יוקר המחיה שלמה מעוז עמיחי שמח גל זוננשטיין
(צילום: אבי חי)
למרות הצהרות הממשלה על מלחמה ביוקר המחיה, והרפורמה שכבר החלה, למשל, בהסרת חסמים על יבוא פירות וירקות, הצרכן הישראלי עדיין לא רואה ירידת מחירים, והוא סובל מכך מאוד. תחום בולט בו יש עליית מחירים משמעותית בכל שנה הוא השכירויות.
"אני גרה בבן יהודה פינת פרישמן בתל אביב", סיפרה גל זוננשטיין, לאולפן ynet. "שילמתי בהתחלה שכר דירה חודשי של 8,000 שקל. כמעט לפני סוף החוזה בעל הדירה התקשר ואמר שיעלה לנו ל-10,000 שקל. ביקשנו ממנו ממש שיוריד לנו, אז הוא הסכים ל-9,000 שקל, אבל אמר ששנה אחרי זה שכר הדירה כבר יהיה 12,000 שקל כי הוא יודע שאנשים ישלמו את המחיר הזה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
גל זוננשטיין
גל זוננשטיין
גל זוננשטיין
(צילום: פרטי)
מה עושים במקרה כזה? "בעיה כי רוצים להמשיך לגור בעיר. לא רוצים לעזוב את תל אביב. אלו מחירים שאני עוד יכולה יחסית להרשות לעצמי, אבל מהחוזה הבא אצטרך לחשוב מה עושים".
זה מרגיש לך כמו חזירות? "חזירות מאוד, כי בעלי הדירות יודעים שאנשים ישלמו, והם מנצלים את זה".
עמיחי שמח מארגון "השקופים", התייחס ליוקר המחיה הכללי בישראל וכיצד הארגון מנסה לסייע: "אנחנו באים לתת מענה לאזרחים על כל המחירים שקיימים היום בשוק, בקניות בסיסיות לבית וכל מה שקשור ליוקר המחיה ביום יום של אדם, גם אם הוא מקבל משכורת גבוהה וגם אם משכורת מינימום. אפשר ללמד אנשים לקנות בצורה יותר זולה ובריאה מבחינת, למשל, משקאות, שהמחירים שלהם מופקעים. לא הגיוני מה שקורה מבחינת החומרים, אנשים קונים מוצרי צריכה בסיסיים ומגיעים למאות ואלפי שקלים, זה לא יכול לקרות במדינה".
איפה המחאה הציבורית? "המחאות שהיו לפני זה לא נתנו כל כך מענה. לדוגמה, מחאת הקוטג' ומחאת האוהלים. אנחנו באים בשאיפה לנתינת מענה גם דרך הרשתות החברתיות, כי ההפגנות האלה לא עובדות בחוץ. אנשים איבדו אמון, ואנחנו מנסים להפעיל לחץ ברשתות, זה יותר חזק ונותן יותר אופציות, אנשים נמצאים שם, לא יעזור. מפה אנחנו גם רוצים להביא מודעות לאנשים שאפשר לקנות בזול, ודרך רשתות חברתיות זה לא הרבה עבודה, רק ללחוץ 'שתף'. אפשר להילחם ביוקר המחיה ולא נתייאש עד שנגיע לחיות בכבוד במדינה הזאת".
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הכלכלן שלמה מעוז לא התרשם במיוחד מהבעיה של גל: "אף אחד לא חייב לגור בת"א, יש גם מקומות כמו חולון, נס ציונה, הרצליה, פתח תקווה. לא חייבים לגור בת"א, מי שיקר לו צריך לעזוב. אם בכל זאת רוצים, שישלמו את המחיר. אני נגד פיקוח, אם בעל הנכס רוצה לעלות מחירים, שיעלה כמה שהוא רוצה. לגבי יוקר המחיה, יש פה בעיה בעיקר בייבוא. רוב המוצרים הם מייבוא, הפחיתו את המכסים והמחירים טרם ירדו כמו שצריך, אבל יירדו בהמשך. הבעיה היא עם הייבואנים הבלעדיים. אם יבואן מקביל מביא משהו והייבואן הזה מלשין על ההוא שעושה יבוא מקביל, ההלשנה לא חוקית וצריכים לקבוע שמי שמלשין על הייבואן המקביל חייב להיכנס לכלא. אין אפשרות לשופט לשפוט משהו אחר. זו נקודה חשובה".
ובכל זאת, אין שום ערבות הדדית? בעל הנכס מקפיץ את שכ"ד ב-25% ומאיים להקפיץ בעוד 25%. "אני מצטער, אנחנו חיים במשטר קפיטליסטי. התושבים לא לוחצים על הממשלה למצוא פתרון לבעיית הדיור. בולדוזר כמו אריק שרון לא קיים, הממשלה הקודמת והנוכחית הזניחו את הנושא, חוץ מכחלון שהצליח במידה מסוימת. לגבי הדלק, מחיר הנפט בעולם הכפיל את עצמו ולכן תשלמו יותר כמו ביפן, ארה"ב, אירופה ודרום קוריאה. יש משבר עולמי וזה המצב, אין מה לעשות".
יש לך טיפ איך להתמודד עם המצב? "הרעיון של עמיחי טוב, דרך הרשתות החברתיות לשאול איפה אפשר לקנות עגבנייה ב-6 שקלים ולא ב-12 שקלים. מצד שני, הרשתות עושות הסתה, מביאות כל מיני אנשים בעלי אינטרסים ואומרים שהעלו את שכר הדירה ב-20-30 אחוז. שקר וכזב, לפי הלשכה לסטטיסטיקה, שכר הדירה עלה בשנה האחרונה ב-2.2 אחוז".
אבל לא הכל נרשם. "הלשכה לסטטיסטיקה בודקת הכל, ויש מקומות שהמחירים לא עולים. גדרה, חדרה, באר שבע, אופקים, מגדל העמק, חיפה. מראיינים כל הזמן את התל אביבים, אבל הם חצי מיליון מתוך 9 מיליון.