אין מדבקת מחיר על המוצר: שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת גילה כי מוצרים רבים אינם מסומנים כחוק ‏ברשתות השיווק. מדובר כמובן בתגלית שאינה מפתיעה אף צרכן. "השר הנחה את הממונה על הגנת הצרכן ‏קובי זריהן להגביר את האכיפה בשווקים וברשתות המזון, בנושא הצגת מחירים. הנחיית השר הגיעה על ‏רקע מידע שהצטבר בשבועות האחרונים כי מוצרים רבים נמצאו בלתי מסומנים בניגוד לחוק", כך נמסר ממשרד הכלכלה. ‏
כל זאת קורה על רקע מאמצי הקמעונאים לרתום את משרד הכלכלה ואת הרשות להגנת הצרכן כדי שיקדמו עבורם חוק שכבר ‏ניסו לקדם בעבר וכשלו: ביטול חובת סימון המחירים. מדובר במהלך שיחסוך לרשתות השיווק והפארם ‏כסף, אך יפגע בצרכנים, ובכל זאת – כרגע המדינה משתפת פעולה עם היוזמה הזו, שד כה טרם הבשילה ‏לתיקון החוק. הפתרון שנותנים ברשתות: מעבר לסימון דיגיטלי, שמהווה פרקטיקה חמקמקה ובת שינוי מיידי – בניגוד ‏למדבקות. אם הצרכנים רוצים מדבקה, שידפיסו אותה בעצמם בסניפים, כך נמסר מהרשות להגנת הצרכן.‏
2 צפייה בגלריה
חלב של טרה. ללא סימון מחירים
חלב של טרה. ללא סימון מחירים
חלב של טרה. ללא סימון מחירים כחוק
(צילום: מירב קריסטל)
לעומת הרשות ומשרד הכלכלה, שגילו את תקלות הסימון רק עכשיו כנראה, צרכנים שמבקרים בסניפי ‏רשתות השיווק מכירים את השחיקה בעמידה בחוק סימון המחירים. החוק מחייב את הרשתות, החנויות ‏והמרכולים לסמן מחירים על גבי המדפים ועל גבי המוצר עצמו, כולל מחיר ליחידת מידה (מחיר ל-100 ‏גרם, לק"ג, ל-100 מ"ל, ליטר, ס"מ או מטר – במטרה להקל את מלאכת השוואת מחירים בין מוצרים שנמכרים בגדלים ‏שונים). ‏
רוב הרשתות עומדות בחוק, אך לעיתים קרובות ניתן לראות מדפים שלמים של מוצר שלא הודבקו עליו ‏מדבקות המחיר. לפעמים מדובר במוצרים בודדים על גבי המדף, וגם זאת הפרה. חלק מהרשתות מזלזלות ‏באופן קבוע בחוק ולא מסמנות מחירים במדבקות על גבי חלק ניכר מהמוצרים, ואחרות אינן מסמנות מחירים ‏על גבי מוצרים במבצע: בשילוט ניתן רק מחיר המבצע, ללא המחיר הקודם, ועל גבי המוצרים אין ‏מדבקה שמעידה על המחיר הקודם. יש גם סניפים שמציגים במקררים קרטוני חלב מועשר שמחירו לא ‏מפוקח תחת השלט: "מוצר במחיר מפוקח".‏
2 צפייה בגלריה
משקאות פרוביטה מסומנים כחוק
משקאות פרוביטה מסומנים כחוק
משקאות פרוביטה מסומנים כחוק
(צילום: מירב קריסטל)

הסכנה בביטול חובת סימון המחירים ‏

"סימון מחירים הוא חוק שאסור להתעלם ממנו, ואי סימון משמעותו עבירה על החוק ‏ופגיעה בצרכנים ולא נסכים לכך", אמר שר הכלכלה ברקת, אך אותו השר הנחה לאחרונה את הרשות להגנת הצרכן להגיש לו ‏‏"תוכנית לבחינת שילוב סימון מחירים באופן דיגיטלי, כפי שהדבר מתקיים בהצלחה במדינות אירופה ‏וארה"ב זה שנים. עבודת הרשות להגנת הצרכן טרם הסתיימה, וטרם הוגשו לשר הכלכלה המלצות". ‏
סימון מחירים דיגיטלי הוא דבר חדש בארה"ב, וגם שם הוא מעלה תהיות לגבי שקיפות המחיר לצרכנים. ‏הוא קיים בעיקר באירופה – אבל לא כל מה שטוב לאירופה טוב לישראל. לא ברור מדוע רשתות השיווק לא ‏עברו לסימון מחירים דיגיטלי בלי לבטל את חובת הדבקת המדבקות, אם המעבר לדיגיטציה כל כך נחוץ ‏להן. ביטול מדבקות המחיר יועיל להן: הן יקדישו לכך פחות כוח אדם ויחסכו כסף, ואולי גם יוכלו לשנות את ‏המחירים כלפי מעלה מתי שרק ירצו ותוך דקות (שכן השלטים הדיגיטליים מחוברים לקופות). לצרכנים ‏תהיה פחות שקיפות, והרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה אף הציעו כאמור שהצרכנים יסרקו בעצמם מחירים כדי ‏לגלותם ואף ידפיסו בעצמם ברשתות את מדבקות המחיר – משמע הצרכנים היו עובדי הרשת.‏
מדובר בפגיעה בשקיפות ובפגיעה באוכלוסיות מבוגרות – אלא אם ייאסר על הרשתות להעלות מחיר ‏במסך הדיגיטלי – בפרק זמן מסוים וייאסר עליהן להעלות מחיר ללא הודעה מפורשת לצרכנים. אם כבר ‏דיגיטציה: שיוסיפו למדף הודעה: "שימו לב המחיר עלה". ‏
מהשר ברקת נמסר כי הוא פנה לרשות בבקשה לכלול באופן הסימון מענים לאוכלוסיות מבוגרות ולאוכלוסיות עם ‏צרכים מיוחדים, לצד "שקיפות וחוויית קנייה משופרת לצרכנים", כלשונו. "אני פונה לצרכנים ‏‏שנתקלים במקומות שאינם מסמנים בהתאם לחוק לפנות לרשות להגנת הצרכן ולדווח", הוא הוסיף.