"אנחנו שמחים שאחרי שמונה חודשים מדינת ישראל סוף-סוף התפנתה להגיב לחות׳ים ישירות. אני לא מבין למה זה לקח שמונה חודשים ואני לא רוצה לחשוב שזה בגלל הכטב"מ לתל אביב, כלומר – שעושים הפרדה בין פגיעה בפריפריה לבין פגיעה במרכז", כך אמר אמש (שבת) בשיחה עם ynet גדעון גולבר, מנכ״ל נמל אילת, בתגובה לתקיפה התקדימית של ישראל בחודיידה שבתימן.
גולבר מנהל את הנמל הישראלי היחיד שפעילותו למעשה מושבתת כמעט באופן מוחלט כבר חודשים ארוכים בשל המלחמה ככלל והאיום החות׳י על העיר, בפרט. לדבריו, "אנחנו מושבתים מ-20 בנובמבר, כאשר נחטפה אוניית NYK. אחרי 7.10 חשבנו שנמשיך לעבוד ואפילו ההפך, מדינת ישראל ביקשה מאיתנו לפנות כלי רכב מהנמל כדי לקלוט סחורות נדרשות ואם חלילה אשדוד וחיפה יסגרו. השקענו בזה הרבה מאוד כסף, ומה שקרה זה בדיוק ההפך – חיפה ואשדוד קיבלו את הסחורות שהיו מיועדות אלינו".
הוא הסביר כי "נמל אילת הוא השער הדרומי של ישראל והפתח הימי שלה למזרח הרחוק ולאוסטרליה. זאת אומרת שכל הפעילות של נמל אילת היא רק למזרח הרחוק ואוסטרליה. כלומר, כל האוניות מחויבות לעבור דרך באב אל-מנדב (מצר הים שמפריד בין אסיה לאפריקה, ולידו שוכנת תימן – ד"ר). אז מהרגע שחטפו את האונייה וסגרו את נתיב השייט, פעילות הנמל ירדה לאפס.
"אנחנו לא סגורים, כי אנחנו פועלים על פי כתב ההסמכה ומחויבים לתת למדינת ישראל ולחיל הים שירותים, אבל אין לנו פריקה וטעינה של סחורות. אנחנו נותנים בעיקר שירותים ליציאה ולכניסה של ספינות מלחמה, אבל אין בזה כסף. אנחנו מקבלים תשלום מזערי, כאשר עלויות השכר שלנו הן כ-3.5 מיליון שקל בחודש", הוא הוסיף.
כמה הפסדתם מתחילת המלחמה? תיאלצו לפטר עובדים?
"מתחילת המלחמה הפסדנו כ-50 מיליון שקל, ולא קיבלנו סיוע מהמדינה. ניסינו לעשות מהלך כזה (של פיטורים – ד"ר), כי חשבנו שהמדינה תתעשת ותתמוך בנו כמו שתמכה בעסקים בקורונה, כי בסוף אנחנו תשתית לאומית ונכס אסטרטגי של מדינת ישראל. הייתי מצפה ממדינת ישראל שתתמוך בנמל אילת, בסכומים הזעומים שאנחנו מדברים עליהם, כדי שימשיך לתת שירות לכלל הגופים הנדרשים. במיוחד לאור זה שהנמלים האחרים הרוויחו בזכות נמל אילת (כי הסחורות הוסתו אליהם – ד"ר), אז הייתי מצפה שחלק מאותם מיסים שגבו מדינת ישראל וחברת נמלי ישראל, יחזרו לנמל אילת.
"נכון להיום לא פיטרנו, אבל אנחנו בדיונים עם ההסתדרות וכנראה השבוע ניאלץ להתחיל בתהליך פיטורים של כ-50 עובדים מתוך 110. זה המון, וזה לא מיידי, אצלנו יש תהליך של חודשיים פלוס-מינוס, אבל נתחיל את התהליך כבר השבוע", אמר גולבר והוסיף: "זה לא כולל עוד כ-50-40 מאבטחים שיש לנו ואותם אנחנו חייבים לשמר כדי שיאבטחו את הנמל".
עוד לדבריו, "נתנו למשרד האוצר מספר פתרונות, למשל להחזיר את צו הייבוא (שמחייב לפרוק מכוניות מהמזרח בנמל אילת חרף המלחמה – ד"ר), אבל יש התנגדות מגורמים מקצועי וגם מגורמים כלכליים, בטענה שזה מגדיל את ההוצאות. אני יכול להבין אותם, אבל אנחנו חושבים שאם המדינה לא יכולה למצוא פתרון מעשי, כמו לתת לנו רציף באחד מהנמלים כדי שאנחנו נקלוט את האוניות שהיו מיועדות לנמל אילת, אז לפחות שתתמוך בנו כלכלית בגובה של 4.5-4 מיליון שקל עד שהנתיב יפתח. זה לא סכומים גדולים".
הוא הוסיף, כי "היינו מעדיפים שלא לפטר, אלא להוציא את העובדים לחל"ת ושהם יקבלו 70% מהשכר עד שהכל יירגע ויחזור לקדמותו, אבל אנחנו עובדים לפי הסכמים קיבוציים וההסתדרות לא מסייעת לנו, או לא יכולה לסייע לנו במצב הנוכחי, ולכן כנראה ניאלץ להתחיל לפטר בשבוע הקרוב.
"צריך להבין – העובדים שלנו הם עובדים מיומנים, טובים, חרוצים וכל הנושא הזה נכפה גם על ההנהלה גם על העובדים, ולכן, קשה מאוד לפטר. אנחנו לא רוצים לפטר. זה המון עובדים, ואסור לשכוח שאילת היא עיר שמבוססת בעיקר על תיירות, ולכן חשוב לשמר את העובדים של הנמל, כי הוא מהווה את אחד העוגנים החשובים של העיר", אמר מנכ"ל נמל אילת.