"אני רק רוצה לומר לך שאני פשוט בהלם שאני נחקר באזהרה... הגעתי מאחד התפקידים הבכירים במשק, חוקקתי חוקים בתחום רשות ניירות ערך. חשוב לי, כל החיים השקיפות עמדה לנגד עיניי ולומר שאני עקפתי את הערכים שלי עבור טובת הנאה כזו או אחרת זה פשוט על גבול העלבון. כל מהלך הכהונה שלי ביונט קרדיט היא בשקיפות מלאה. לא ניסיתי לייפיף". כך בין היתר אמר שר האוצר לשעבר משה כחלון לחוקר שלו ברשות ניירות ערך במסגרת חקירתו הראשונה בפרשת החברה הציבורית יונט קרדיט שנערכה ביולי 2022 ונחשפת כאן לראשונה. בתחילת חקירתו הראשונה שנמשכה כ-8 שעות שואל אותו החוקר גלעד ורדי האם הוא מעוניין להיוועץ בעורך דין וכחלון משיב שלא.
פרקליטות המדינה הודיעה החודש למשה כחלון, שר האוצר לשעבר כי תגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע בגין עבירות מרמה ודיווח לפי חוק ני"ע. זאת, במסגרת פרשת חברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט, שבה שימש תקופה של כשנה כיו"ר (בין יוני 2021 עד להתפטרותו ביוני 2022).
2 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
משה כחלון
(צילום: יובל חן)

על פי החשד, כחלון ואחרים בחברה ידעו בזמן אמת אך לא דיווחו לדירקטוריון על אי סדרים חמורים בסניפה הצפוני של החברה הציבורית יונט קרדיט. יודגש כי עומדת לכחלון ולשאר החשודים בתיק חזקת החפות וטרם נערך בעניינים שימוע ולכן טרם הוחלט סופית אם להגיש נגדם כתב אישום. החשודים כופרים בטענות נגדם.
במקביל לזימון של כחלון לשימוע הודיעה הפרקליטות לצחי אזר, שלמה אייזיק ושי פנסו, מי שהיו שלושת בעלי השליטה ונושאי משרה בחברה הציבורית יונט קרדיט, שעסקה במתן אשראי חוץ-בנקאי, ושהיו גם בעלי השליטה בחברת "יונט" הפרטית, כי היא שוקלת להעמידם לדין בכפוף לשימוע במספר פרשיות.
כן זומנו לשימוע חשודים נוספים, ובהם קצין הציות של החברה הציבורית, יואב צבר, החברות עצמן ועוד. הם חשודים בעבירות מרמה כלפי החברה הציבורית ועבירות דיווח - כל אחד לפי חלקו. התיק מטופל במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר על ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

"השם שלי מאוד חשוב"

הפרקליטות טוענת כי השכר של כחלון היה קבוע, אך על פי שיטת התגמול שהייתה נהוגה בחברה הציבורית רכיב לא מבוטל ממנו נקבע, בין היתר, על בסיס עמידתה ביעדי הרווחיות שנקבעו לה על בסיס הצלחתה לגייס מקורות מימון חדשים בריביות אטרקטיביות ועל בסיס דירוג האשראי שיקבע לה בחברות הדירוג.
לטענת הפרקליטות, ב-29 במאי 2022 נערכה ישיבה לאישור הדוחות הכספיים לרבעון הראשון לשנת 2022 במסגרתה נכחו בעלי השליטה, משה כחלון ואחרים. נטען כי בישיבה זו הודיע קצין הציות, יואב צבר כי בעקבות בדיקות שבוצעו בסניף נצרת של החברה, התגלו חוסרים של 22 מיליון שקל בסניף. עוד התגלה כי חלק מאי ההתאמות נובע מהעלמות המחאות בסך של כ-5 מיליון שקל.
צבר מסר שברצונו לסיים את תפקידו בחברה שכן ניהול החברה אינו תקין. יומיים לאחר מכן דיווחה לראשונה החברה כי מונה בודק חיצוני לאור הדברים שנמסרו בישיבה ושבעקבות סבב תשאול ראשוני בוססו חששות לאי התאמות שהיקפן מעורך בין 5 ל-7.6 מיליון שקל וכי אישור הדוחות הכספיים הושעה.
בהודעת הפרקליטות לזמן את החשודים לשימוע נטען כי אחת מהפרשות בתיק עוסקת בחשדות הקשורים למעילה בסך 5 מיליון שקל ואי-סדרים כספיים נוספים בסניף נצרת, שהתגלו על ידי קצין הציות יואב צבר כבר בסוף שנת 2020 והיו ידועים לכאורה לבעלי השליטה שעל פי טענת הפרקליטות, הסתירו אותם מהדירקטוריון ומהציבור.
על פי החשד, צבר דיווח על ממצאיו ליו"ר כחלון באיחור ניכר, רק בתחילת שנת 2022, וכחלון, גורסת הפרקליטות, הורה לו שלא לגלות כביכול את ממצאיו לדירקטוריון מחשש לפגיעה בדירוג האשראי של החברה. רק באמצע שנת 2022 החליט צבר לדווח לדירקטוריון החברה הציבורית, אשר פעלה מיד למינוי בודק חיצוני ופרסום הממצאים לציבור. נוכח גילוי הפרשיות לציבור, השעתה הבורסה את המסחר במניה וגרעה אותה מהמדדים, הורד דירוג האשראי של החברה ורואי החשבון המבקרים משכו את אישורי הדוחות הכספיים לשנים 2020-2022. הסניף בנצרת היה הסניף הגדול בחברה מבחינת היקף פעילותו.
חוקר רשות ני"ע: "ספר לי על חברת יונט קרדיט שירותים פיננסיים".
כחלון: "חברה של אשראי חוץ בנקאי שמגייסת כסף ומוכרת אותו. עובדת באמצעות מספר סניפים בארץ. חברת חוץ בנקאית רגילה. אני פשוט לא מאמין שאני תחת אזהרה".
כחלון ממשיך ומספר לחוקר כי ביצע בדיקות לפני שנכנס לחברה, בתחילה רק כיועץ ובהמשך כיו"ר ואמר: "השם שלי מאוד חשוב כי אנשים שמו כסף בגלל השם שלי ואני לא אשים את השם שלי על שום דבר שאני לא בטוח בו. ואז ראינו שכשהתחלתי לגייס, השם שלי הוא זה שהביא לנו את האשראי. אז אם לא הייתי הכי בטוח בחברה לא הייתי נותן את השם שלי".
חוקר: "היה לך משרד ביונט?".
כחלון: "היה מטבחון שהפכו למשרד ביונט".
בהמשך החקירה מציין כחלון בפני החוקר כי היה על תקן של גננת בין בעלי השליטה כי הם כל הזמן רבו. "הייתי צריך להרגיע את הרוחות כדי להצעיד את החברה קדימה".
2 צפייה בגלריה
רשות ניירות ערך
רשות ניירות ערך
רשות ניירות ערך
(צילום: עופר עמרם)

"אווירה לא נעימה-שפה נמוכה"

במהלך החקירה מבקש החוקר מכחלון לדבר על הישיבה ב-29 במאי 2022 וכחלון משיב לו כי "הגענו ב-29, כולם נתנו את הסקירות שלהם, כל שומרי הסף דיברו, וכל אחד אמר את הדברים שלו והגענו לקראת הסוף, הכל בסדר, וממש לפני ההצבעה יואב צבר ביקש לומר מספר מילים".
כחלון מציין בפני החוקר כי יואב צבר אמר שחסרים לו שני צ'קים של סניף נצרת. כחלון ביקש לדבריו הסבר וביקש להביא בודק. "ואנחנו מדברים על משהו שהוא עדיין לא פיגוע. תזכור שיש שני עולמות. לפני ה-29 ואחרי ה-29. ואז אנחנו מחליטים להביא בודק וחשבנו שזה משהו טכני... הבאנו את הבודק הכי טוב שיש. את עופר אלקלעי, ובאותה הזדמנות ביקשתי שכל ההנהלה תשתף אתו פעולה כדי שנוכל להגיע לחקר האמת... אתה חוקר אותי פה באזהרה שאני הבאתי את החוקר שיבדוק את כל הנושא הזה... כל הפעולות שבגינן נפתחה החקירה אני עמדתי מאחוריהן ולכן זה היה עבורי שוק בתחילת החקירה, שאני משה כחלון אחרי כל מה שעשיתי בחיים, כל החקיקות הצרכניות והפעילות הציבורית למען האזרח והצרכן והחשיבות שאני רואה בדיווחים לרשות ני"ע או כל גוף שצריך לדווח, נחקר פה באזהרה".
החקירה ממשיכה וכחלון אומר לחוקר כי בשל הסכסוכים והאווירה הלא נעימה ששררה בין בעלי השליטה החליט שאחרי הדוחות של הרבעון הראשון הוא יפרוש. "אמרתי שאעשה את זה אחרי הדוחות כדי לא להסב נזק לחברה. כשהגעתי החברה הייתה מופסדת וכשהגעתי החברה הפכה להיות מאוזנת ואז מורווחת, כך שמבחינה תפעולית היא נראתה טוב. ואז אמרתי שאסיים אחרי הדוחות של הרבעון הראשון, כך שבאופן תיאורטי או מעשי בלי קשר לדבר הזה אז הייתי פורש אחרי הדוחות. כי הפרישה באה על רקע של עבודה לא נעימה, שפה נמוכה, התכתבויות שלא מתאים לי".
חוקר: "ממתי יואב (הכוונה לקצין הציות של החברה-ל.ד) ידע על העובדה שיש בעיות בצ'קים?".
כחלון: "אין לי מושג".
בהמשך החקירה מתייחס כחלון לדברים שהעלה יואב בישיבה ב-29 במאי: "לא זוכר אם הוא אמר לי שהוא רוצה לדבר. אמרתי לעצמי שאם הוא לא רוצה שלא ידבר. זה לא שהוא אמר לי שהוא הולך לזרוק רימון ולפוצץ את הישיבה".
במהלך החקירה החוקר מבקש מכחלון לדעת איפה הוא היה בכל הסיפור הזה. "בסופו של יום, משה, יש כאן חברה שנמחקה וזה הכי גרוע שיש", אומר החוקר לכחלון.
כחלון משיב: "כל הדברים שאני עובר היום והמעמד שאני נמצא בו כרגע הייתי מוותר עליו בענק. לא צמחה לי שום טובת הנאה מכל מה שקרה בחברה... כשנשאלו שאלות רגולטוריות אני הצבתי רף גבוה... לגבי מה שאמרת שרציתי להציג חברה טובה. אני רציתי להציג את האמת, ולא פעם סורבנו על ידי בנקים וגופים שעד שלא נעבור לרווח לא ישתפו איתנו פעולה. אז להדביק לי שהיה לי עניין להציג חברה טובה הוא פשוט משולל כל יסוד כי כשהחברה הפסידה הצגנו חברה מפסידה ומעולם לא ניסינו ליפות שום דבר, לעקם או לכופף. הגעתי מאחד התפקידים הבכירים במשק, חוקקתי חוקים בתחום רשות ניירות ערך... כל החיים השקיפות עמדה לנגד עיני ולומר שאני עקפתי את הערכים שלי עבור טובת הנאה כזו או אחרת זה פשוט על גבול העלבון. כל מהלך הכהונה שלי ביונט קרדיט היא בשקיפות מלאה".
לקראת סוף החקירה הראשונה החוקר אומר לכחלון כי יואב צבר מציין כי לפני הפגישה של ה-29 במאי הוא ציין בפני כחלון כי הוא רוצה לדבר ספציפית על הצ'קים.
החוקר: "וגם שם לא בדיוק דייקת במה שאמרת. כי אתה טענת שהוא אמר שהוא רוצה לדבר. סתם לדבר, אבל למעשה הוא אמר שהוא רוצה לדבר על נושא ספציפי וציין מהו ומה הבעיה".
כחלון: "אני לא זוכר דבר כזה. אני זוכר שהוא רצה לדבר. זה היה בסמיכות לכניסה לדירקטוריון. הוא לא אמר מה הנושא ולא אמר לי על מה".
בסוף החקירה הראשונה החוקר שואל את כחלון: "יש לך משהו להוסיף?", וכחלון משיב: "כן. שבמהלך החקירה שיתפתי פעולה ואמרתי את כל האמת שלי, ואמשיך לעמוד לרשות הרשות כדי להגיע לחקר האמת ולסייע".
תגובת עו"ד נתי שמחוני המייצג את משה כחלון: "אחרי קבלת החומרים אנחנו בטוחים היום יותר מתמיד - השר לשעבר כחלון פעל כמצופה מבעל תפקיד. כחלון פעל כל חייו למען הציבור בישראל והעובדה שלא דבק כל רבב בהתנהלותו תתברר במהלך השימוע ותביא לסגירתו של התיק. אנחנו סומכים על מערכת המשפט ורשויות החוק שיביאו לבירורה של האמת".