אין מדבקת מחיר על המוצר: שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת גילה כי מוצרים רבים אינם מסומנים כחוק ברשתות השיווק. מדובר כמובן בתגלית שאינה מפתיעה אף צרכן. "השר הנחה את הממונה על הגנת הצרכן קובי זריהן להגביר את האכיפה בשווקים וברשתות המזון, בנושא הצגת מחירים. הנחיית השר הגיעה על רקע מידע שהצטבר בשבועות האחרונים כי מוצרים רבים נמצאו בלתי מסומנים בניגוד לחוק", כך נמסר ממשרד הכלכלה.
כל זאת קורה על רקע מאמצי הקמעונאים לרתום את משרד הכלכלה ואת הרשות להגנת הצרכן כדי שיקדמו עבורם חוק שכבר ניסו לקדם בעבר וכשלו: ביטול חובת סימון המחירים. מדובר במהלך שיחסוך לרשתות השיווק והפארם כסף, אך יפגע בצרכנים, ובכל זאת – כרגע המדינה משתפת פעולה עם היוזמה הזו, שד כה טרם הבשילה לתיקון החוק. הפתרון שנותנים ברשתות: מעבר לסימון דיגיטלי, שמהווה פרקטיקה חמקמקה ובת שינוי מיידי – בניגוד למדבקות. אם הצרכנים רוצים מדבקה, שידפיסו אותה בעצמם בסניפים, כך נמסר מהרשות להגנת הצרכן.
לעומת הרשות ומשרד הכלכלה, שגילו את תקלות הסימון רק עכשיו כנראה, צרכנים שמבקרים בסניפי רשתות השיווק מכירים את השחיקה בעמידה בחוק סימון המחירים. החוק מחייב את הרשתות, החנויות והמרכולים לסמן מחירים על גבי המדפים ועל גבי המוצר עצמו, כולל מחיר ליחידת מידה (מחיר ל-100 גרם, לק"ג, ל-100 מ"ל, ליטר, ס"מ או מטר – במטרה להקל את מלאכת השוואת מחירים בין מוצרים שנמכרים בגדלים שונים).
רוב הרשתות עומדות בחוק, אך לעיתים קרובות ניתן לראות מדפים שלמים של מוצר שלא הודבקו עליו מדבקות המחיר. לפעמים מדובר במוצרים בודדים על גבי המדף, וגם זאת הפרה. חלק מהרשתות מזלזלות באופן קבוע בחוק ולא מסמנות מחירים במדבקות על גבי חלק ניכר מהמוצרים, ואחרות אינן מסמנות מחירים על גבי מוצרים במבצע: בשילוט ניתן רק מחיר המבצע, ללא המחיר הקודם, ועל גבי המוצרים אין מדבקה שמעידה על המחיר הקודם. יש גם סניפים שמציגים במקררים קרטוני חלב מועשר שמחירו לא מפוקח תחת השלט: "מוצר במחיר מפוקח".
הסכנה בביטול חובת סימון המחירים
"סימון מחירים הוא חוק שאסור להתעלם ממנו, ואי סימון משמעותו עבירה על החוק ופגיעה בצרכנים ולא נסכים לכך", אמר שר הכלכלה ברקת, אך אותו השר הנחה לאחרונה את הרשות להגנת הצרכן להגיש לו "תוכנית לבחינת שילוב סימון מחירים באופן דיגיטלי, כפי שהדבר מתקיים בהצלחה במדינות אירופה וארה"ב זה שנים. עבודת הרשות להגנת הצרכן טרם הסתיימה, וטרם הוגשו לשר הכלכלה המלצות".
סימון מחירים דיגיטלי הוא דבר חדש בארה"ב, וגם שם הוא מעלה תהיות לגבי שקיפות המחיר לצרכנים. הוא קיים בעיקר באירופה – אבל לא כל מה שטוב לאירופה טוב לישראל. לא ברור מדוע רשתות השיווק לא עברו לסימון מחירים דיגיטלי בלי לבטל את חובת הדבקת המדבקות, אם המעבר לדיגיטציה כל כך נחוץ להן. ביטול מדבקות המחיר יועיל להן: הן יקדישו לכך פחות כוח אדם ויחסכו כסף, ואולי גם יוכלו לשנות את המחירים כלפי מעלה מתי שרק ירצו ותוך דקות (שכן השלטים הדיגיטליים מחוברים לקופות). לצרכנים תהיה פחות שקיפות, והרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה אף הציעו כאמור שהצרכנים יסרקו בעצמם מחירים כדי לגלותם ואף ידפיסו בעצמם ברשתות את מדבקות המחיר – משמע הצרכנים היו עובדי הרשת.
מדובר בפגיעה בשקיפות ובפגיעה באוכלוסיות מבוגרות – אלא אם ייאסר על הרשתות להעלות מחיר במסך הדיגיטלי – בפרק זמן מסוים וייאסר עליהן להעלות מחיר ללא הודעה מפורשת לצרכנים. אם כבר דיגיטציה: שיוסיפו למדף הודעה: "שימו לב המחיר עלה".
מהשר ברקת נמסר כי הוא פנה לרשות בבקשה לכלול באופן הסימון מענים לאוכלוסיות מבוגרות ולאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, לצד "שקיפות וחוויית קנייה משופרת לצרכנים", כלשונו. "אני פונה לצרכנים שנתקלים במקומות שאינם מסמנים בהתאם לחוק לפנות לרשות להגנת הצרכן ולדווח", הוא הוסיף.