האם ביטול זכות הביטול יביא להורדת מחירי חופשות ומלונות לצרכן? ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ לימור מגן תלם ושל ח"כ רון כץ, לתיקון הסעיף בחוק הגנת הצרכן העוסק בביטול עסקאות בענף התיירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההצעה נועדה לאפשר לעוסקים הישראלים בענף התיירות להציע גם חלופה של חופשות ללא זכות ביטול, דבר שהחוק כיום מונע מהם. מדובר בחופשה זולה יותר ללא זכות ביטול, בדומה לנותני שירותי תיירות בחו"ל – שכבר מציעים את שתי האפשרויות.
נציגת המועצה לצרכנות, הדס יעקובסון הבהירה בדיון: "אנו לא אוהבים את הצעת החוק במתכונתה הנוכחית. נכון עשיתם שפנינתם לנוהג הבינלאומי, אבל מתעלמים מזה שחוק הגנת הצרכן הישראלי היום מקשה מאוד על ביטול עסקת תיירות. זכות הביטול כמעט לא קיימת והיא מצומצמת (14 יום מההזמנה בתנאי שנותרו 7 ימי עסקים לפני החופשה, מ.ק). אני הייתי שמחה לקנות ולשלם יותר על מסלול שיאפשר יומיים לפני החופשה לבטל אותה. זה טוב לכולם וזה פרו צרכני".
ח"כ לימור מגן תלם אמרה בתגובה ל-ynet שבכוונתה להכניס אופציה שלישית בעקבות הערת המועצה: ביטול קרוב ליום החופשה במחיר גבוה יותר. "נוסיף בהחלט אופציה שלישית. בנוסף, חשבנו על מנגנון של הוראת שעה שתיבחן לאורך זמן. כבר היום אחוז גדול מהצרכנים מזמינים נופש דרך אתרים כמו בוקינג, בהם קיימת עסקה שלא ניתנת לביטול. עכשיו צריך לאפשר למלונות ולסוכני הנסיעות להציע את אותה החלופה".
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ירון לוינסון העיר כי "למרות קונצנזוס משרדי הממשלה, אני לא בטוח שתהיה פה באמת הגנה על הצרכן. מבחינה צרכנית זה אולי יעזור לתיירות, אבל לדעתי, הצעת החוק לא רק שלא תוריד, אלא יכולה לגרום להעלאת מחירים. לא תהיה אפשרות לבדוק את זה במנגנונים שהוצעו פה. בסופו של דבר הצרכן יינזק למרות הכוונה הטובה".
ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה, הגיב: "הדאגות ביחס לפגיעה בזכויות הצרכן הן אמיתיות. נבחן את ההסדר לתקופה קצובה".
ח"כ רון כץ טען כי "זה מצב מקובל בעולם - לאפשר למלונות למכור חופשות במחירים נמוכים על ידי הצעת עסקה בלתי ניתנת לביטול, תוך קבלת ודאות לעסקה. מבדיקה שערכנו בבריטניה ובמקומות נוספים זה מוזיל את החופשות בלפחות 15%. אין פגיעה בצרכן כי לא מבטלים לו את זכות הבחירה. כיום חופשות בישראל הן כמעט לעשירים בלבד ואת זה אנו רוצים לתקן. הנושא יהיה בפיקוח הוועדה, ואם המחירים לא ירדו - לא נמשיך עם זה".
מנהלת אגף מחקר ופיתוח ברשות להגנת הצרכן, ד"ר דליה שיליאן: "קיומם של שני מחירים לא מבטיח הורדת מחיר לצרכן. אפשר לקחת מחיר עם זכות ביטול, לתת את אותו המחיר ללא הזכות בתוספת 15% ולהראות מצג שווא שהמחיר ירד. צריך לוודא שהחוק ישיג את מטרתו, אבל אנו תומכים".
מנהלת תחום חקיקה ורגולציה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, עו"ד תמר מירסקי: "אני רוצה להתייחס לעסקים קטנים שכן זקוקים לוודאות. חלוקת הסיכון מול הלקוח יכולה לעזור להם, בטח כשבארץ אנשים כן מזמינים בטווח קצר יחסית".
מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות בישראל, טלי לאופר, טענה כי "אנחנו חושבים שזאת הצעה נדרשת מבחינה מסחרית, כדי לתמוך בחברות הישראליות. מבחינת התמיכה בעסקים הישראלים זה מגדיל את הנתח, מוסיף לנו שירותים, ומוזיל אותם ללקוחות".
מנכ"לית התאחדות המלונות, יעל דניאלי, אמרה כי "מאז 2018 אנחנו מנסים לגרום למדינה להתקדם וליישר קו עם מה שקורה בעולם. חוק הגנת הצרכן פוגע במלונות באופן ישיר שכן הם לא יכולים להציע שני מחירים בעוד האתרים הבינלאומיים יכולים. התחרות האמיתית שנפגעת היא בין אתרי המלונות לבין אתרי ההזמנות המתחרים. הוראת שעה לשנה לא עוזרת שכן יש פה תקופה של אי ודאות, לרבות קורונה. לכן צריך להאריך את ההוראה לשלוש שנים ולהניח לשוק להתאים את עצמו".