אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד ענקית הטכנולוגיה והרכבים החשמליים טסלה וחובב מושבע של מטבעות וירטואליים, כתב היום (ג') בחשבון הטוויטר שלו כי "טסלה תאפשר לרכוש מוצרים מסויימים באמצעות דוג'קוין ונראה איך זה יעבוד". כתוצאה מכך, המטבע מבוסס המם זינק בעד 38%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאוחר יותר העליות התמתנו מעט והמטבע נסחר סביב 0.2 דולרים, עלייה של כ-22%. במקביל, מרבית המטבעות המובילים בשוק נסחרו במגמה הפוכה: הביטקוין ירד בכ-2.5% לשווי של 47 אלף דולר והאית'ריום ירד בלמעלה מ-4% ונסחר סביב 3,800 דולר, לאחר שאתמול הגיע לשפל של כארבעה חודשים ונסחר סביב 3,670 דולר.
1 צפייה בגלריה
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
הדוג'קויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
(צילום: shutterstock, צילום מסך)
זו לא הפעם הראשונה שמאסק מזיז מניות ומטבעות על סמך ציוצים בטוויטר בלבד, ובפרט לא הפעם הראשונה שהוא עושה זאת בהקשרי הדוג'קוין - אחד המטבעות החביבים עליו במיוחד.
לפני כחצי שנה השתתף המיליארדר בתוכנית הסאטירה האמריקנית סאטרדיי נייט לייב (SNL), לצד הזמרת המפורסמת מיילי סיירוס, וכלל במהלך הערב כמה וכמה בדיחות על המטבע הווירטואלי, כולל מערכון במסגרתו שואלים אותו שוב ושוב "אבל מה זה דוג'קוין?", עד שלבסוף, לאחר שנתן מספר הסברים, הוא אומר "זו תרמית" (Hustle) וצוחק. עם או בלי קשר למערכון, המטבע קרס בשעות שלאחר מכן בכ-40%, לאחר מספר שבועות של עליות חדות.
לפני מספר חודשים שוב גרר מאסק את שוק המטבעות הווירטואליים לטלטלה רצינית, כאשר הודיע במפתיע כי טסלה הפסיקה למכור מכוניות בביטקוין בשל הזיהום הרב הכלול בתהליך הייצור והמסחר בו. בעקבות ההודעה, מרבית המטבעות הגדולים בשוק, בהם הביטקוין, האית'ריום והדוג'קוין, הגיבו בירידות חדות.
וכאמור, לא מדובר רק במטבעות וירטואליים. בחודש שעבר העלה מאסק סקר לעוקביו בטוויטר בו שאל אותם האם עליו למכור 10% ממניותיו בטסלה והוביל את המניה לנפילות של כ-12%. על אף שמאסק התחייב לפעול לפי תוצאות הסקר לא משנה מה הן יהיו, המכירה של המניות ככל הנראה הייתה צפויה ומתוכננת ונבעה מכך שמאסק היה מחוייב לממש אופציות שתוקפן עמד לפוג ולשם כך נאלץ למכור מניות כדי לעמוד בתשלומי המס הנלווים לפעולה.

"זו דוגמה לשוק לא רציונאלי"

בהקשר ישיר לכך, מרבית העוסקים בתחום בארץ מזהירים מפני הסכנות בהשקעה במטבעות קטנים ותנודתיים במיוחד המכונים "שיטקוין".
צפו: מה עומד מאחורי גחמת הטוויטר של אילון מאסק?
(צילום: נויל האריס)
עו"ד ורו"ח רון צרפתי, סמנכ"ל הכספים והרגולציה בבורסת הקריפטו ביטוסי (Bit2C), טען כי "במטבעות קריפטו שהם גימיק, כמו הדוג'קוין, התנודתיות והסיכונים הם רבים וכל משפיען ברשת יכול ליצור באזז מוגזם סביב מטבע שאותו הוא רוצה לאמץ נוכח האינטרסים האישיים שלו. כבר 13 שנים ניתן להיווכח שרק הביטקוין מהווה את הבשורה האמיתית במהפכה הפיננסית והדיגיטלית, בתור היותו המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון בעולם".
איתי אבנרי, משנה למנכ"ל חברת המסחר בנכסים וירטואליים, INX, הוסיף: "פינג פונג השיטקוינס נמשך. רק לאחרונה התקיימה ריצה לעבר מטבע השיבה אינו, שהוא נגזרת של הדוג'קוין, וכעת שוב חוזרים אל הדוג'קוין. זו דוגמה לשוק לא רציונאלי. בסופו של דבר מדובר על מטבעות שסופם של 99.9% מהם ליפול, כיוון שלא מדובר במטבעות בעלי ערך אמיתי".
צניחה חופשית בשוק הקריפטו: הביטקוין צלל ואיבד 9,000 דולר בשעה
(צילום: סטס קופולו)
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), טען כי "למרות העליות והירידות הרגעיות שאנחנו רואים בתחום, ההצטברות של הדברים שקורים בשנה האחרונה - הכניסה של ויזה, פייפאל, גופים מוסדיים גדולים וספקי תשלום ברחבי העולם לתחום ורגולציה שהולכת ומתבהרת בתחום, כל אלו הם סימנים טובים מאוד לביטקוין ולמטבעות דיגיטליים ולתחום הזה צפוי עתיד גדול עם קפיצות גדולות וירידות משמעותיות בדרך, כחלק מהתנודתיות שלו".
יחד עם זאת, יש לציין כי מרבית חברות המסחר במטבעות וירטואליים בארץ כלל לא מאפשרות מסחר באותן מטבעות קטנים וספקולטיביים כדוגמת דוג'קוין, ודרכן ניתן לסחור רק במטבעות הגדולים ביותר בשוק, בראשם ביטקוין ואית'ריום.