מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ חתם אתמול (יום ד') על כתב מינוי של ועדה לבחינת מעמד מוניציפלי ואיחוד רשויות מקומיות. בראש הוועדה יעמוד רו"ח גבריאל מימון, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. ילוו אותו 4 חברי ועדה וצוות יועצים מקצועיים בענייני כלכלה מוניציפאלית ותכנון.
ממשרד הפנים מסרו כי "הממצאים בנוגע לישראל מראים שלעיתים רשויות מקומיות קטנות מוציאות אחוז ניכר מתקציבן על עלויות מינהליות, לא עומדות בסף מינימלי של מספר תושבים על מנת לספק שירותים מוניציפליים מסוימים, וכפועל יוצא עלולות לספק שירותים ברמה פחות נאותה לתושביהן ונזקקות לסיוע ממשלתי נרחב".
1 צפייה בגלריה
גבעת שמואל. האם היא תתאחד עם קריית אונו?
גבעת שמואל. האם היא תתאחד עם קריית אונו?
גבעת שמואל. האם היא תתאחד עם קריית אונו?
(צילום: ירון ברנר)
הרשויות שאיחודן עלה על הפרק כעת הן המועצה המקומית מעלה אפרים עם המועצה האזורית ערבות הירדן; המועצה האזורית מגילות ים המלח עם המועצה האזורית ערבות הירדן; המועצה המקומית מגדל עם המועצה האזורית עמק הירדן או עם עיריית טבריה או עם המועצה האזורית הגליל התחתון; המועצה האזורית אלונה עם המועצה האזורית מנשה; המועצה המקומית אליכין עם המועצה האזורית עמק חפר או עם עיריית חדרה; המועצה המקומית שער השומרון, עם המועצה המקומית אורנית והמועצה המקומית אלקנה; המועצה המקומית כאוכב אבו אל היג'א עם המועצה האזורית משגב או עם המועצה המקומית כפר מנדא; המועצה המקומית כפר ברא עם המועצה האזורית דרום השרון או עם עיריית כפר קאסם. ובנוסף, איחוד עיריית קריית אונו, עיריית גני תקווה ועיריית גבעת שמואל.
שר הפנים משה ארבל מסר: "בחינת איחוד הרשויות, במקומות בהן ייתכן שהמהלך יתרום לשיפור איכות החיים והשירותים המוניציפאליים הניתנים לתושב, הינו מהלך מתבקש. בחינת האיחודים תנתח יתרון פוטנציאלי לגודל, חיסכון בהוצאות מנהלה, שיפור השירות לתושב, ואת יכולת העמידה האיתנה של הרשות. המהלך צפוי לחזק ולהדגיש את חשיבות ויכולת השלטון המקומי בישראל להשפיע על התושבים בחיי היומיום של כולנו".
יש לציין כי גל איחוד הרשויות הקודם, שנעשה בתקופה שבנימין נתניהו היה שר אוצר ואברהם פורז שר פנים, ב-2003, הצליח באופן מאוד חלקי. האיחוד של מג'ד אל כרום, בעיינה ודיר אל אסד נכשל; האיחוד של ירכא, ג'וליס, יאנוב ואבו סנאן, ניכשל; האיחוד של באקה אל ע'רביה וג'ת נכשל; והאיחוד של דליית אל כרמל ועוספייה נכשל. מצד שני, הישובים היהודים שאוחדו, צלחו את השינוי: כך גני יהודה וסביון, קדימה וצורן, בנימינה וגבעת עדה, יהוד ונוה מונוסון.
אשרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, נשמעה מופתעת נוכח הרעיון שהמועצה שלה תתחבר עם כפר ברא או כפר קאסם: "הם שכנים שלנו ויש לנו איתם יחסים נפלאים בתחומי איכות סביבה, תחנות הכח, השריפות הפיראטיות, שטחים פתוחים ואפילו חינוך. לצד זה, יש לומר שלאורך השנים, רוב הניסיונות לאיחוד רשויות נכשלו. הרעיון של משרד הפנים לאיחוד המועצה האזורית דרום השרון עם כפר ברא מפתיע אותי. מדובר פה במועצה אזורית יהודית ועיר ערבית. בעיני, זה מודל מורכב מאוד".
ראשי הרשויות של קריית אונו, גני תקווה וגבעת שמואל, מסרו יחד בתגובה כי "מדובר בהחלטה מקוממת ושערורייתית, המנותקת מהמציאות ומהשטח, אשר תפגע קשות בשירותים המוניציפאליים ובאיכות חייהם של התושבים. צר לנו שבעיצומה של מלחמה בחר שר הפנים לפעול כנגד הרשויות המקומיות, שהוכיחו שהן הגוף הציבורי היחיד שמתפקד ופועל לטובת התושבים מאז 7 באוקטובר. גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו הן רשויות משגשגות ואיתנות, והניסיון לפגוע בעצמאותן הוא בלתי מתקבל על הדעת. אנו מתנגדים לכך בתוקף ולא נאפשר להחלטה זו לצאת אל הפועל. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותינו, על מנת להמשיך לשמור ולדאוג לרווחתם ולאיכות חייהם של תושבינו".