אין הפתעות. הריבית הבסיסית במשק תישאר גם בששת השבועות הקרובים בשיעור של 4.5%, שהם 6.0% ריבית פריים. בכך שומר בנק ישראל על זהירות רבה במדיניות הריבית ונמנע מהפחתה שנייה של הריבית השנה, לאחר שהיה חלוץ בעולם בהפחתה של הריבית ב-1 בינואר, אז הוריד אותה ברבע אחוז.
בנק ישראל העדיף שלא להסתכן בהפחתת ריבית לנוכח האווירה הביטחונית המתוחה בגבול לבנון ובעת פעולה מורכבת ברפיח, ועל רקע הגירעון הגדול מהצפוי בתקציב המדינה שעולה כבר על 7%. כמו כן צפויים בחודשים מאי ויוני מדדים גבוהים במיוחד, של 0.6%-0.7%, לאחר המדד הגבוה והמפתיע לרעה בחודש אפריל שעלה בשיעור של 0.8%.
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
( צילום: Gettyimages)
אי הפחתת הריבית לא הפתיעה את רוב החזאים. למרות שהאינפלציה ירדה כבר לשיעור שנתי נמוך מ-3%, הרף העליון של היעד שקבעה הממשלה, היא שבה לעלות בחודש האחרון לשיעור שנתי של 2.8%, וצפויה בחודשים הקרובים להגיע לסביבות ה-4% בצל ההתייקרויות. יש המעריכים שהמשך תהליך הפחתת הריבית עשוי להתבצע ב-8 ביולי, בהחלטה הבאה, אולם גם החלטה זו תהיה תלויה בהתפתחות נתוני האינפלציה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

חשש מסכנת האינפלציה

בנק ישראל נמנע מהפחתת ריבית למרות המלחמה המתמשכת שגרמה כבר להאטה בפעילות המשק, לקשיי הנזילות של אלפי בתי עסק וחברות - שהכריחו אותם ליטול הלוואות יקרות, וכן להרעה במצבם של משקי בית רבים עקב ההתייקרויות האחרונות. הורדת ריבית בתקופה זו הייתה מסייעת למשקי בית ולחברות בהחזרי הלוואות, ובעיקר לנוטלי המשכנתאות.
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
(צילום: Jim WATSON / AFP)
נראה שבבנק ישראל עדיין מודאגים מסכנת האינפלציה ולא מרוצים מפעולות שמבצעת ממשלת ישראל לאחרונה, שעלולות להוביל לעוד הורדות דירוג אשראי של ישראל. כמו כן נראה שבבנק המרכזי חוששים גם מאי פעולת הממשלה כנגד ההתייקרויות הרבות במשק, כולל אלה שבאחריותה, כמו העלייה העצומה במיסי הארנונה שתהיה גבוהה מ-5%.
עשר העלאות הריבית הרצופות תוך שנה ורבע הסתיימו בקיץ האחרון, כאשר הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית הבסיסית במשק על שיעור של 4.75% ואת ריבית הפריים על 6.25%. בינואר השנה,כאמור, הופחתה הריבית לראשונה מאז ההעלאות והועמדה על שיעור בסיסי של 4.5%.
(צילום: ליאור שרון)