רוצים לקנות בזול לשנת הלימודים החדשה? תוכלו לעשות זאת השנה בהצלחה, יחסית – כי הרכישה הזאת תמיד מכבידה. רוצים לקנות יקר? גם עם זה אין בעיה. שוק החזרה ללימודים בישראל התרחב מאוד השנה בעיקר בנישות הזולות מאוד - והמעוצבות מאוד.
11 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים 2024
חזרה ללימודים 2024
חזרה ללימודים 2024
(מירב קריסטל )
גם רשתות בעלות תדמית "יקרה" כמו קרביץ הרחיבו השנה את המגוון שמתאים לכל כיס. בקרביץ השיקו לפני מספר שנים שלוש קטגוריות מחירים וכעת הקטגוריה הזולה התרחבה עוד יותר במגוון ובמלאי – תגובת נגד לרשתות הסטוק שהפכו למעצמת חזרה ללימודים. כך למשל קרביץ מוכרת מספריים לילדים ב-40 אגורות, 2.90 שקלים, וגם ב-4.90, 6.90, 8.90 וב-13.90 שקל. קרביץ אפילו מוכרת מארז שלוש מחברות ספירלה A4 ב-9.90 שקלים בלבד. מחיר נמוך אפילו בהשוואה לרשתות הסטוק אך שימו לב לאיכות: במקום 80 או 70 גרם: נייר במשקל 56 גרם – כמו בסטוקים – עובי נייר לא מומלץ.
11 צפייה בגלריה
עפרונות ביוקר- עפרונות בזול באותה החנות
עפרונות ביוקר- עפרונות בזול באותה החנות
קרביץ: עפרונות ביוקר- עפרונות בזול באותה החנות
(צילום: מירב קריסטל )
לעומת זאת, במקס (לשעבר מקס סטוק) תוכלו למצוא גם מוצרי איכות: דפדפות עם נייר במשקל 70 גרם ומותגים כמו סטבילו ו-UHU לצד הסחורה הזולה הרגילה שהשנה מובילה את הטון בענף: דן דיל, זול סטוק, הסטוק: כולן מציעות מגוון הולך וגדל של מוצרי חזרה ללימודים בזול – לצד רשתות השיווק. במקס יש הבדל בין חנויות סטוק גדולות לחנויות העירוניות המכונות "מיני מקס", שם המחירים עשויים להיות גבוהים יותר. שאר השוק נחלק בין רשתות כמו קרביץ, גרפוס, אופיס דיפו, אתרי אינטרנט שמוכרים ציוד משרדי, ורשתות כמו עידן 2000, טויס אר אס, חנויות כלי כתיבה פרטיות, חנויות צעצועים, אתרי אינטרנט שמוכרים צעצועים ואפילו סופר-פארם אונליין ו-KSP וכמובן: אמזון, עלי אקספרס, נקסט ו-Temu.
מגמה הפוכה היא מגמת יולו – בהשפעת רשת יולו (YOLO) שהחלה לפני כמה שנים: השקעה בעיצובים לאו דווקא ממותגים, שניכרת גם ברשתות הסטוק וגם במוצרים של חברות כמו פלפוט: יותר נצנצים, פרוות, צבעים עזים, קלמרים עם ג'יביטים וטושים ריחניים בצורות שונות. זה לרוב גם עולה יותר.
11 צפייה בגלריה
יולי שינתה את השוק
יולי שינתה את השוק
יולו שינתה את השוק
(צילום: מירב קריסטל )
מנגד, המיתוג מתכווץ: פחות דמויות דיסני, אין מסי ורונאלדו על תיקים ומחברות ונראה שאף אחד לא חשב השנה למכור פריטים מעוטרים בכוכבי ילדים כמו נועה קירל, אנה זק וכוכבי טיקטוק, או עם דמויות מיינקראפט אמונגאס פוני קטן וברולסטארס. מה כן יש? תיקים עם מטוסי קרב, ברוח התקופה.

קנייה קולקטיבית בחנות פרטית, פערי המחירים במותגים

מה עדיף: זול או יקר? ואיפה לקנות? קחו בחשבון שסכום הקנייה יגיע לכ-600-500 שקל לפחות בלי ספרי לימוד ודפים למדפסת, אם אתם הורים לילדים בכיתה א' שצריכים לקנות תיק אורתופדי חדש. לילדים בכיתות גבוהות יותר: השתמשו במה שאפשר מהציוד מהשנה שעברה – בתנאי שלא נשחק. ייתכן שתיאלצו לקנות תיק חדש ב-300-50 שקל לצד דפדפות ומחברות, עטי פריקשן מחיקים (במקום טיפקס) וגם להשקיע בהוצאות כבדות יותר כמו מחשב למשל.
בכיתות א'-ב' - הורים רבים מתאגדים לקנייה בחנויות פרטיות וזאת כנראה אחת הדרכים הטובות ביותר לקבל מחיר נמוך על ציוד איכותי. הקנייה הקולקטיבית עבור מספר רב של תלמידים מספקת לחנות הפרטית עבודה בטוחה. על כן יש ביכולתה להוריד את המחירים ובכל זאת למכור עפרונות שמתחדדים היטב, מחקים שמוחקים ולא רק משאירים פירורים על הנייר ומרקרים של מותגים כמו סטבילו פליקן וסטדלר במחיר נמוך, בלי שההורה יצטרך לקנות מרקרים זולים בסטוק, שלעיתים מתייבשים מהר מדי. כך למשל בחנות פרטית כזאת מצאנו דבק סטיק UHU קטן 8 גרם ב-3.50 שקלים בלבד במסגרת קנייה קבוצתית של הורים, בעוד שבחנות קרביץ מצאנו אותו ב-5.50 שקלים ובדן דיל ובמקס ב-4 שקלים.
בכלל, כדאי לבדוק מחירי מותגי מוצרי כתיבה ברשתות הסטוק ובחנויות הפרטיות. לדוגמא: רביעיית מרקרים של סטבילו נמכרת במקס ב-10.90 שקלים וברשתות אחרות בכ-18.90-14.90 שקל ומעלה. דבק סטיק UHU בגודל בינוני (21 גרם) נמכר בקרביץ ב-12.5 שקלים לעומת 7 שקלים במקס. דבק רב שימושי UHU טוויסט אנד גלו גודל 35 מ"ל, נמכר בקרביץ ב-14.90 שקל אולם יש מבצע על מארז של שלושה דבקים ב-10 שקלים, לעומת 10 שקלים לדבק בודד במקס ו-5 שקלים בלבד בדן דיל.
11 צפייה בגלריה
דבק HUH. 5 שקלים בדן דיל, 14.90 שקל בקרביץ
דבק HUH. 5 שקלים בדן דיל, 14.90 שקל בקרביץ
UHU דבק. 5 שקלים בדן דיל, 14.90 שקל בקרביץ
(צילום: מירב קריסטל )

מדבקה ב-4 אגורות או ב-40?

כדאי לפתח מודעות לפערי המחירים ולהחליט במה משקיעים ועל מה מוותרים. הילדים רוצים פריטים מעוצבים? את המיתוג והשואו אפשר להשקיע בילקוט ובקלמר ופריט נוסף מעוצב. השאר יכול להיות פשוט וטוב. לדוגמא, שימו לב לפערי המחירים במדבקות למחברות וחוברות לימוד. באתר מישרדיה מצאנו סט 90 מדבקות פשוטות למחברות ב-4.07 שקלים – 4.5 אג' למדבקה. לשם השוואה, 30 מדבקות כדורגל בקרביץ נמכרות ב-6.90 שקלים – 23 אגורות למדבקה. בגרפוס מוכרים 30 מדבקות לילו וסטיץ' ב-11.90 שקל – 40 אגורות למדבקה. אז אפשר להשקיע במדבקות בסגנון שהילד אוהב – אבל בסופו של דבר אין לזה משמעות אל תוך שנת הלימודים.
11 צפייה בגלריה
משרדיה- מדבקות בזול.
משרדיה- מדבקות בזול.
משרדיה- מדבקות בזול
(צילום: מירב קריסטל )
שימו לב לפערים בפנדה: תריסר גירי שמן של המותג פנדה מצאנו בהחל מ-11.90 שקלים באתר הובי ועד 15.90 שקל בקרביץ ובאתר לסטודנט, כשחנויות פרטיות ימכרו לכם פנדה ב-8-7 שקלים אם תרכשו שם קנייה מרוכזת רבת משתתפים. אגב, לרוב הרשתות יש גם גירי שמן זולים בהרבה. למשל, קרביץ מוכרת את המותג ארטי ב-6.90 שקלים לתריסר.
עוד דוגמא: עטיפות צבעוניות למחברות סיכה לכיתות הנמוכות, אפשר לקנות בזול ב-3-2 שקלים למארז של עשר עטיפות רכות (למשל במקס סטוק) ואפשר לקנות מארז של עשר עטיפות קשיחות ועמידות יותר ב-12-8 שקלים. השני עדיף מבחינת עמידות – אבל מחירו גבוה יותר.

על מוצרים מעוצבים תשלמו מאות אחוזים יותר

כבר כמה שנים שילדי הכיתות הנמוכות מתבקשים לרכוש לוח מחיק, מארז טושים מחיקים ומחק ספוג. מארז כזה נמכר ברשתות הסטוק ובאתרים כמו עלי אקספרס ב-16-8 שקלים. לעומת זאת ברשת יולו (YOLO) לוח מחיק + מחק נמכר ב-29 שקל. תוספת של טושים תעלה 19 שקל. סך הכל: 48 שקל, פי 6 מרשתות הסטוק.
בעפרונות כדאי להשקיע אבל לא תמיד מחיר גבוה מעיד על איכות: 12 עפרונות מילאן מצאנו ב-12.90 שקל בקרביץ, שגם מוכרת תריסר עפרונות נחותים יותר ב-70 אגורות (ללא מחק) וב-2.90 שקלים. ברשת יולו רביעיית עפרונות נמכרת ב-17 שקל. כלומר, ל-12 עפרונות תשלמו 54 שקלים. למה? כי הם מעוצבים. לשם השוואה: שישה עפרונות בעיצוב כדורגל נמכרים במקס ב-5.90 שקלים.
11 צפייה בגלריה
עפרונות יולו
עפרונות יולו
עפרונות יולו
(צילום: מירב קריסטל )

ילקוטים: מכון התקנים התייתר - המחיר לא ירד

ההוצאה הכבדה ביותר בכיתות הנמוכות היא כאמור: תיק אורתופדי. לפני כשנתיים, המדינה החליטה לוותר ליבואנים על בדיקות תקן של מכון התקנים. למרות זאת, התיקים האורתופדיים לכיתות הנמוכות עדיין לרוב יקרים מאוד. השנה, תחום המארזים התרחב מאוד וכל החברות מציעות מארז כלשהו של תיק בי"ס, קלמר, תיק אוכל, בקבוק ולעיתים גם עגלת טרולי או שעון-טלפון. לדוגמא: מארז מודן שכולל ילקוט קלמר תיק אוכל בקבוק ושעון נמכר ב-449 שקל ויש מי שמוכר מארזים גם ב-460 שקל. מארז מודן פרו ללא שעון נמכר ב-349 שקל. מארז דומה ב-Temu עולה 128 שקל. מארז של קלגב ללא שעון נמכר ב-389-349 שקל. תיקים לבד נמכרים סביב 340 שקל.
11 צפייה בגלריה
מגוון תיקים קרביץ
מגוון תיקים קרביץ
מגוון תיקים קרביץ
(צילום: מירב קריסטל)
כלומר, הסרת תו התקן מהילקוטים לא בהכרח עזרה למחירים שעלו או נשארו קפואים. יבואנים לא חייבים להעביר את התיקים לכיתות א' ו-ב' בדיקות במכון התקנים והם לא בהכרח עוברים בדיקות איכות. הבעלים של קל גב משה גנץ, אמר ל-ynet: "מדובר בעלות שולית, לכן אנחנו ממשיכים להעביר את התיקים שלנו בדיקות במכון התקנים. לדעתי תקן זה חשוב מאוד ולא תורם הרבה לעלות המוצר. השנה המחירים שלנו עלו באחוזים בודדים לרשתות, אבל הן לא גלגלו את זה לצרכן – בתיקי קל גב".
לפי שי אליצור, מבעלי תיקי מודן ויבואן פיילוט, סטבילו וסטנדלר: "היתה לנו התייקרות בגלל עליית מחירי השילוח. את חלקה ספגנו וייקרנו את התיקים והסטים בשלושה עד חמישה אחוזים, אבל החנויות לא העלו מחירים לצרכן. יש כללים בתקן הישראלי שהחובה לעמוד בו בוטלה, שלא קיימים בשום מקום בעולם, כמו מחזירי אור למשל. אנחנו עדיין עומדים בכל התקנים".
במקס סטוק מוכרים תיק אורטופדי זול יחסית למתחרים מייצור עצמי (בעבר ייצרו עם מודן) ללא תקן ב-169 שקל כולל קלמר. בשנה שעברה תיק אורתופדי של מקס סטוק נמכר ב-159.90 שקל מחיר שירד לקראת סוף הקיץ ל-129.90 שקל, לעומת 169 שקל השנה לתיק + קלמר של מקס.
11 צפייה בגלריה
תיקים במקס סטוק
תיקים במקס סטוק
תיקים במקס סטוק
(צילום: מירב קריסטל )
מצד אחר מדובר בתיק אורתופדי מהזולים בשוק. זה לא היה מתאפשר לולא התקבל הפטור מחובת התקן. מצד שני, ב-Temu מוכרים מארז שכולל גם קלמר וגם תיק אוכל בכ-128 שקל בלבד ויש היצע דומה בעלי אקספרס, נקסט ואמזון. כלומר – אם כבר לקנות תיק אורתופדי שלא עבר את מכון התקנים – אפשר לקנות אונליין מחו"ל בזול יותר. כך או כך, רוב ההורים יעדיפו להיצמד לקל גב ומודן ששומרות לכאורה על דרישות התקן.
11 צפייה בגלריה
מארז תיקי טמו
מארז תיקי טמו
מארז תיקי טמו
(צילום: מסך האפליקציה)
גם רשת יולו מוכרת תיקים אורתופדיים מייבוא עצמי ללא מכון תקנים – במחירים די זהים למחירי אשתקד, אז התחילה בייבוא העצמי. כלומר – המעבר לייבוא חופשי לא תרם להורדת מחירים ברשת. לפחות בקטגוריה זאת הרשת לא העלתה מחירים. דוגמא נוספת: ב-2022, כשיולו הוציאה תיק אורתופדי בשיתוף עם קלגב (Xbag) המחיר שלו היה 289 שקל (עם עגלה: 388 שקל). תיקי גן נמכרו אז ב-89 שקל. כעת המחיר לתיק פרו המקביל הוא: 299.90 שקל, עם התייקרות קלה של 90 אג' לעומת 2023. יש ברשת גם תיק ג'וניור ב-269.90 שקל ותיק עם עגלה מובנית ב-319.90 שקל. תיקי גן התייקרו ברשת בכ-10 שקלים ל-99.90 שקל. לתיק גן אגב - אין תקן בכלל.

שנה חדשה – שוב עליות מחירים ביולו

ברשת יולו שוב העלו השנה מחירים של פריטים מסוימים, כפי שעשו בשנתיים האחרונות. כך למשל: עיפרון + מחק מעוצב נמכר בשנה שעברה ב-9 שקלים, התייקר השנה בעיצובים החדשים בעשרה אחוז ל-9.90 שקלים. גם מדבקות התייקרו ב-90 אגורות, מ-15 ל-15.90 שקל, התייקרות של שישה אחוזים. תיק אוכל צידנית נמכר ב-89 במקום ב-85.9 שקל בשנה שעברה – התייקרות של כארבעה אחוזים. ותיק אוכל קומותיים ביולו התייקר בכ-6.5% מ-89.90 שקל ל-95.90 שקל. כלומר: מוצר שהוא ממילא יקר כעת עולה כמעט 100 שקל – לתיק אוכל.
קלמרי רטרו עם מחשבון ולחצנים התייקרו ברשת יולו ב-14% מ-69.90 שקל ל-79.90 שקל. קלמרים קשיחים נמכרים כעת ב-99.9 שקל (ודגם אחד ב-89.9 שקל) לעומת 79.9 שקל בשנה שעברה – התייקרות שלעשרים וחמישה אחוזים. דגם אחד נותר ב-109.9 שקל.
11 צפייה בגלריה
קרמרי לחצנים יולו
קרמרי לחצנים יולו
התייקרות של 4%-25% בחלק מהפריטים ביולו. קלמרים קשיחים
(צילום: מסך החברה )
בשנתיים האחרונות מארז שלוש מחברות התייקר בכמעט 16% מ-19 שקל ל-22 שקל, סרגל שלוש פינות התייקר ב-21% מ-9 שקלים ל-10.90 שקל. מדובר במוצרים מעוצבים, רובם באיכות גבוהה (אם כי לא כמו מותגים אירופיים פחות מעוצבים) – ובכל זאת מדובר במחירים גבוהים מאוד שרק נוסקים משנה לשנה. הרשת הוגנת מספיק לא לייקר דגמים שנשארו במלאי משנה שעברה בקטגוריות שהתייקרו. כמו כן, יש קטגוריות רבות שלא התייקרו הפעם (אך התייקרו בשנה שעברה או לפני שנתיים). בקרביץ התייקרו תיקי גרפיטי מ-269 שקל ב-2022 ל-279 שקל בשנה שעברה והשנה. רוב המוצרים שאת מחיריהם בדקנו ברשת - שמרו על המחיר.
שימו לב שיש מותגים שבכלל לא כדאי לקנות בארץ: באמזון קנינו במבצע בקבוק קאמל באק במבצע ב-8.60 דולר בעוד שבקרביץ הוא נמכר ב-99 שקל (בדומה לשאר השוק). גם בימים אלה הוא נמכר שם יחסית בזול לעומת ישראל: 12-11 דולר. גם בקבוקים של קונטיגו נמכרים לעיתים מאוד בזול באמזון לעומת ישראל.
11 צפייה בגלריה
בקבוק קאמל בק
בקבוק קאמל בק
קאמל באק בארץ, וקאמל באק במבצע באמזון
(צילום: מסך אתר סופר פארם)