כל תקציב שנת 2024 צפוי להשתנות לחלוטין. במשרד האוצר כבר החלו, אף כי בדיונים ראשונים בלבד בינתיים, לגבש את השינויים בתקציב, שיחייבו בעיקר את הגדלתו מעבר ל-514 מיליארד שקל, גודלו הנוכחי, תוך הגדלת הגירעון לכ-4%, פי ארבעה מגובה הגירעון, 1.1%, שקבעה הממשלה לכל שנת 2023.
בכל מקרה ייקבע קיצוץ משמעותי בתקציב המדינה, בשיעור שייקבע, וכל קיצוץ יפגע למעשה באופן מהותי בפעילות ובמתן השירותים על ידי כל משרדי המשלה האזרחיים, כולל בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה. קצבאות הביטוח הלאומי ותשלומי פנסיה לא ייפגעו.
כל אחוז גירעון בתקציב יהיה שווה ב-2024 קרוב ל-20 מיליארד שקל, דהיינו שהגירעון בשנה הבאה יסתכם בכ-80 מיליארד שקל. חלק גדול מהגירעון ימומן על ידי גיוס הלוואות של ישראל בחו"ל ובארץ, באמצעות הנפקת אגרות חוב. לעומת זאת לא צפויה כל העלאת מיסים, בשל מצבם הקשה של העסקים ומשקי הבית. באוצר שוקלים שחלק ממימון המלחמה ייעשה ב"קופסה", מחוץ לתקציב הרגיל, כמו שנעשה בעת מימון כ-200 מיליארד שקלים במשבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

עלויות המלחמה עד כה: עשרות מיליארדים

בכל הנוגע לעלויות המלחמה עד כה, התוכנית הכלכלית הראשונית תעלה 4.5 מיליארד שקל, אך כבר עכשיו מעריכים גורמים ממשלתיים שהיא לפחות תוכפל בעלותה כבר עד סוף חודש נובמבר. עלות הנזקים לרכוש, שישולמו מתוך קרן מס רכוש שבה יש 18 מיליארד שקל כיום, כבר מוערכים ב-4-5 מיליארד שקל.
עלות שיקום 30 הישובים באזור עוטף עזה מוערכת באופן מאוד זהיר ביותר מ-10 מיליארד שקל. עלות יום לחימה של צה"ל מוערכת ברבע מיליארד שקל. המשמעות היא שרק באוקטובר יעלו 25 ימי לחימה יותר מ-6 מיליארד שקל. עלות גיוס המילואים לצבא ולמשק תהיה מיליארדי שקלים.
כמו כן תגרום המלחמה לירידה בצמיחה בשיעור המוערך כעת בכ-2%. הערכות ראשונות הן שהמלחמה תעלה לתקציב המדינה ולמשק הישראלי עשרות רבות של מיליארדי שקלים. יצוין ששר האוצר בצלאל סמוטריץ הודיע כי הסיוע מארה"ב (14 מיליארד דולר צפויים לקבל אישור) ישמשו את תקציב הצבא למלחמה.
מתוך הכספים הקואליציוניים נותרו למעשה לקראת סוף השנה רק כ-2 מיליארד שקלים שטרם הועברו ליעדם. אולם במשרד האוצר מתכננים לדרוש את החזרתם של עוד כמה מיליארדי שקלים שכבר הועברו למטרות שונות, חלקן זניחות ושוליות בהשוואה למלחמה, כמו ללימודי מורשת, תמיכה בבניית מוסדות דת וסיוע מוגדל לאברכים.
לעומת זאת לא צפויה מטעמים פוליטיים סגירה של משרדי ממשלה מעבר לסגירת משרד ההסברה. בכל מקרה כל 10 המשרדים והמשרות של שרים ללא תיק גם יחד עולים בשתי שנות התקציב 2023 ו-2024 כמיליארד שקל וגורם באוצר ציין כי בהשוואה לעלויות המלחמה "זה ממש לא הכסף הגדול שיממן את הלחימה".