת בתחומים רבים כמו שיקום, חינוך, בנייה חדשה, עסקים וכמובן פיתוח החקלאות.
אבל התוכנית עדיין לא קיבלה גיבוי תקציבי. על פי ההחלטה, משרד האוצר אמור להודיע בתוך 30 ימים מהיכן יגיע הכסף, ובעיקר על חשבון מה הוא יבוא. בינתיים, התוכנית רק על הנייר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבות בארי
ההרס בקיבוץ בארי
(צילום: REUTERS /Ronen Zvulun)
איתמר רביבו, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון: "זה לא רציני. זו תוכנית עם אפס שקל. בתוכנית לא כתוב מאיפה יגיע הכסף ומאיפה הוא יקוצץ לטובתה, כמו שנהוג תמיד. התוכנית טובה ונותנת מענה פחות או יותר, אבל בלי התחייבות של האוצר היא לא שווה כלום. אומרים לנו שהאוצר צריך לתת לה חותמת תקציבית תוך30 יום. אבל אף אחד לא מתחייב שאכן יש לה גיבוי תקציבי. אומרים לנו 'אל תדאגו זה יאושר'. אני לא סומך עליהם. מי יודע מה יהיה בעוד חודש. אנחנו צריכים את הכסף עכשיו, להתחיל לשקם עכשיו את הישובים"
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: ״ביממה האחרונה הפעלנו מאמצים כבירים מול משרד ראש הממשלה והשרים לתיקון מהותי של הצעת ההחלטה לשיקום העוטף, שהובאה לאישור הממשלה. הצעת ההחלטה לא מותאמת לצרכים בעקבות האסון הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, ולחזון המשותף לשיפור משמעותי באיכות החיים באיזור. לכן נדרשים בהחלטה שינויים מהותיים כמו הכנסת כל היישובים שלנו לתוכנית השיקום של מנהלת תקומה באופן דיפרנציאלי לפי הצרכים, תוך ביטול קו ההפרדה הדמיוני של ה-7 ק״מ, הגדלת התקציב מ-18 מיליארד שקלים ל-40 מיליארד שקלים, קיצור לוחות הזמנים ותחילת ביצוע תוך 30 יום ולא בעוד שלושה חודשים, כפי שמוצע עכשיו. אני קורא לממשלת ישראל לתמוך ביישובים ללא סייג ולפעול להעברת החלטה שעולה בקנה אחד עם הצרכים מהשטח שאנו ראשי הרשויות מכירים לעומק".
ראש העיר שדרות אלון דוידי, שהיה היום בדיון, אמר: "דבר ראשון, עוד לפני התוכניות אנחנו צריכים לחסל את החמאס ולייצר שליטה ביטחונית ישראלית. בלי זה אי אפשר לעשות כלום ולא יהיה שום דבר. זה הדבר המשמעותי ביותר. לגבי התוכנית, עשינו עבודה משמעותית יחד עם מינהלת תקומה. אני שמתי לעצמי יעד - להכפיל את האוכלוסייה בשדרות, וגם בעוטף עזה. אנחנו דורשים שיהיה לתוכנית גיבוי תקציבי ואת מלוא תשומת לב. צריך לעשות השקעה אדירה בחוסן ופיתוח, בקידום החינוך, הקמת מפעלים וחברות חדשות. כרגע אני מבין שצריך למצוא מקורות תקציביים, והתפקיד שלנו הוא לשמור על כך שהכסף אכן יגיע. זה התפקיד של האוצר ושל רה"מ. זאת המשימה שלהם והם צריכים לעמוד בה. כמו שמצאו את המיליארד שקלים מהפעימה הראשונה, ככה צריך להיות גם עכשיו. אנחנו מחכים למוצא פיו של שר האוצר בנושא".

נתניהו: "אנחנו בונים ומשקמים את יישובינו"

לפי ההודעה שהוציאה הממשלה לתקשורת, "עם אישור המסגרת, תגבש המנהלת תכנית מפורטת רב שנתית בטווח הארוך שתתפרסם בתוך 100 יום והיא תאגד תכנית חומש לשיקום ופיתוח החבל ועיגון של מנגנוני הביצוע למנהלת ושל הרשויות עם דגש על חיזוק היכולת וכוח הרשויות בתכנון הסופי. בנוסף, המנהלת פועלת לקידום הצעת חוק שתופץ תוך 60 ימים ואשר תעגן, בין היתר, את ייחודיות החבל".
ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו בונים ומשקמים את יישובינו. בעוטף עזה הקמנו בתחילת המלחמה את 'מנהלת תקומה'. העברנו תקציבי עתק כדי לשקם את היישובים וגם כדי להבטיח שאף אחד לא יישאר מאחור. אנחנו עוסקים לא רק בשיקום של הקהילות בערים, של המושבים, של הקיבוצים, של המושבות, של המועצות, אלא גם במטרה להביא לכך שהם ישגשגו ויפרחו לשנות דור. לעבור את מה שהיה. אנחנו מחויבים להשקיע בחינוך, בתעסוקה, ברווחה, בסיוע למפונים, בחקלאות, בעסקים ובכל התחומים".
ראש מינהלת תקומה, תא״ל (במיל׳) משה אדרי: "אישור המתווה לתוכנית האסטרטגית הרב שנתית לשיקום ופיתוח חבל העוטף הוא מסר של תקווה לרשויות, לקהילות, למשפחות, לתושבים ולמדינת ישראל כולה. ההחלטה מעגנת את מחויבותה של ממשלת ישראל לחיזוק ההתיישבות בחבל התקומה כחלק מההבנה כי העוטף הוא מבחנו של כלל העם. תושבי החבל עברו טראומה קשה מנשוא ואנחנו כמדינה מחויבים לדאוג להם. עלינו להשקיע את מירב המשאבים על מנת לטפל, לשקם ולהפריח את החבל בכדי שיהווה דוגמה למדינות העולם כולו ובכדי לעגן את ייחודיות החבל והגדרתו כאזור מיקוד לאומי".