רפורמת ייבוא מוצרי החשמל, שהיא חלק מרפורמת מה שטוב לאירופה טוב לישראל, שיזם משרד הכלכלה, אושרה היום בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית. המשמעות של הרפורמה היא שיבואני החשמל יוכלו להכניס לישראל מוצרי חשמל המשווקים באירופה מבלי שיעברו בדיקות תקינה במעבדות ובמכון התקנים. כלומר, פחות בירוקרטיה על היבואן ופחות עלויות על היבואנים שספק אם יגלגלו את החסכון בעלויות על מחיר המוצר לצרכן. משרד האנרגיה הוא המשרד הראשון שמאמץ את רפורמת היבוא.
היבואן שיהנה מבירוקרטיה מופחתת יאלץ לקחת על עצמו את האחריות לאיכות המוצר. זאת במסגרת מסלול הרפורמה החדשה שמאפשר ליבואן להצהיר כי המוצר משווק באירופה ולהתחייב לאיכות שלו, ומסיר את האחריות מהרגולטור. כעת, האחריות כולה עוברת להיות על היבואן.
1 צפייה בגלריה
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל. היבואנים יצטרכו לקחת אחריות על איכות המוצרים
(צילום: מיכאל קרמר)

במשרד האנרגיה, בראשותו של השר אלי כהן, מתגאים בפתיחת השוק לתחרות. "כעת כל מוצר חשמלי שמשווק באירופה יוכל להיות מיובא לישראל עם אפס בירוקרטיה. המהלך צפוי להגדיל את מגוון המוצרים בשוק ולהוריד את המחירים", מסרו במשרד לאחר שהרפורמה עברה. "צעד זה יקל במיוחד על היבואנים המקבילים שהתקשו עד עכשיו להשיג מסמכים רשמיים המעידים כי המוצרים עומדים ברגולציה האירופית".
אלא שיו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן כבר מתח ביקורת בדיונים קודמים בנושא הרפורמה על היבואנים ואמר כי הוא לא מתרשם שמחירי מוצרי החשמל ירדו עם הסרת הנטל הרגולטורי או בזמן שהדולר ירד ומחיר הקנייה של היבואן הוזל.
הסיכוי שהרפורמה הזו תוזיל את המוצרים לצרכן הוא מינורי עד אפסי. בעוד אלי כהן שמח ומברך על הרפורמה, הקולגות שלו במשרד הכלכלה עושים צעדים הפוכים שמקשים את הבירוקרטיה על יבואני החשמל ומאפשרים ליבואנים שלל תירוצים מדוע נכון דווקא לייקר את מוצרי החשמל. כך שר הכלכלה ניר ברקת מציע להקשות את הייבוא מטורקיה ודורש כי יבוא מטורקיה יעשה תחת משטר של רשיונות שיסופקו על ידי משרד הכלכלה במשורה. ההצעה הזו, שמקורה בחרם עליו היבוא על ישראל שהכריז נשיא טורקיה, פוגעת ביבואני מוצרי החשמל שרבים מהם מיובאים מהענקיות הטורקיות ארצ'ליק ווסטל.
בעקבות החרם הטורקי, יבוא מוצרי חשמל מהמדינה נעשה דרך צד שלישי ובאמצעות משלוח למתווכים ברשות הפלסטינית שמעבירים את הסחורה לישראל. כך או כך, מדובר בעלויות גבוהות יותר עבור היבואנים שכעת ישמחו להקלות הרגולטוריות שמאפשר להם משרד האנרגיה, אך ההבטחה שהרפורמה של משרד האנרגיה תוזיל עלויות לצרכן, היא התממות במקרה הטוב וזריית חול בעיניים במקרה הפחות טוב.