"השבוע האחרון היה בסימן אופטימיות בבורסה בת"א, השוק תמחר במידה רבה פתרון, ואנחנו בהחלט יכולים לראות את זה בעליות השערים, גם אם התנודתיות נשארה עדיין גבוהה". כך מסביר היום (ג') סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך בתל אביב, יניב פגוט, ב"כסף חדש" ב-ynet radio. זאת, לאחר שהבורסה המקומית ננעלה אתמול בעליות חדות על רקע הפרסום שראש הממשלה בנימין נתניהו יודיע בערב על עצירת החקיקה.
לדבריו, "אי אפשר לנתק את האירועים שקורים בארץ מהבורסה או מהכלכלה הישראלית בכלל. כאשר האינפורמציה זורמת לשוק, רוב המשקיעים בשוק מתוחכמים - יש להם פוזיציות והם יודעים לתמחר את הפוזיציות האלה. ואז כשנכנסת אינפורמציה משמעותית השוק מגיב לאירועים הללו", אמר פגוט. "אנחנו בתקופה של חוסר ודאות אז מן הסתם התנודתיות גדולה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)
בנוגע להודעה של ההסתדרות אתמול על השבתת הבורסה היום, שבוטלה יחד עם סיום השביתה הכללית במשק ולכן לא העמידה את הבורסה למבחן אם תשבות או לא, אמר פגוט כי "הנהלת הבורסה לא רצתה לשבות, היא עשתה כל מאמץ כדי שהבורסה תישאר פתוחה כי יש לנו משקיעים בחו"ל ומשקיעים מכל עם ישראל. עשינו הכל כדי שזה לא יקרה".
אז ההסתדרות הודיעה על השבתת הבורסה ואתם לא התכוונתם לשבות? "צריך להבדיל בין עובדי הבורסה לבין מה שנקרא ההנהלה. בסופו של יום הבורסה לא קיבלה החלטה ולא איימה לסגור את הבורסה. אנחנו הודענו לכל המשקיעים שהעסקים כרגיל, ואנחנו גם שמחים שהעסקים היו היום כרגיל והמסחר התנהל. ההסתדרות דיברה בשם עובדי הבורסה שהם מאוגדים".
יניב פגוטיניב פגוטצילום: סיון פרג'
ומה יקרה בפעם הבאה, אם תהיה? אם ההסתדרות והעובדים המאוגדים יודיעו על שביתה, תצטרפו? "יותר קל לי לחזות את הכלכלה מאשר התפתחויות כאלה ואחרות, אבל פונקציית המטרה של הנהלת הבורסה היא להפעיל את הבורסה בכל התנאים כדי לייצר יציבות למשקיעים שירגישו בנוח. ברור שאי אפשר להפעיל בורסה בלי עובדים, עובדים זה חלק מהבורסה. אנחנו נעשה כל מאמץ, יחד עם ההסתדרות ויחד עם העובדים כדי להפעיל את הבורסה, כי חשוב להפעיל את הבורסה בכל 'תנאי מזג האוויר'. לא היינו רוצים שמשקיעים זרים יחששו לכספם כי פתאום הבורסה סגורה. אנחנו מכירים את זה מהעולם וזו פונקציית המטרה. אנחנו עושים את זה ביחד עם ההסתדרות ועם העובדים".
בנוגע להעברות כספים לחו"ל, כפי שאיימו וביצעו חלק ממתנגדי הרפורמה בשבועות האחרונים, אמר פגוט כי "אנחנו עדיין רואים מגמה של יציאה של כספים החוצה גם במרץ, אבל היא הרבה יותר מתונה". הוא הסביר כי "זה לא בדיוק כסף, אלה לקוחות ישראלים שהפתרון שלהם להקטנת החשיפה לכלכלה הישראלית היא הגדלה של החשיפה לארה"ב והצטברות בפקדונות. את המהלך הזה אנחנו רואים גם במרץ בעצימות יותר נמוכה מפברואר.
"אני חושב שאם נסתכל על הביצועים של המדדים בארה"ב לעומת תל אביב, השוק פה עבד טוב יותר מבארה"ב. כלומר אותה בריחה בחודש וחצי האחרונים והניסיון לתזמן את השוק, לפחות בנקודת הזמן הנוכחית, לא הייתה מוצלחת. אני חושב שזה מהסיבה שהשוק עדיין מתמחר פה פשרה, הוא מתמחר את העתיד, והוא לא פסימי כמו האנשים ברחוב".
מה אתה צופה הלאה? "אני חושב שבהנחה ונראה את האירוע הזה כ'פתור' בשבועות הקרובים, אז גם אם תהיה לנו תנודתיות של הטווח הקצר, אני חושב שנחזור להתמקד בנתונים הכלכליים. עכשיו פה המספרים איתנו, התמחורים פה נוחים, מבנה הענפי פה הרבה יותר מתאים לצמיחה איטית מאשר בארה"ב. ואני חושב שהשוק פה יסגור פערים אל מול השוק האמריקני ושווקים אחרים.
"השקל יחזור להפגין עוצמה, ובסופו של יום אנחנו נראה הרבה מאותו דבר ממה שראינו ב-2022-2021. בנקודה הזו אנחנו צריכים להיות זהירים וסבלניים. אופטימיות זה שם המשחק בשוק ההון ובחיים בכלל".