שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, בטינה טאובר, אישרה היום (חמישי) למנהלי ההסדר של סוכנות נטו, סוכנות הפיננסיים השנייה בגדולה בישראל, לפרסם מודעה על כינוס אסיפות נושים לצורך גיבוש ואישור הסדר חוב, כאשר הצעת הסדר חוב תוצג לנושים עד שבעה ימים טרם מועד כינוס האסיפות.
לאחר כשלושה שבועות של עבודה, הודיעו אתמול מנהלי ההסדר של נטו כי לאחר משא ומתן אינטנסיבי מסתמן כי גובש עם "ארבע עונות סוכנות לביטוח פנסיוני" מתווה לעסקה לרכישת מניות בחברת "נטו משווקים פיננסים סוכנות לביטוח פנסיוני" בעבור תמורה בסכום משמעותי. נטען כי עסקת מכר המניות צפויה להוות מקור כספי משמעותי לטובת הזרמת כספים לקופת הנושים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הדברים נכתבו במסגרת דו"ח ראשוני שהגישו אתמול מנהלי ההסדר שמינה בית משפט, עו"ד ליזה חדש ממשרד עו"ד חדש ועו"ד ישראל בכר ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. העסקה המסתמנת גובשה בשיתוף פעולה עם נטו ובא כוחה, עו"ד חובב ביטון.
היום התקיים בבית המשפט בחיפה דיון במסגרתו אמרה עו"ד ליזה חדש, אחת ממנהלי ההסדר של נטו, כי "אין ספק שלחברות יש תקומה ויש פעילות שהינה טובה, ויש לה ערך וגם לחברות עצמן, לעובדים, לסוכנים ולנושים של החברות, מגיע מיצוי מלא של התהליך. אלא שלאחר הגשת הבקשה (הכוונה לבקשה שהגישה נטו לעיכוב הליכים - ל.ד), נקלענו לאירוע תקשורתי, בליץ תקשורתי, בלתי מוסבר, או קשה מאוד. גורמים אופורטוניסטיים שחשבו שזו דרך מצוינת להשתלט על הפעילות הטובה של החברה החלו בהשמצות, העלאת טענות כוזבות בתקשורת וכאשר לקוח הקצה הוא האדם הפשוט, המבוטח, קל להפחיד אותו ופשוט נקלענו למעגל אימה שכמעט ולא אפשר לחברות להתנהל והבנו, ביחד עם בעלי המניות ובא כוחם, שצריך לשנות את התוכנית, לייצר וודאות, להכניס משקיע חיצוני שיידע לתת מקור כספי ותשלום לנושים, יידע לתת ביטחון כלכלי לטובת הון חוזר ופעילות של החברה, והכי חשוב, לפעול בלוחות זמנים קצרים בכדי לסיים את האירוע הזה כמה שיותר מהר, שכן הזמן אך מעמיק את הפגיעה ואת חוסר הוודאות.
"ואכן, במאמץ משותף הצלחנו להביא בשורה, כאשר נחתם מזכר הבנות מפורט בנוגע להתקשרות בין החברה לבין ארבע עונות. אנו בתוך העסקה בכל המרץ ובכל הכוח, מזכר ההבנות חתום ומטבע הדברים הוא לא ייחשף טרם ייחתם הסכם מפורט ונגיע לכדי הליך הסדרי".
עוד הדגישה עו"ד חדש לעניין המבוטחים כי "כספם של המבוטחים לא מושקע בנטו, ולא נעשה שימוש בכספים שלהם על ידי נטו. מה שקרה שבתחילת ההליך, כדי לזרוע אימה בליבם של המבוטחים, החלו להתרוצץ שמועות על כך שהכספים של המבוטחים לא בטוחים וצריך מהר מהר להוציא את הכספים מכל מה שקשור לנטו. אין קשר בין הטענות השגויות למציאות. נטו לא יכולה לעשות שימוש בכספים שכלל לא מצויים אצלה אלא מצויים בבטחה אצל חברות הביטוח".
עו"ד רז מנגל, המייצג לקוח פנסיונר, ציין בדיון כי "כספי הלקוח שלי, פנסיונר, לקוח של נטו, התאיידו. אנו כמובן נשמח שייכנס משקיע וישלם 100% מהחובות". עו"ד ליאור להב שהגיש תובענה ייצוגית בפרשה, הוסיף: "מי הם הנושים שעתידים לקבל 100% דיבידנד? אני מניח שזה הנושים שמפורטים בבקשה הדחופה שהגישה החברה להקפאת הליכים, אך שם התובעים הייצוגים לא נזכרים".

"כספי המבוטחים מוגנים"

השופטת קבעה בהחלטתה כי ניתן להיווכח כי החברות, בעלי השליטה ובעיקר מנהלי ההסדר פעלו לעשות את המיטב על מנת לשמר את הפעילות הביטוחית של החברות, ייצוב פעילותן וגיבוש הסדר מהיר ככל האפשר לטובת כל הצדדים המעורבים. "מסתמן כי גובש עם ארבע עונות מתווה לעסקה לרכישת מניות בחברה בעבור תמורה בסכום משמעותי, דבר שמהווה בשורה חיובית לציבור נושי החברה ולציבור סוכני הביטוח של החברה, הואיל וארבע עונות הינה סוכנות ביטוח יציבה, כפי שצוין על ידי מנהלי ההסדר, שבבעלות מלאה של אי.די.איי בית השקעות שהינה חברה ציבורית, בעלת איתנות פיננסית מוכחת ומפוקחת. עוד ובנוסף יצוין כי בניגוד לפרסומים שנעשו מחוץ לכתלי בית המשפט, עולה מדוח מנהלי ההסדר כי החברות של קבוצת נטו לא מחזיקות בכספי המבוטחים, לא עושות בהם כל שימוש וכספי המבוטחים מוגנים ומצויים אצל חברות הביטוח וביתר הגופים המוסדיים, על פי תנאי הפוליסה של כל מבוטח".
עוד ציינה השופטת כי מנהלי ההסדר אף הבהירו כי במסגרת הסדר החוב אשר יגובש, חששות וטענות סוכני הביטוח יזכו למענה ראוי והולם. "לאחר ששמעתי את מלוא טענות הצדדים בדיון וכן את עמדת הממונה, אשר סבור כי יש לקדם את ההליך ההסדרי, אשר מציע שיעור דיבידנד משמעותי מאוד לכלל הנושים, סבורני כי יש להיעתר לבקשת מנהלי ההסדר ולהתיר להם לפרסם הודעה לטובת הגשת תביעות חוב במסגרת ההליך". השופטת אף האריכה את תוקפו של הצו שניתן בחודש שעבר, האוסר על סוכני המשנה לבצע כל פעולה חד צדדית שיש בה כדי לפגוע בזכויות חברות בקבוצת נטו.
כזכור, בית המשפט המחוזי בחיפה מינה בחודש שעבר את עורכת הדין ליזה חדש ואת עורך הדין ישראל בכר למנהלי הסדר של 4 חברות בקבוצת נטו, שצברו חוב של כ-120 מיליון שקל, והוציא צו עיכוב הליכים לקבוצה ולבעלי המניות, בן ישי אילן וכץ עידו משה, המיוצגים על ידי עו"ד חובב ביטון.