עמיר פרץ לוחץ על הנהלת התעשייה האווירית להחזיר לתפקיד בכיר את אלי אלפסי, שהיה סמנכ"ל השיווק של החברה, והודח מתפקידו בידי המנכ"ל בועז לוי ביולי האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי גורמים בחברה, מאז נכנס פרץ לתפקידו כיו"ר התע"א בדצמבר הוא קיים עם אלפסי סדרת פגישות שנערכו בלשכת היו"ר במטה החברה בלוד ונועדו להציג למנהלים את תמיכתו של פרץ בסמנכ"ל המודח.
1 צפייה בגלריה
עמיר פרץ, בועז לוי
עמיר פרץ, בועז לוי
מנכ"ל תע"א בועז לוי והיו"ר עמיר פרץ
(צילום: קמפיין העבודה- גשר, התעשייה האווירית)
אלפסי, לשעבר מח"ט שריון, נספח צה"ל וראש משלחת משרד הביטחון בהודו, מונה לתפקידו ב-2017, לאחר כ-12 שנות עבודה בתעשייה האווירית. הודו היא שוק מרכזי עבור התע"א, ובחברה קיוו שאלפסי יצליח למנף את ההצלחות במדינה, ובראשון מכירות מערכת ההגנה האווירית ברק-8 להודים בכ-3 מיליארד דולר, להצלחה בשווקים אחרים.
אולם לפני כחצי שנה החליט המנכ"ל לוי להדיח את אלפסי מתפקידו. המהלך היה מיידי ולתפקיד ממלא מקום סמנכ"ל השיווק מונה אייל יוניאן, ששימש אז משנה למנכ"ל. אלפסי, שכבכיר בחברה מועסק בחוזה אישי ולא נהנה מהגנת הוועד, לא קיבל את ההחלטה ונאבק נגדה משפטית, באמצעות עו"ד סיגל פעיל, מה שגרם לכך שהוא ממשיך לקבל שכר מהחברה, בעלות המוערכת בכמיליון שקל בשנה.
להחלטה להדיח את אלפסי קדמה חוסר שביעות מתפקידו ומביצועי מחלקת השיווק. לדברי גורם בחברה, עסקאות נוספות בהודו שהבטיח למנהליו בהודו לא הגיעו, תע"א לא הצליחה לחדור למדינות ולשווקים חדשים, ואף נקלעה לסכסוך עם משרד הביטחון במדינה אסיאתית אחרת שהייתה לקוח גדול שלה לאורך השנים, בשל הבטחות שלא קוימו. הסכסוך נחשב לאחת הסיבות שתע"א הפסידה לאלביט חוזה של מאות מיליוני דולרים במדינה לכלי טיס בלתי מאוישים.

"עבד בחוסר שקיפות ובשיטות שיווק מיושנות"

"אלפסי עבד בחוסר שקיפות ובשיטות שיווק מיושנות שנסמכו על שימוש בסוכני שיווק מקומיים לקידום עסקיה, שיטות שלא מתאימות לעולם היום", אומר גורם בחברה. צבר ההזמנות של התע"א שהגיע לשיא של כל הזמנים ב-2018, כ-13.5 מיליארד דולר, נשחק מאז בהתמדה, ובדו"ח הרבעון השלישי ל-2021 דיווחה תע"א שירד כבר ל-12.1 מיליארד דולר. באותן שנים עברה לראשונה אלביט במכירות את תע"א, וכיום צבר ההזמנות שלה עומד על 13.6 מיליארד דולר. ההכנסות של תע"א ב-2020 הגיעו ל-4.18 מיליארד דולר, לעומת 4.657 מיליארד דולר של אלביט.
אולם פרץ, שהגיע לחברה חצי שנה לאחר הדחתו של אלפסי, החל מיד לקיים עימו סדרת פגישות. לפי מקורות בחברה, פרץ קיים עם אלפסי כשמונה פגישות. "כל החברה ראתה את הפגישות", אומרים גורמים בחברה. "השבת מנהל שכשל בניגוד לדעת המנכ"ל שפיטר אותו היא חסרת סמכות ותגרום נזק בלתי הפיך לחברה. אלה לא מהלכים שקורים בחברה עסקית נורמלית. המהלך ירסק את הנהלת החברה ויסכן את החברה בשווקים בהם היא פועלת".
פרץ, שמונה בהחלטת ממשלה נדירה למרות שמינויו נפסל לפני כן בוועדת גלאור לאישור מינויי בכירים בשל זיקתו הפוליטית החזקה לשר הביטחון בני גנץ, מגלה מעורבות יוצאת דופן בפעילות התעשייה האווירית לעומת קודמיו. כפי שפורסם ב-ynet הוא דרש להעביר לאחריותו את פעילות השיווק של החברה למרוקו, והשתתף במספר אירועים של ועד עובדי החברה החזק.
ניסיונו כעת לפעול בניגוד לדעת מנכ"ל החברה לוי מגיע לאחר שסביבת גנץ, ובראשה מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, התנגדה למינויו לוי כמנכ"ל, וגנץ סירב אף לחתום על אישור המינוי במשך יותר משנה, צעד שביצע לבסוף בעקבות אזהרות היועץ המשפטי לממשלה כי אין לו סמכות להמשיך ולעכב את מינויו.
מהתעשייה האווירית נמסר כי "עם כניסת היו"ר לתפקידו התברר כי אלי אלפסי, שנחשב לסמנכ"ל השיווק מהטובים ביותר בתע"א על דעת גורמים בכירים בחברה ובמשרד הביטחון, נמצא במעמד ביניים מאחר ולא הגיעו עימו להסכם על הדרך שבה ימשיך לשרת בחברה. אלפסי קיבל מצוות ההנהלה הקיים הצעות להישאר בחברה, והיו"ר ביקש כי תתקבל הכרעה בימים הקרובים בעניינו".
ממשרד עו"ד פעיל נמסר כי "העברתו מתפקידו נבעה משיקולים זרים אישיים ופסולים בלבד וכל טיעון אחר הוא ניסיון בזוי ופסול ונועד לנסות להכשיר שרץ. מפני שעזיבתו של אלפסי את תפקידו משמעותה אבדה מיותרת לתע״א, פנה פרץ לאחרונה לאלפסי וביקש שישקול לחזור ולתרום מניסיונו ומקצועיותו המוכחים לחברה".