ההסברים בעקבות דוח מודי'ס ותגובת נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: ירון ברנר)

אחרי התגובה המשותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס שוב הבוקר (ראשון) במהלך דיון על התקציב בוועדת הכספים להורדת תחזית הדירוג של ישראל על ידי מודי'ס וטען: "אני לוקח את חוות הדעת ברצינות, אבל זו לא דרמה גדולה. גם ב-2020 ירדה התחזית מחיובית ליציב, זה עלה ב-22. האחריות לכלכלה הישראלית על כתפי, אני לוקח אותה בכל הרציניות והאחריות, היא לא על כתפי מודי'ס ולא על כתפי הכלכלנים".
סמוטריץ' הוסיף: "אני לא חושב שכלכלנים הם מומחים גדולים לנושא החוקתי, אם עלולה להיות פגיעה בכלכלה ואני לא מאמין, זה בגלל כל מיני קמפיינים של שקרים לייצר אלמנט שלילי בכלכלה כתוצאה מזו. אני מעריך שהתחזית תחזור להיות טובה, אני מאמין בכלכלה ושאנחנו מנהלים אותה נכון, ושהרפורמה תסייע לכלכלה בעזרת השם. מי שישקיע פה ירוויח המון כסף, ותבחנו אותי לאורך 4 שנים של עבודה קשה למען מדינת ישראל ואזרחי ישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכספים לצד מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הבוקר אמרו בפורום של מאות הכלכלנים החתומים על מכתבי האזהרה שהופצו בחודשים האחרונים כי: "תגובת שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו לדוח החמור של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס מדאיגה ביותר בניתוקה מהמציאות. לצערנו הרב הסכנות עליהן התרענו באזהרותינו הברורות מתממשות אחת לאחת. השווקים, הכלכלנים בישראל ובעולם, וכעת גם סוכנויות דירוג אשראי אינם שותפים לאמונה של סמוטריץ' ונתניהו כי המנהיגות הכלכלית של ישראל היא 'נכונה ואחראית' ומצטיינת ב'ניהול נבון' והם אומרים זאת באופן שאינו משתמע לשני פנים".

אתמול מסרו נתניהו וסמוטריץ' כי "החשש שמעלים האנליסטים של מודי'ס מהמחלוקת הציבורית והשפעתה על היציבות הפוליטית והכלכלית של ישראל הוא טבעי למי שאינו מכיר את חוסנה של החברה הישראלית. כמי שמאמינים בעוצמתה של החברה הישראלית, באחדותה וביכולתה לצלוח מחלוקות ומשברים, כפי שעשינו פעמים רבות בעבר, אנו משוכנעים שכך יהיה בעזרת השם גם הפעם".
יש לציין כי נתניהו עצמו ונשיא המדינה הרצוג שוחחו עם בכירי חברת הדירוג לפני פרסום הדוח כדי לנסות ולמזער נזקים, ורה"מ מינה את השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר לאחראי על השיח עם רשתות הדירוג, אך נראה שהדבר לא שינה במיוחד לאותם אנליסטים אליהם מתייחסים רה"מ ושר האוצר.
עם פרסום ההודעה, כתבו בחברה כי "האופן שבו מנסה ממשלת ישראל לבצע רפורמה רחבת היקף בלא חיפוש אחר הסכמה רחבה מצביע על היחלשות מוסדות המדינה ועל הירידה ביכולת לצפות מדיניות קדימה... על אף שההידברות סביב המתווה המדויק של הרפורמה נמשכת, הממשלה הדגישה את כוונתה לשנות את האופן בו שופטים נבחרים בישראל. המשמעות של הדבר היא שהמתח הפוליטי והחברתי בישראל נמשך. אם יימצא פתרון ללא העמקת אותם מתחים, האופק הכלכלי החיובי שמודי'ס צפתה בעבר יישאר", הדגישו בחברה באופן שלא משתמע לשני פנים.

יו"ר ועדת הכספים גפני התייחס גם הוא הבוקר לדוח במהלך הדיונים בוועדה: "לעניין מודי'ס – כלכלה מורכבת משני חלקים עיקריים, אחד חלק מקצועי, האם מדובר במשק חזק וכלכלה חזקה, והדבר השני זה הנושא הפסיכולוגי, איך אנשים מסתכלים על אותה כלכלה. בתקופה האחרונה שמה של ישראל לא יצא לטובתה בעולם, היה חשש שהדירוג יירד, אני שמח שהדירוג לא ירד, אמנם נתנו תחזית יציבה במקום חיובית, אבל זה מעיד שהמשק והכלכלה חזקים. המציאות היא של משק חזק, תפקידה של הממשלה והכנסת לעשות הכל כדי שלאנשים יהיה קל ונוח יותר לחיות כאן. ויש לנו כולנו מטרה להוריד את יוקר המחיה ומחירי הדירות. כדי לסייע לאנשים ולמשפחות, בכל מה שנעשה".

עימות בעניין תעסוקת החרדים

יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, התייחס במהלך הדיון לתעסוקת הציבור החרדי ואמר: "קטפנו את הפירות של הכניסה של הנשים החרדיות ב-20 השנה האחרונות, הגברים החרדים זה הפוטנציאל הגבוה ביותר כרגע למשק, אנחנו מזהים סטגנציה אבל יש לנו צעדים שונים בתחום".
גפני הגיב לו ותקף: "מה יש לך עם החרדים כל הזמן? אם אפשר - עדיף שתדלג על נושאים בעייתיים". גרדוס השיב כי "הגברים החרדים הם הפוטנציאל הגבוה ביותר של המשק בתחום התעסוקה. אנחנו מעוניינים לשלב ככל שניתן את החרדים בשוק".
על רקע הדברים התפתח ויכוח בין ח"כ אביגדור ליברמן לח"כ ינון אזולאי, ושר האוצר סמוטריץ' טען כי "הדברים מובאים לא כביקורת אלא מתוך רצון להגדיל את שיעור ההשתתפות ולהעלות את הפריון לטובת כולם, הממשלה הזו יכולה לעשות דברים שאחרים לא עשו. אנחנו יכולים להעלות את החתך לטובת כולנו, אתם מכירים את עמדתי לעניין לימוד התורה - מי שלומד לומד, ומי שלא יכול להשתלב בשוק התעסוקה. אנחנו לומדים את הנתונים ועושים צעדים ונעשה עוד".
צפו: ריאיון עם ההייטקיסט איל וולדמן
(צילום: ירון ברנר)

"הפגיעה תהיה בכל אזרחי ישראל"

בתוך כך, איש העסקים וההייטקיסט איל וולדמן, שייסד את חברת מלאנוקס, שנמכרה בזמנו בלמעלה מ-7 מיליארד דולר ל-NVIDIA, וכיום הוא יו"ר חברת השקעות פרטית שבבעלותו, התייחס בריאיון לאולפן ynet, לאזהרה שנתנה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס לממשלה בדמות הורדת תחזית הדירוג של ישראל ליציבה במקום חיובית, ולתגובת נתניהו וסמוטריץ' להחלטה, לפיה "מודי'ס לא מכירים את חוסן החברה בישראל".
"אני מאוד מקווה שראש הממשלה כשיר להמשיך להיות ראש ממשלה והוא לא מנותק ממה שקורה. אי אפשר להתעלם מהמלצת דירוג שכזאת, צריך לקחת את זה ברצינות", אמר וולדמן. "המשמעות של הורדת דירוג בצורה כזאת ע"י חברה אמריקנית משמעותית זה לא משהו שהוא פוליטי, זה אובייקטיבי לחלוטין, זה בא מהצד הכלכלי. הפגיעה פה היא לא במוסדות הכלכליים בלבד, היא בכל אזרחי ישראל: הפגיעה תהיה במשכנתאות, בזה שהדולר ימשיך לטפס מול השקל, בזה שהנסיעות שלנו לחו"ל יהיו הרבה יותר יקרות. זו פגיעה באזרח הפשוט בצורה מאוד ישירה. מה שזה אומר לנו: חייבים לעצור את ההפיכה המשפטית, ולדבר כדי להראות לעולם שהוא אובייקטיבי לחלוטין ומסתכל רק על המספרים, שאנחנו מסתכלים על זה ברצינות".
על ראש הממשלה אמר וולדמן: "אני מקווה שנתניהו מבין את מה שקורה בזמן האחרון. בראיונות האחרונים רה"מ נראה קצת מנותק מהמציאות. ראיתי גם ריאיון שיש בו לפחות 5 סילופים או דברים לא נכונים שרה"מ אמר. בנואמים שלו הוא לא נואם לאזרחי מדינת ישראל, הוא לא נואם כלפי חוץ, הוא נואם לבייס שלו. אני חושב שהם דברים שהם פחות אחראיים. אני בתור מנהיג, הייתי רוצה להתמודד עם הדברים הקשים, עם הבעיות, לפני הדברים הטובים והייתי מתמקד במה שאני רוצה לפתור ולא במה פתרתי בעבר. ולכן צריך להסתכל קדימה, צריך להסתכל למציאות כמו שהיא, לקחת אותה ברצינות, לטפל בבעיות ובהחלט אפשר כמו שעשינו בעבר, להמשיך להצעיד את הכלכלה הישראלית קדימה".
גם יואל נוה, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר, התייחס באולפן ynet לאזהרה של חברת מודי'ס למשק הישראלי. "משרד האוצר על כל אגפיו השונים, לרבות שר האוצר, במשך השנים תמיד עבדו באופן נחרץ וחזק כדי להעלות את דירוג האשראי של מדינת ישראל. הגענו לסיטואציה בשנה שעברה שמודי'ס העלתה את תחזית הדירוג לדירוג חיובי כדי להעלות את דירוג האשראי של ישראל. ועכשיו הצלחנו במחי פעולות חפוזות של הממשלה, פשוט להרוס עבודה של שנים. יהיה מאוד קשה לשקם את העניין הזה".
לדבריו, "הפעולות החפוזות והנמהרות של הממשלה בחודשים האחרונים חשפו חולשה משמעותית במערכת המוסדית הישראלית. ממשלה שיש לה רוב לא כזה גדול בכנסת, מסוגלת בפרק זמן מאוד קצר לערער את כל המוסדות השלטוניים בישראל. גם אם ההפיכה הזו לא תתממש בסופו של דבר, או היא תתממש חלקית, הנזק המשמעותי כבר נעשה ובמודי'ס אומרים שנחשפו חולשות מהותיות במבנה המוסדי הישראלי".
חבר הכנסת אלי דלל מהליכוד התייחס בתוכנית כסף חדש ב-ynet radio לסערה שהתעוררה בעקבות החלטת מודי'ס וניסה להרגיע את החששות: "זה כמו לשחק בכדורגל ולתת לך רבע כרטיס צהוב. מאחר ואנחנו מכירים על מה מדובר וגם מודי'ס אמרה בצורה מפורשת שהתחזית נשענת בעיקר על המחאה ולא על הרפורמה עצמה, כי הם כותבים בעיקר שיש צורך כן לעשות שינויים במערכת המשפט.
"ביבי נתניהו, ראש הממשלה, אמר בצורה ברורה שהחקיקה והרפורמה יתבצעו בהסכמה מלאה או רחבה יותר נכון, אז אני יוצא מתוך הנחה שאם ראש הממשלה אמר את זה שתהיה הסכמה רחבה לגבי הנושא של הרפורמה, אז אותי זה מרגיע. אם אני מסתכל לעתיד ותהיה הסכמה רחבה, אז אני כמעט בטוח שאנחנו נחזור לתחזית הדירוג".