בריטניה טוענת כי הוא בוחנת אפשרות להשתמש בנכסים שבבעלות אוליגרכים רוסים שהוחרמו למטרות המוניטריות של שיכון הפליטים האוקראינים. כך אמר היום (א') שר השיכון הבריטי, מייקל גוב, בריאיון ל-BBC.
"אני רוצה לבדוק אם ניתן להשתמש בבתים ובנכסים של מיליארדים רוסיים שהוטלו עליהם סנקציות, כדי לשכן את הפליטים מהמלחמה", אמר גוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפגנה בכיכר הפרלמנט בלונדון
הפגנה בכיכר הפרלמנט בלונדון
הפגנה בכיכר הפרלמנט בלונדון
(צילום: רויטרס )
"יש רף משפטי גבוה למדי בנוגע להחרמה מוחלטת של הנכסים, ואנחנו לא מדברים כאן על החרמה לצמיתות. אבל אנחנו כן רוצים להגיד לאותם אוליגרכים שהושתו עליהם סנקציות: 'אם אתם תומכים בפוטין, אז אין לכם זכות להשתמש בבית או בנכס שלכם בבריטניה, ובטח לא להרוויח ממנו'. אם נוכל להשתמש בבתים האלה כדי לעזור לאחרים, בואו נעשה את זה".
גוב הוסיף בנוגע לעניין זה כי הממשלה רוצה להחמיר את הסנקציות הנוכחיות, שכרגע בעיקר מונעות מאותם אולגרכים למכור את הבתים של בבריטניה, אבל לא מונעות מהם לגור בהם. "אם העושר וההשפעה של אותם אנשים מספקים תמיכה או נחמה לפוטין, אז אין לי ספק שהם צריכים לשאת בתוצאות", אמר גוב.

350 פאונד בחודש לאזרחים בריטים שיארחו פליטים

מוקדם יותר היום פורסם כי בריטניה תשלם לאזרחים בריטים שיארחו פליטים מאוקראינה 350 פאונד בחודש אם יוכלו להציע להם חדר פנוי לתקופה מינימלית של שישה חודשים.
במסגרת התוכנית הממשלתית, הנקראת "בתים לאוקראינים" (Homes for Ukraine) תכלול גם אתר אינטרנט שבו אנשים פרטיים, חברות וארגוני צדקה יוכלו להירשם לאירוח עד סוף השבוע הבא כדי להשתתף בתוכנית. עם זאת, המארחים יצטרכו לעבור בדיקת רקע פלילית ולהוכיח שהחלל המוצע עומד בתנאים מסויימים.
"בריטניה עומדת מאחורי אוקראינה בשעתה הקשה ביותר והציבור הבריטי מבין את הצורך להביא כמה שיותר אנשים למקום בטוח בהקדם האפשרי", מסר מייקל גוב, שר הדיור הבריטי. "אני קורא לאנשים ברחבי המדינה להצטרף למאמץ הלאומי ולהביע תמיכה בחברינו האוקראינים. ביחד נוכל להעניק בית בטוח למי שזקוקים לכך נואשות", הוסיף. התוכנית תאפשר לפליטים מאוקראינה להיכנס לבריטניה גם אם אין להם קשרים משפחתיים בממלכה.
התוכנית מתפרסמת לאחר שהממשלה הבריטית ספגה ביקורת קשה מכיוון שהתעקשה להכניס רק אוקראינים עם ויזה תקפה, ונטען נגדה שהיא מעדיפה את הבירוקרטיה על פני הרווחה של פליטי מלחמה. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ניסה להציג את בריטניה כמדינה שמובילה את התגובה העולמית לפלישה הרוסית, אך בינתיים ממשלתו התמודדה עם ביקורת רבה מצד הציבור ומחוקקים מכל המפלגות הדומיננטיות.

שר האוצר הרוסי: הסנקציות הקפיאו כ-300 מיליארד ד' מיתרות המט"ח

בתוך כך, שר האוצר הרוסי, אנטון סילאנוב, אמר היום בריאיון לטלוויזיה הממלכתית במדינה RIA כי הסנקציות מהמערב הקפיאו כ-300 מיליארד דולר מתוך 640 מיליארד דולר שהיו לרוסיה ביתרות הזהב והמט"ח שלה.
סילואנוב אמר כי המערב מפעיל לחץ על סין במטרה שתגביל את הסחר שלה עם רוסיה, ועל מנת לפגוע בגישה של מוסקבה לעתודות שמוחזקות ביואן הסיני.
"אני חושב שהשותפות שלנו עם סין עדיין תאפשר לנו לשמור על שיתוף הפעולה שהגענו אליו, ומעבר לכך - אף להגדיל אותו בסביבה שבה השווקים המערביים סגורים", אמר.