הפלישה הרוסית לאוקראינה כבר מזמן משפיעה מבחינה כלכלית על מדינתו של הנשיא ולדימיר פוטין בצל הסנקציות הקשות שהטילו עליה מדינות המערב, ובראשן ארצות הברית והאיחוד האירופי, אבל יכול מאוד להיות שבקרוב המצב שלה יהיה עוד הרבה יותר גרוע.
סוכנויות הדירוג המובילות טוענות כי רוסיה נמצאת על סף חדלות פירעון של איגרות החוב הממשלתיות שלה לאור חובות של מיליארדי דולרים לזרים. סוכנות פיץ' אמרה אתמול (רביעי) כי תהליך חדלות הפירעון כבר החל למעשה לאחר שרוסיה החמיצה תשלום למשקיעים זרים ב-2 במרץ. לאחר מכן המדינה קיבלה 30 יום להסדיר את מצבה לפני שיוכרז רשמית על חדלות פירעון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
פוטין. הכלכלה הרוסית במשבר
(צילום: AP)
על פי הערכה של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, משקיעים שמחזיקים באיגרות חוב של ממשלת רוסיה עלולים לספוג הפסדים של 35% עד 65% על השקעתם במידה שאכן תהיה חדלות פירעון.

איך רוסיה הגיעה למצב הזה?

איגרת חוב (אג"ח) היא למעשה נייר ערך המהווה התחייבות לתשלום חוב והיא משמשת בין היתר מדינות רבות ברחבי העולם כדרך להלוות כספים מהציבור.
רוסיה הייתה צריכה לשלם עד אתמול 117 מיליון דולר בריבית על שתי אג"ח דולריות ממשלתיות, אולם המגבלות הקשות שהוטלו על בנקים ברוסיה לצד הקפאה של חלק גדול מהעתודות של הממשלה במטבע חוץ, מקשות עליה לעמוד בתשלומים. בשל המצב, סוכנויות הדירוג המובילות בעולם הורידו את דירוג האשראי של רוסיה ל"זבל".
שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, טען כי הממשלה הוציאה הנחיות לשלם את הכספים בדולרים, אבל אם הבנקים לא יוכלו לעשות זאת לאור הסנקציות, התשלום יתבצע ברובל. בנוסף, סילואנוב הודה כי יש סיכוי שהתשלום לא ישולם בקרוב למשקיעים וטען כי ההחלטה אם לאפשר לרוסיה להעביר את הכסף בדולרים נמצאת בידיים של ארה"ב. מנגד, משרד האוצר האמריקני אומר שלמרות הסנקציות, רוסיה יכולה להמשיך לשלם את חובותיה.

מה אומרות האותיות הקטנות?

חלק מאיגרות החוב של רוסיה מאפשרות תשלום ברובל בנסיבות מסוימות, אבל שתי האיגרות שהרוסים היו צריכים לשלם עכשיו - לא מאפשרות זאת. בנוסף, סכום הרובל צפוי להיקבע לפי שער החליפין הנוכחי, שצלל בשיעור אדיר מאז פרוץ המלחמה. כלומר, המשקיעים יקבלו הרבה פחות כסף אם אכן ישלמו להם ברובל. מסוכנות פיץ' נמסר שבמידה ואחרי 30 יום הרוסים ישלמו למשקיעים את כספם ברובל ולא בדולר, "הדבר יחשב לחדלות פירעון ריבונית".
3 צפייה בגלריה
שריפה בבניין מגורים בקייב
שריפה בבניין מגורים בקייב
הפלישה לאוקראינה עולה לרוסיה הרבה מאוד
(צילום:AFP PHOTO / State Emergency Service of Ukraine)
כמו כן, אחרי "תקופת חסד" דומה של 30 יום, רוסיה תיכנס למצב של חדלות פירעון גם על תשלומי האג"ח למשקיעים זרים שנועדו להיפרע ברובל. הסיבה: אותם כספים הועברו לקרן פיקדון של המדינה, אולם לא הגיעו למשקיעים בעקבות המגבלות על הבנק המרכזי הרוסי.
"ברור שהרובל אינו חסר ערך, אבל שוויו פוחת במהירות", אמר קליי לורי, סגן נשיא באיגוד המוסדות של המכון הפיננסי הבינלאומי. "ההערכה שלי היא, שזו עלולה להיות סוגיה משפטית. ממשלת רוסיה יכולה לטעון שמדובר בנסיבות יוצאות דופן שנגרמו כתוצאה מהפלישה לאוקראינה ומנגד ניתן לטעון שרוסיה הביאה את המצב הזה על עצמה כשפלשה לאוקראינה?".

מי קובע אם מדינה נמצאת בחדלות פירעון?

סוכנויות הדירוג יכולות להוריד את הדירוג של מדינה לסטטוס של חדלות פירעון, או שבית המשפט יכול להכריע בסוגיה. בנוסף, מחזיקי אג"ח שלא קיבלו את כספם יכולים לבקש מוועדה מיוחדת של נציגי חברות פיננסיות לקבוע האם אי-תשלום כזה מחייב קנסות, אבל אותה ועדה לא יכולה לקבוע למדינה על חדלות פירעון. בכל מקרה, מדובר בתהליך משפטי מורכב.

מה תהיה ההשפעה של חדלות פירעון רוסית על העולם?

אנליסטים ברחבי העולם מעריכים בזהירות שבניגוד לחדלות הפירעון של רוסיה ב-1998, אשר הגיעה במקביל למשבר כלכלי באסיה, חדלות פירעון רוסית לא צפויה כיום להשפיע באותה המידה על השווקים ועל המוסדות הפיננסיים העולמיים.
באותם ימים, ממשלת ארה"ב מנעה את האפשרות כי הסיטואציה ברוסיה תשפיע על הכלכלה שלה בכך שהתערבה וגרמה לבנקים לסייע לקרן הגידול הגדולה Long-Term Capital Management, מחשש כי אם תקרוס הדבר עלול לאיים על יציבות המערכת הפיננסית האמריקנית.
באשר למשבר הנוכחי, "קשה לדעת מראש ב-100% מה יהיו ההשפעות כי כל חדלות פירעון שונה ממדינה למדינה, ורק כשזה יקרה נוכל לדעת מה הן ההשפעות", אומר דניאל לנץ, ראש מחלקת אסטרטגיית שערי האירו ב-DK Bank בפרנקפורט. "יחד עם זאת, חדלות פירעון רוסית לא תהווה הפתעה גדולה לשוק. היינו צריכים כבר לראות עכשיו מצב קטסטרופלי, וזה לא קרה. מצד שני, זה לא אומר שלא יהיו בעיות משמעותיות במגזרים קטנים יותר".
סיבה נוספת לכך שלחדלות פירעון רוסית תהיה השפעה מוגבלת על משקיעים ועל חברות זרות היא העובדה שהם הקטינו מאוד או נמנעו מהשקעה במדינה מאז סבב הלחימה הקודם עם אוקראינה בחצי האי קרים ב-2014. זאת, בין היתר לאור הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי כבר אז.
3 צפייה בגלריה
חיילים רוסים בפלישה לקרים
חיילים רוסים בפלישה לקרים
חיילים רוסים בפלישה לקרים
(צילום: AFP)
גם ראש קרן המטבע הבינלאומי, קריסטלינה גאורגייבה, אמרה כי בעוד למלחמה יש תוצאות הרסניות במונחים של סבל אנושי ושל השפעה כלכלית עולמית על מחירי האנרגיה והמזון, "לחדלות הפירעון כשלעצמה אין משמעות מערכתית" אשר מעמידה את מערכת הבנקאות העולמית בסכנה.
יחד עם זאת, כאמור, משקיעים שמחזיקים באיגרות חוב של ממשלת רוסיה עלולים לספוג הפסדים קשים במידה שאכן תוכרז חדלות פירעון.

מה קורה בפועל כשמדינה מגיעה לחדלות פירעון?

לעיתים קרובות, המשקיעים והממשלה של אותה מדינה ינהלו משא ומתן על הסדר שבו נותנים למשקיעים איגרות חוב חדשות ששוות פחות, אבל לפחות מדובר בפיצוי חלקי עבור המשקיעים.
יחד עם זאת, קשה לראות כיצד דבר כזה יתאפשר כל עוד הלחימה נמשכת והמערב אוסר על עסקאות עם הממשלה הרוסית, הבנקים במדינה ואף עם חברות רוסיות פרטיות.
במקרים מסוימים, המשקיעים יכולים לתבוע את המדינה. ההערכה היא כי במקרה של איגרות החוב הרוסיות, יש סעיפים שמגינים על הממשלה ומאפשרים לה להגיע להסדר עם רוב הנושים ואף לכפות הסדר על אלה שמסרבים, ובכך למנוע תביעות משפטיות.
בנוסף, ברגע שמדינה מגיעה לחדלות פירעון, ניתן לנתק אותה מההלוואות בשוק האג"ח עד שהמצב יתוקן והמשקיעים יחזירו את האמון ביכולתה ובנכונותה של הממשלה לשלם. במקרה הרוסי, הממשלה יכולה עדיין לשלם במטבע המקומי בתוך המדינה והיא בונה על כך שהבנקים המקומיים יקנו ממנה את איגרות החוב.