אחרי כמעט 30 שנה: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה לאחרונה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית של חברת הנדל"ן מישורים להקמת פרויקט מגדלי הרכבת בעתודת קרקע משמעותית בעיר, כך נודע ל-ynet. זאת במסגרת תוכנית המתאר העירונית (תא 5000). מדובר במתחם עירוב שימושים שיכלול מגדל בן 25 קומות ומבנה בן 5 קומות, ובסך הכול כ-15 אלף מ"ר שיהיו מיועדים לדיור להשכרה, משרדים, תעסוקה ומסחר על מגרש בסמוך לצומת הרחובות מנחם בגין-הרכבת בדרום-מרכז העיר.
המתחם הממוקם בקרבת שדרות רוטשילד, בסמוך למטה הנהלת בנק הפועלים, וליד תחנת הרכבת הקלה יהודה הלוי ומחלף לה גרדיה המוביל לנתיבי איילון. הפרויקט יוקם בצמידות לצלע הצפונית של התחנה המרכזית הישנה, אשר לאחרונה החל בה הליך הריסת הרציפים הישנים לטובת קידום פרויקטים חדשים לשימושים מעורבים, בין היתר על ידי קבוצת לוינשטיין וחברת שיכון ובינוי. כמו כן, המתחם מצוי בקרבת תוכנית מתחם השומרון בשכונת נווה שאנן, הכוללת הקמת מתחם תעסוקה, מסחר, מגורים ותרבות, ולא רחוק ממתחם חסן עראפה, שהפך לאזור עסקים חדש.
2 צפייה בגלריה
תוכנית מגדלי הרכבת תל אביב
תוכנית מגדלי הרכבת תל אביב
תוכנית מגדלי הרכבת תל אביב
(הדמיה: קייזר אדריכלים)
כ-5,550 מ"ר יוקצו לטובת דיור להשכרה ל-25 שנה בבעלות אחודה, כמו בפרויקטים של החברה הממשלתית דירה להשכיר למשל, שם החברה שזוכה במכרז של המדינה מפעילה ומנהלת את הדירות המושכרות, ולשוכרים יש "בעל בית" אחיד ויציבות למשך תקופה ארוכה. התוכנית מאפשרת לבנות בפרויקט עד 80 דירות בשטח של 65-80 מ"ר, כאשר כ-15% מהן יהיו מיועדות לדיור בהישג יד, כלומר שכר הדירה יהיה מופחת בשיעור של כ-40% ממחיר השוק.
עוד כוללת התוכנית, שנערכה על ידי משרד קייזר אדריכלים ומשתרעת על פני שטח של כ-1.5 דונם, כ-8,000 מ"ר שיהיו מיועדים לשימושי תעסוקה ומסחר, מתוכם ניתן יהיה להמיר כ-20% לשימושי מלונאות, וכ-1,300 מ"ר שישתרעו על פני קומה שלמה ויוקצו לטובת צרכי ציבור של עיריית תל אביב-יפו.

27 שנה חלפו: "זיהינו הזדמנות"

חברת מישורים, שבשליטת איש העסקים אלכס שניידר, מחזיקה בשליש מהזכויות בפרויקט יחד עם שותפים נוספים תחת קבוצת מגדלי הרכבת, בהם החברות נבטים, ונצ'ר בע"מ וחברת מאליבו. החברה, המתמקדת בתחום הנדל"ן המניב והדיור להשכרה, רכשה את הקרקע ברחוב הרכבת 32 בשנת 1996 מחברת נבטים, שבה היה שותף שחקן העבר של קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל מיקי ברקוביץ', תמורת סכום של כ-11.5 מיליון שקל. כעת, כאמור, כעבור 27 שנים מקדמת מישורים את הפרויקט, ועל פי ההערכות, צפי שווי המתחם המתוכנן עומד על סכום של כ-350 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
תוכנית מגדלי הרכבת תל אביב
תוכנית מגדלי הרכבת תל אביב
תוכנית מגדלי הרכבת תל אביב
(הדמיה: קייזר אדריכלים)
מנכ"ל מישורים, אלון וקסמן, מסר: "האסטרטגיה המוצהרת שלנו כוללת רכישת נכסים המגלמים פוטנציאל השבחה משמעותי, בין היתר בדמות זכויות בנייה נוספות למסחר, תעסוקה או מגורים. במקרה זה מדובר בנכס היסטורי שהיה בבעלות החברה, ובשנים האחרונות, בד בבד עם התעוררות אזורית שאנו רואים עם השקתו הקרובה של הקו האדום, תנופת פיתוח של שטחי מסחר ותעסוקה ותהליכי התחדשות עירונית שעובר האזור כולו, זיהינו את ההזדמנות ואנו פועלים להביאו לשלבי מימוש ופיתוח".
יו"ר החברה, אמיר תמרי, הוסיף: "מעבר לנדל"ן מניב בישראל, לפעילות החברה במרכזים מסחריים בארה"ב ואחזקה דרך סקייליין (חברת הנדל"ן המניב של מישורים – ה.צ) באלפי חדרי מלון בארה"ב ובקנדה, ההנהלה עמלה על השבחתם של נכסים רבים בפורטפוליו של החברה, כגון המגרש בתל אביב. אמנם מדובר בתהליכים לא קצרים, בהם מעורבות רשויות התכנון, אך הם בעלי פוטנציאל משמעותי להצפת ערך אשר תבוא לידי ביטוי בעתיד".