שבוע צפוף לקראת ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2025, בדיון מרתוני שצפוי ביום חמישי הקרוב. כבר היום (ראשון), אחרי חופשות החגים, מתחילים דיונים מכריעים על סעיפי חוק ההסדרים שיישארו לאישור הממשלה.
ראשי אגפי משרד האוצר אמורים להיפגש עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי והיועץ הכלכלי של ראש הממשלה פרופ' אבי שמחון, כאשר על הפרק שני נושאים עיקריים: מי יהיו חמשת משרדי הממשלה שייסגרו, כאשר על מנכ"ל משרד ראש הממשלה הוטל להכריע בנושא, וכיצד יופעל חוק מיסוי הרווחים הכלואים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויוסי שלי
בנימין נתניהו ויוסי שלי
בנימין נתניהו ויוסי שלי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בעניין הרווחים הכלואים מתנגד הפרופ' שמחון, בשמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, להצעת האוצר שלא לכלול בחוק "מבצע" שבמסגרתו תינתן הנחה של 8% במס למי שיפדו את הרווחים שצברו בחברות הקטנות במשק - וישלמו מס בשיעור של 25% במקום 33% על משיכת הכסף מקופת החברה. באוצר הציעו להטיל מס של 2% בשנה על כל הכספים שלא ייפדו החל משנת 2025, ללא מבצע הנחות בעת הפדיון. המטרה היא לגבות באמצעות הרווחים הכלואים שייפדו בין 5 ל-10 מיליארד שקל בשנת 2025 כדי לצמצם את הגירעון בתקציב המדינה.
בהמשך היום צפויים להיפגש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונתניהו כדי להחליט על שינוי סעיפים בהצעות של משרד האוצר לתקציב. נודע שראש הממשלה מתנגד בעיקר להקפאת קצבאות הביטוח הלאומי לשכבות החלשות, לנכים, למוגבלים ולניצולי שואה ולהקפאת שכר המינימום.
פגישה צפויה גם בין ראשי הבנקים לאנשי האוצר בעניין ההחלטה להטיל עוד מס על הבנקים, גם בשנת 2026. באיגוד הבנקים הבהירו כבר שמדובר בהפרת הסכם מפורש שמס של 2.5 מיליארד שקלים ייגבה מהבנקים הגדולים רק בשנים 2024 ו-2025.
כמו כן, יתחילו כבר היום פגישות של ראשי האוצר עם נציגי משרדי הממשלה השונים לקראת החלטה על קיצוץ תקציביהם בסכומים משמעותיים. בכל משרדי הממשלה מתנגדים לקיצוץ וטוענים שלאחר קיצוצי תקציב 2024 הם לא יוכלו לקיים חלק מהשירותים לציבור אם יוחלט על קיצוצים נוספים בתקציב 2025.
יצוין שכל פרקי חוק ההסדרים פתוחים לתגובות הציבור עד מחר בשעה שתיים בצהריים. היום פרסם האוצר בנוסף לסעיפי החוק שכבר פורסמו את חוק הרווחים הכלואים לפיו חברה שלא תשחרר את הרווחים תאלץ לשלם החל בשנת 2025 מס של 2% על הרווחים הבלתי מחולקים.