דירקטוריון חברת אל על אישר לנהל מו"מ בלעדי עם חברת בואינג, לקראת חתימה על הסכם אסטרטגי - הגדול בתולדות אל על. זאת, לאחר מו"מ שארך למעלה משנה עם חברת איירבס ועם חברת בואינג שהציגו את הצעותיהן לחידוש והצערת צי המטוסים צרי הגוף של אל על.
מדובר בעסקה שתכלול כ-30 מטוסים צרי גוף מדגם בואינג 737MAX בהיקף מוערך של כ-2.5-2 מיליארד דולר, שיסופקו החל משנת 2027 ועל פני מספר שנים. לפי גורמים שמכירים את פרטי העסקה, התקלות הדרמטיות בבואינג בשנים האחרונות והמוניטין של החברה שנפגע, שימשו כקלף מיקוח במו"מ עבור אל על.
1 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737MAX
מטוס בואינג 737MAX
מטוס בואינג 737MAX
(צילום: shutterstock)
המטוסים צפויים להחליף בהדרגה את צי המטוסים הקיימים מדגם בואינג 737-800 ו-737-900, המופעלים על ידי החברה, ולהגדיל את צי המטוסים הקיים, מה שיוסיף עוד קיבולת והיצע מושבים ויאפשר התרחבות בלוח הטיסות וביעדי החברה. בנוסף, הצערת צי המטוסים של החברה תאפשר לה לדבריה לספק חווית טיסה טובה יותר באמצעות מטוסים חדישים שעומדים בסטנדרט השירות הגבוה של אל על.
גורם בענף התעופה מסר כי מדובר באחד המטוסים הנמכרים ביותר בעולם וכי אל על מיישרת קו עם כל חברות התעופה הגדולות, כגון דלתא, יונייטד איירליינס, לופטהנזה, אייר קנדה ואחרות שהצטיידו במטוסי בואינג 737MAX הנחשב לדגם "ירוק", מה שיאפשר חיסכון משמעותי בהוצאות אחזקה ותפעול. באשר לתקלות שאירעו, הגורם ציין כי בואינג ביצעה שינויים ותיקונים במטוס. "המטוסים נמצאים תחת פיקוח קפדני של הרשות הפדרלית ואל על לא הייתה מתקדמת עם המו"מ אם הייתה חוששת שישנו סיכון בטיחותי", הסביר.
דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על, התייחסה גם היא למוניטין של בואינג, ואמרה כי "כחלק מההחלטה לנהל את המו"מ בבלעדיות מול בואינג, בחנו את הדגמים המוצעים גם בהיבטים תחזוקתיים ומבצעיים על מנת לוודא שהם עומדים בסטנדרט הבטיחות הקפדני והמחמיר של אל על ושל רשויות הבטיחות הבין-לאומיות. אנו מברכים על ההתקדמות בתהליך עסקת המטוסים ששמה את אל על בקו אחד עם חברות התעופה המובילות בעולם שחתמו על הסכמים לרכישת מטוסים מדגם זה".
בנוסף, גורם בענף הסביר כי משך ההכשרה לטייסי החברה ממטוסי ה 737 הנוכחיים שברשות החברה מדגם NG למטוס בואינג 737 מקס כולל הדרכת הבדלים קצרה יחסית, שכוללת יום הדרכה בכיתה ויום אימונים בסימולטור (יומיים סה"כ), ולאחר מכן ניתן להמשיך להטיס את כלל דגמי ה-737. הכשרה על איירבס לעומת זאת, היא כמו על מטוס חדש, מינימום 35 ימים. צריך לזכור שלאחר ההסבה אי אפשר לטוס בו זמנית על איירבס ועל בואינג ולכן זה מייצר חוסר יעילות גדול בחברה - מי שעבר להטיס איירבס יטיס רק איירבס ולא יוכל להפעיל מטוסי בואינג במקביל".