בצל המחאות הנרחבות נגד המהפכה המשפטית שממשיכות ברחבי הארץ, הירידות שנרשמות מתחילת השנה בבורסה המקומית ובערך השקל והחשש הגובר מפני ההשלכות האפשריות על הכלכלה הישראלית, העודף התקציבי ממשיך להצטמצם: עמד על 16.7 מיליארד שקל בינואר-בפברואר, לעומת כ-23.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מנתוני החשב הכללי באוצר שפורסמו היום (חמישי).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בהסתכלות שנתית, העודף התקציבי המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על כ-3.4 מיליארד שקל, המהווה כ-0.2% מהתוצר. זאת, בהשוואה לעודף של 0.3% בינואר ושל 0.6% בדצמבר ולעומת השיא בכל הזמנים, שבו הגיע העודף במהלך כהונת הממשלה הקודמת אשתקד, ליותר מ-30 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
הכנסות המדינה עמדו על כ-35.6 מיליארד שקל בפברואר, לעומת 44.3 מיליארד שקל בינואר וכ-35.5 מיליארד שקל בפברואר אשתקד. מתחילת השנה: הכנסות של כ-79.9 מיליארד שקל, ביחס לכ-83.4 מיליארד בשנה שעברה (קיטון של כ-4.2%).
מרביתם המוחלט של הכנסות המדינה בפברואר (34.9 מיליארד שקל) הגיעו ממיסים. הכנסות המדינה ממיסים בחודש שעבר ירדו במונחים ריאליים ב-4% לעומת פברואר אשתקד, כאשר הגביה ממיסים ישירים ירדה ב-6% והגביה מאגרות ירדה ב-8%. הגביה ממיסים עקיפים נותרה ללא שינוי מהותי. אולם, לדברי האוצר, הירידה בהכנסות מהמיסים הישירים הנה בכל סעיפי המס ומוסברת על ידי הכנסות גבוהות במיוחד בפברואר 2022 (גידול ריאלי של 25% לעומת פברואר 2021).
מהנתונים עוד עולה כי הוצאות הממשלה עמדו בחודש פברואר האחרון על כ-32.9 מיליארד שקל והסתכמו מתחילת השנה בכ-63.2 מיליארד שקל (גידול של כ-4.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד).
הירידה בהכנסות המדינה והעלייה בהוצאות מגיעה לאחר שאשתקד סיימה מדינת ישראל את השנה עם עודף תקציבי לראשונה זה 35 שנה, מצב נדיר מאוד גם ברחבי העולם, במיוחד אחרי תקופת הוצאות הענק בעת משבר הקורונה, וזאת על אף שבחודש דצמבר נרשם גירעון גדול. ההערכות הן שהסיבה לכך היא ההאטה מסוימת בפעילות הכלכלית ובעיקר בגביית מיסים מעטה מהבורסה, בשל ירידות השערים עקב חקיקת הרפורמה המשפטית, וירידת מספר העסקאות בתחום הנדל"ן באופן משמעותי ולכן תשלום פחות מיסי נדל"ן.
כך למשל, לפי נתוני האוצר, פברואר 2023 נרשמה גביה ברוטו של כ-0.3 מיליארד שקל בשוק ההון, לעומת 0.7 מיליארד שקל בפברואר 2022. במונחים ריאליים זוהי ירידה של 58%.
בתוך כך, מהנתונים עוד עולה כי חברות ועצמאים, כולל בעלי מניות בחברות, שילמו 500 מיליון שקל פחות מס הכנסה בפברואר השנה בהשוואה לפברואר אשתקד - ירידה בשיעור של 10%.