המשבר בצמרת משרד האוצר הולך ומחריף. הקפאת דיוני התקציב שעלולה לגרום לכך שלישראל לא יהיה תקציב מדינה חדש בראשית שנת 2025, גרמה היום (ב') לראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, לשגר מכתב חריף לשר בצלאל סמוטריץ', עם העתקים לכל בכירי משרד האוצר.
במכתבו מזהיר יוגב מנזקים קשים שייגרמו למשק בשל אי אישורו של תקציב המדינה לשנת 2025 והגעה חלילה למצב שבו יהיה מ-1 בינואר תקציב המשכי.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצאלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית
שר האוצר בצאלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית
שר האוצר בצאלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש אגף התקציבים העלה במכתבו את הסכום שיש לבצע בו צעדים - קיצוצים בתקציב והעלאות מיסים - ל-50 מיליארד שקל, לעומת הסכום שבו נקב בעבר, 30 מיליארד שקל. לדבריו, יש לייצב את היחס בין החוב לתוצר בישראל בסכום זה באופן מיידי.
"זה כולל הקפאת גידולים אוטומטיים של ההוצאה, כמו הצמדת קצבאות והסכמי שכר", מציין יוגב במכתבו הדחוף לשר האוצר, ומוסיף כי ככל שאלה לא יאושרו בזמן, הממשלה תצטרך להציע צעדים אלטרנטיביים שעלולים להיות קשים עוד יותר.
יוגב, כמו בכירים נוספים במשרד האוצר, מודאג מאוד מכך שדחיית אישור התקציב "עלולה להתפרש כאיתות שלילי לשווקים הפיננסיים לגבי יכולות הממשלה להתמודד עם האתגרים הכלכליים". בכך יותר מרומז גרדוס שדירוג האשראי של ישראל עלול לרדת שוב, כפי שהזהירו בשיחות ל-ynet בכירים נוספים במשרד האוצר בשבועות האחרונים.

העיכוב בדיוני התקציב

הדיון לאישור תקציב שנת 2025 בממשלה היה אמור להתקיים בתכנון הראשוני אתמול, 28 ביולי, אולם בממשלה לא נקבע כלל דיון בנושא וגורם ממשלתי בכיר אמר ל-ynet כי לא מתוכנן שום דיון על התקציב בעת הקרובה. במכתבו של גרדוס הוא מתאר כי לא נקבעו הישיבות הדרושות לדיונים לתקציב 2025, ועל כן הוא קובע כי לא ניתן יהיה לאשר את התקציב המועד שהוצע. לדבריו, ניתן יהיה לאשר את התקציב בזמן ככל שיתקבלו הכרעות וייקבעו ישיבות בהקדם האפשרי.
בשנה כתיקונה היה צריך לאשר את התקציב בממשלה בחודש יולי ואז להכין במשרד האוצר את 30 חוברות תקציבי משרדי הממשלה ולהביאם לאישור הכנסת בקריאה ראשונה, ואחרי דיונים בוועדות הכנסת להביא את התקציב לאחר חגי תשרי לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.
לאחרונה היו שני סוגי דיונים על התקציב שגורם בכיר באוצר הגדיר כ"הזויים": שני ימים של דיונים מרוכזים באמצע חודש יוני ועוד ישיבה בת 40 דקות בלשכת ראש הממשלה כאשר בסיומו פורסמה תמונה בה נראים רק נתניהו ושר האוצר סמוטריץ עם מנכ"ל האוצר ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה יחד עם נגיד בנק ישראל, כאשר אין אפילו דף נייר או מחשב על השולחן. לדיון התקציבי לא הוזמן אף אחד מראשי האגפים האוצר ואפילו לא ראש אגף התקציבים, החשב הכללי, מנהל רשות המסים והכלכלן הראשי, שבלעדיהם לא ניתן לגבש תקציב מדינה חדש.
ראש אגף התקציבים דורש במכתבו ששר כאוצר יבצע פעולה מיידית של קיצוצים בתקציב והכנות מעשיות לגיבוש תקציב מדינה הכרחי חדש לשנת 2025.
הגירעון בתקציב המדינה נקבע בחוק התקציב על 6.6% לכל שנת 2024 וכבר הגיע ל-7.6%, ובאגף התקציבים צפויים לבקש לתקן את התקציב לשיעור זה. בכירים באוצר כבר צופים שהגירעון יגיע ליותר מ-8% ובכירים במשק, בהם נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, כבר נקבו בשיעור גירעון של 10% השנה אם לא יבוצעו מהלכים מידיים במשרד האוצר להיאבק בגירעון המזנק במהירות לשיאים חדשים.

מחר: העברה של 72 מיליון שקל למשרד המורשת

ברקע, יצוין שהממשלה תתבקש מחר לאשר תקציב נוסף במסגרת ההסכמים הקואליציוניים של 72 מיליון שקל למשרד המורשת של עמיחי אליהו. רק בחודש האחרון הועברו למשרדי ממשלה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים כחצי מיליארד שקלים, בהם 302 מיליון שקל למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק. גורם בכיר באוצר ציין הערב כי "במקום לקצץ בתקציב מגדילים עוד ועוד את הגירעון בהעברות כספים למטרות בלתי דחופות לחלוטין".