רשת המזון כל בו חצי חינם תפצה את כלל לקוחותיה בסכום כולל של 2.1 מיליון שקל, באמצעות מתן הנחות למוצרים מסוימים, ותבצע שינויים בפרסומי המבצעים שלה. כך עולה מהסדר פשרה שאושר על ידי בית משפט מחוזי מרכז במסגרת תובענה ייצוגית.
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בשנת 2021, במסגרתה טען המבקש, עו"ד אוהד שמילוביץ, באמצעות עו"ד יונתן הראל ממשרד י. הראל ושות', כי הרשת מקיימת כביכול מבצעים פיקטיביים בסניפיה ובאתר שלה בכמה אופנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין השאר נטען כי מבצעים מתקיימים לתקופות ארוכות של שנה ואף יותר, כי מבצעים המוצגים לתקופה מסוימת מתחדשים בסיומה באותם תנאים ועוד. בתשובתה לבקשת האישור הכחישה הרשת את טענות המבקש, ובין השאר את הטענה לפיה היא עורכת מכירות מיוחדות לפרקי זמן ארוכים במיוחד. עוד טענה הרשת כי אין בנמצא הוראת דין הקובעת פרק זמן מקסימלי בו ניתן למכור מוצר ב"מחיר מבצע".
בסופו של יום, ובהמלצת השופטת יעל טויסטר ישראלי, הגיעו הצדדים הסכמות ולהסדר פשרה שאושר על ידי בית משפט, מבלי שאף צד מודה בטענות משנהו. על פי הסדר הפשרה, הוסכם כי הרשת תשנה את אופן פרסום המבצעים החלים בסניפי ובאתר הרשת בתוך 90 ימים מהמועד שפסק הדין המאשר את הסכם הפשרה יהיה סופי. זאת, באופן בו הרשת מתחייבת להקפיד כי בכל מכירה מיוחדת שבה יוצג מחיר מבצע או מחיר מוזל של מוצר, הוא יוצג ליד מחיר ייחוס קודם שיהיה המחיר שהוצע למכירת המוצר בפועל למשך פרק זמן סביר.
כן מתחייבת הרשת כי מכירה מיוחדת לא תיערך מעל פרק זמן של 60 ימים. עוד הוסכם על הצדדים כי אם המכירה המיוחדת תימשך מעבר ל-35 ימים, הרשת תציג על גבי השילוט כי מדובר במבצע מתמשך. הודגש כי התחייבות הרשת הינה בכפוף לשמירת שיקול דעתה המלא ביחס לאופן פרסום המכירות המיוחדות, וכן בכפוף להנחה כי לנוכח היקף המכירות המיוחדות שהיא עורכת, עשויות להתרחש תקלות טכניות נקודתיות מעת לעת.
כמו כן, הוסכם כי חצי חינם תפצה את כלל לקוחותיה בסכום כולל של 2.1 מיליון שקל באמצעות מתן הנחות למוצרים מסוימים שנקראים מוצרים בהטבה, אשר יירכשו בסניפי ובאתר הרשת בשיעור שלא יפחת מ-5%. בין המוצרים שהרשת יכולה לבחור לתת בגינם הנחה ניתן למצוא מוצרי בשר ודגים.
חצי חינם תפצה את כלל לקוחותיה בסכום הפיצוי בתקופה שתחילתה לכל המאוחר 30 ימים מיום אישור הסדר הפשרה על ידי בית המשפט - ועד לתשלום מלוא סכום הפיצוי ללקוחות. עוד הוסכם כי הרשת תפרסם במהלך תקופת ההטבה, בשילוט בסניפיה ובכיתוב באתר האינטרנט שלה בסמוך למוצרים שבהטבה, כי המוצרים נמכרים בהנחה בהתאם להסדר הפשרה.
מחצי חינם נמסר בתגובה: "חצי חינם הנה רשת ותיקה הפועלת בהגינות ובהתאם לחוק כבר למעלה מ-35 שנה. הרשת שמה את הצרכנים במרכז ומייצרת עבורם את סל המוצרים האטרקטיבי ביותר לאורך כל ימי השנה".