בעקבות המצב הביטחוני והדחיפות הרבה בצרכי מיגון של תושבים בכל רחבי הארץ, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון ביום שלישי הקרוב, בתוכנית מתאר ארצית חדשה שתאפשר מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל חלקי הארץ.
התוכנית החדשה היא הרחבה של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 40/א/1), שחלה על יישובי גבול הצפון בלבד, ומאפשרת הליך מזורז למיגון בטווח של כ-9 ק"מ מהגבול הצפוני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
תכנית מגן הצפון
תכנית מגן הצפון
בניית ממ"ד
(צילום: אגף הנדסה ובינוי, משרד הביטחון)
כיום, הקמת ממ"ד אפשרית בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש, וכל חריגה ממנה מחייבת הליך של פרסום הקלה, על כל המשתמע מכך.
תוכנית תמ"א 40/א/1 שחלה על יישובי הצפון, מאפשרת הקמת ממ"ד גם בסטייה מהוראות התוכניות המפורטות החלות על המגרש, ועם הרחבתה לכלל חלקי הארץ ניתן יהיה בכל מקום להוציא מכוחה היתר בנייה להקמת ממ"ד, גם אם אינו תואם את התוכנית המפורטת.
ההקלות באות לידי ביטוי בעיקר בפטור ממידע לקבלת היתר בנייה (וכך חוסכים 30 ימים) ובאופן הגשת המסמכים הנדרשים להיתר. על פי נוסח התקנות שאושר במועצה הארצית ב-2021, מי שמבקש להקים ממ"ד בדירה קיימת יהיה פטור, כאמור, מהחובה לבקש מידע להיתר - שהיא חובה החלה כיום על כלל הבקשות להיתר. כלומר, מדובר בחובה עבור מי שמבקש לבנות ממ"ד כפי שמדובר בחובה עבור מי שמבקש לבנות מגדל מגורים. כמו כן, התוכנית הראשית של הבקשה להיתר תצומצם ותתמקד רק בתוספת הממ"ד.

השמשת מקלטים ויוזמה להקמת יישוב זמני למפוני העוטף

בתוך כך, לנוכח המצב הביטחוני המתוח בגבול הצפון, הנחה שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף לבצע מהלך מהיר להשמשת מקלטי הבניינים בערי הצפון. גורמי המקצוע פנו לראשי הרשויות במטרה למפות את המקלטים בערים ומצבם, ועלה כי אכן קיים צורך מהותי לנושא מאחר והאחריות לטיפול במקלטי המבנים נמצאת תחת ועדי הבתים ומרביתם לא מטופלים כראוי.
בימים האחרונים, פנה מנכ"ל המשרד יהודה מורגנשטרן לגורמים במשרד האוצר במטרה לקבל אישור להסטה תקציבית עבור הנושא, הבוקר התקבל האישור והמבצע יצא לדרך. משרד הבינוי והשיכון יבצע בעצמו השמשה כוללת של מקלטים בבניינים שבהם דיירי דיור ציבורי, ויאשר תמיכה תקציבית ברשויות מקומיות לצורך ביצוע השמשה של מקלטים בכל היישובים מקו חיפה- טבריה צפונה.
חלוקת העבודה להשמשת המקלטים תבוצע בידי הרשויות המקומיות ובמעקב של גורמי המקצוע במשרד במטרה לטפל ולהביא לשימוש בעת חירום. בין הצעדים שינקטו לטובת השמשת המקלטים כוללים – פינוי פריטים, התקנה ובדיקת תקינות של כלים סניטריים בדיקה של תקינות הדלתות, החשמל, מים וביוב, אוורור והשלמה של כל סידור בטיחותי נדרש ועוד.
במקביל, בקרוב צפויה להתכנס ישיבה לגבי יוזמה להקמת יישוב זמני באזור השרון לטובת מפוני יישובי עוטף עזה. מדובר ביוזמה ראשונית של המועצה האזורית דרום השרון, שדנה על כך עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). ההצעה הראשונית היא להקים את היישוב הזמני ליד היישוב הקהילתי מתן והכפר הערבי ג'לג'וליה, אולם נדרש דיון בנושא המיקום גם עם מינהל התכנון ומשרד הבינוי והשיכון.