עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר, מתייחס למצב בענף וסבור שעל הממשלה לקבל כמה החלטות חשובות ומהירות כדי לשנות את המציאות, גם בשוק השכירות שנמצא במשבר גדול וגם בכל הקשור לטיפול בהיצע והביקוש בתחום המגורים.
"נגיד בנק ישראל אמיר ירון מסתובב בכל מקום ומסביר שהפער בין הביקוש להיצע גדול עוד יותר, כי יש פחות היצע ופחות פעילות בענף. וזה נכון. הריבית הגבוהה השפיעה בצורה משמעותית על הענף עוד לפני המלחמה, אבל כעת גורמת ליזמים ולקבלנים להשהות פרויקטים חדשים, גם כאלו שיש להם כבר בשלות ועברו גם את הליכי הרישוי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

זה המקום שבו אנחנו נמצאים עכשיו, והוא לא טוב. אם מסתכלים קדימה, אני חושש מעליות מחירים דרמטיות ולצערי, הכתובת כבר על הקיר, ואני לא בטוח שיש מהלך שאפשר לעשות בטווח הקצר כדי למנוע את זה".
אז מה אפשר לעשות בטווח היותר ארוך?
"המצב היום בענף יוביל לפתיחת פער משמעותי בין מי שיכול לקנות למי שלא. וכדי לאפשר לאנשים להיכנס לשוק ולרכוש, אני חושב שצריך לעשות שני דברים, ובדרך גם לעודד חזרה ליישובים מפונים וגם לתמרץ מעורבות חברתית וגיוס לצה"ל. הדבר הראשון הוא להחזיר את משכנתאות הזכאות בערבות מדינה - כמו שהיה פעם, ולתת עדיפות ליוצאי צבא או למשרתים. ככל שיש יותר שנים בצבא או בשירות קרבי, לתת הטבה גדולה יותר. זה יכול גם לסייע ברכישת דירה, אבל גם לתמרץ אנשים להגיע לקרבי. יש היום מחסור בלוחמים, וזה יכול לעזור גם שם. הדבר השני, שלדעתי צריך לעשות, גם הוא נעשה כבר בעבר – הלוואות מקום. להחזיר את ההלוואות הללו ביישובי קו עימות או במקומות שהמדינה רוצה לעודד מגורים, כמו פעם. לתת ערבות מדינה, ושזה ישמש את הזכאים כהון עצמי. אפילו אולי לתת מימון של 100% - העיקר לתמרץ את מי שזכאי, וגם לקבוע שלא יהיה אפשר למכור את הנכס לכמה שנים".
אמיר שאלתיאלעמיר שאלתיאלצילום: איל יצהר
שאלתיאל גם מזהיר מפני משבר חמור בשוק השכירות, שאף אותו כבר יהיה קשה למנוע: "אנחנו עומדים בפני בעיה קשה של שכירות. הרבה דירות שנרכשו להשכרה, נמכרו מאז עלתה הריבית, וגם שינוי חוק עידוד השקעות הון הוציא לא מעט שחקנים מהשוק הזה. המסלולים שיש לדיור להשכרה היום לא עובדים עם הריבית הנוכחית. היה פתרון מיסויי טוב, אבל שינו אותו. אולי צריך לקבוע ריבית נפרדת לדיור להשכרה. חייבים שינוי משמעותי, אולי חקיקה חדשה או הטבות חדשות. הבעיה היא שזה לא מטריד עכשיו את האנשים בממשלה. יש מה לעשות, רק צריך להחליט ולעשות".