כצפוי, שנת 2023 תסתיים בגירעון גבוה ביותר בתקציב המדינה בעקבות הוצאות המלחמה, והוא צפוי להגיע ל-4% מהתוצר. כך אמר היום (א') החשב הכללי רו"ח יהלי רוטנברג בצמוד לפרסום נתוני תקציב המדינה לחודש נובמבר.
הגירעון המצטבר עד נובמבר השנה מגיע כבר ל-3.4% מהתוצר, שהם 62.3 מיליארד שקל - עלייה של 0.8% בהשוואה לאוקטובר. לשם ההשוואה, הגירעון בנובמבר בלבד הסתכם בסכום של 16.6 מיליארד שקל, לעומת רק 1.7 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד. הגידול בגירעון מאז תחילת המלחמה מסתכם לדברי החשב הכללי באוצר כבר ב-34 מיליארד שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
כמו כן, באוצר אמרו כי הגירעון ב-2024 צפוי גם כן להיות גדול במיוחד, גם אם המלחמה תסתיים בקרוב, משום שעדיין לא חושבו מיליארדי שקלים שעוד ישולמו למפונים, לבתי המלון, לפיצויים לעסקים, למימון הצבא ועוד. "לכן יש אי-ודאות בעניין גודל הגירעון בשנה הבאה", אמרו באוצר.
עוד דווח היום כי חל גידול של 10.7 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה בנובמבר לעומת אשתקד. עד כה הצטברו כבר מעבר להוצאות הצבא הגבוהות כשני מיליארד שקל הוצאות אזרחיות, כאשר הוצאות רבות טרם קיבלו ביטוי בתקציב המדינה, כמו מימון חודשי של ימי המילואים השווה יותר משלושה מיליארד שקל בכל חודש. כמו כן, כאמור, עדיין לא חושבו הוצאות של כמיליארד שקל לשהייה בבתי המלון וסיוע למפונים.
למעשה, בנובמבר נרשמו הוצאות של כ-46.9 מיליארד שקלים, ומתחילת השנה עמדו הוצאות הממשלה על כ-445.3 מיליארד שקלים (מתוכן כ-7.1 מיליארד שקלים הוצאות מלחמה ישירות). לשם ההשוואה, בתקופה המקבילה אשתקד ההוצאות הגיע ל-399.5 מיליארד שקלים.
ההכנסות שנרשמו בנובמבר מנגד הגיע ל-30.3 מיליארד שקלים, והכנסות המדינה מתחילת השנה מסתכמות ב-401.5 מיליארד שקלים. זאת בהשוואה ל-427.9 בתקופה המקבילה בשנה שעברה, אז נרשמו הכנסות חריגות לטובה בהיקפן.
בהכנסות המדינה נרשמה בנובמבר ירידה של 4.2 מיליארד שקל לעומת נובמבר אשתקד, כאשר קיימת ירידה משמעותית בגביית מיסים בשל ההאטה בפעילות המשק. בסך הכל, בהכנסות המדינה בכל השנה נרשמה כבר ירידה של 10 מיליארד שקלים, מתוך סכום זה 6 מיליארד שקלים מגביית מיסים מראשית המלחמה.
קרן מס רכוש שילמה עד כה 2.1 מיליארד שקל בגין נזקים. כעת יש עוד תביעות רבות מהעסקים לפיצוי על ירידה במחזור.
בנוסף ציינו באוצר כי מאז תחילת המלחמה גייס החשב הכללי 60 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח, 25 מיליארד שקל מהם בנובמבר. לדברי רוטנברג, "יש אמון רב בשווקים באג"ח של ישראל למרות המלחמה, כאשר 16.5 מיליארד שקל גוייסו בחו"ל". עוד ציין החשב הכללי כי "אנחנו בקשר עם חברות דירוג האשראי ולפי שעה הופחתה רק תחזית הדירוג לשלילית".