תעשיית משלוחי המזון בסין, הגדולה בעולם מבחינת הכנסות ונפח הזמנות, מתמודדת עם אתגרים משמעותיים, כך לפי דיווח ב-CNN. למרות שהענף, המוערך ב-200 מיליארד דולר, יותר מהכפיל את היקפו במהלך שלוש שנות הסגרים של מגפת הקורונה, כיום הוא מתמודד עם קשיים הולכים וגוברים, שחופפים להתמודדות הכללית של הכלכלה הסינית, שעוד החלה במשבר הנדל"ן ונמשכת בירידה ההוצאות הצרכנים.
מי שהכי סובל מהאתגרים בתעשיית משלוחי המזון הם השליחים עצמם. ג'ני צ'אן, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטה הפוליטכנית של הונג קונג, מתארת את מצבם של שליחי המזון: "הם עובדים שעות ארוכות ונמצאים תחת לחץ אדיר. המצב צפוי להימשך כיוון שחברות השליחויות חייבות לשמור על עלויות נמוכות".
2 צפייה בגלריה
שליח סיני
שליח סיני
שליח סיני
(צילום: AP)
הכלכלה המאטה גורמת לאנשים להזמין ארוחות זולות יותר, מה שפוגע בהכנסות השליחים. שרובם עובדים על בסיס עמלות, מה שמאלץ אותם לעבוד שעות ארוכות יותר כדי לשמור על רמת ההכנסה.
על פי דוח של מרכז המחקר לתעסוקה חדשה בסין, בשנה שעברה השתכרו שליחי המזון 6,803 יואן (956 דולר) בחודש. זהו סכום הנמוך בכמעט 1,000 יואן (140 דולר) לחודש ממה שהרוויחו לפני חמש שנים, למרות שרבים מדווחים על עבודה בשעות ארוכות יותר.
לו סיהאנג, שליח בן 20, סיפר כי הוא עובד במשמרות של 10 שעות ומבצע כ-30 משלוחים ביום. הוא מרוויח בין 30 ל-40 דולר למשמרת. בקצב זה, עליו לעבוד כמעט בכל יום כדי להגיע לממוצע החודשי של 950 דולר.
כ-12 מיליון שליחים מהווים את עמוד השדרה של רשת משלוחי המזון הענקית של סין, שהחלה לצבור תאוצה עם הקמת האפליקציה Ele.me ב-2009, שנמצאת כיום בבעלות ענקית הטכנולוגיה Alibaba.
שתי החברות הגדולות בתעשייה, Meituan ו-Ele.me, רשמו עלייה ברווחים בשנה שעברה. ההכנסות של Meituan הסתכמו ב-10 מיליארד דולר, עלייה של 26% בהשוואה ל-2022. Alibaba דיווחה על הכנסות של 8.3 מיליארד דולר בחטיבת השירותים המקומיים שלה, המונעת בעיקר על ידי Ele.me, בשנה הפיננסית שהסתיימה ב-31 במרץ, עלייה של 19% משנה קודמת.
2 צפייה בגלריה
צילום של אנשים הולכים ברחוב בסין
צילום של אנשים הולכים ברחוב בסין
רחובות בייג'ינג
(צילום: Shutterstock)
השליחים נמצאים תחת לחץ מתמיד לעמוד בלוחות זמנים צפופים, מה שלעתים מוביל אותם לקיצורי דרך מסוכנים על הכביש - כמו נסיעה במהירות מופרזת או חציית רמזורים אדומים - ומסכן אותם ואת משתמשי הדרך האחרים.
בשנת 2019, שליח מזון נהרג לאחר שנפגע מעץ שנפל בבייג'ינג בשל רוחות חזקות, על פי דיווח ב-Global Times. רק בשבוע שעבר, שודרו בטלוויזיה המקומית צילומים של שליח מזון שהתנגש במכונית בצומת בפרובינציית הונאן שבדרום סין לאחר שחצה באור אדום.
למרות האתגרים, חלק מהשליחים עדיין רואים יתרונות בעבודה. יאנג, שליח בן 35, אמר: "זו עבודה עם גמישות. אם אתה רוצה להרוויח יותר כסף, תצטרך לעבוד יותר. אם אתה רוצה לנוח, אתה יכול לעבוד פחות".
עם זאת, ברור כי תעשיית משלוחי המזון בסין נמצאת בצומת דרכים. האתגרים הכלכליים, התחרות הגוברת והלחץ על השליחים מעלים שאלות לגבי עתיד התעשייה ותנאי העבודה בה. ככל שהכלכלה הסינית תמשיך להתמודד עם אתגרים, יהיה מעניין לראות כיצד תעשייה זו, שהפכה לחלק בלתי נפרד מהתרבות הקולינרית של המדינה, תסתגל ותתפתח בשנים הקרובות.