עכשו זה סופי: חברת HP תשלם סכום של שישה מיליון שקל, על פי הסדר פשרה שאושר היום (רביעי) ע"י בית המשפט המחוזי בירושלים. זאת לאחר שנטען כנגדה כי חסמה חלק מדגמי מדפסות לשימוש במחסניות דיו שאינן מתוצרתה. הסדר הפשרה הושג במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה כנגד HP לפני כחמש שנים. הפיצוי לזכאים צפוי לנוע בין 150 שקל ל-600 שקל, תלוי במספר הפונים. עוד על פי הסדר הפשרה שאושר, המבקשים לאישור התביעה הייצוגית יקבלו סכום של 300 אלף שקל ובא כוחם סכום של כ-1.1 מיליון שקל.
הקבוצה המיוצגת, שיכולה לקבל פיצוי כספי, תכלול כל מי שרכש בישראל בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור באוקטובר 2017 ועד פרסום הסדר הפשרה בדצמבר 2020, מדפסת מאחד מעשרות הדגמים שפורטו בהסדר (לחצו כאן לנספח דגמי המדפסות שנכללות בהסדר הפשרה), והמדפסת שלהם חסמה באמצעות מערכת האבטחה הדינמית את השימוש במחסנית אחת או יותר שאינה בעלת שבב או מעגל חשמלי של HP, למעט מי שעל גבי אריזת המדפסת שבבעלותו הופיעה הודעה בעברית לגבי מערכת זו. משרד בא כוח המבקשים (משרד מושקוביץ - סטיס) יקים בקרוב אתר בו תוכלו לדעת אם הנכם זכאים לפיצוי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מדפסת HP
מדפסת HP
מדפסת HP
(צילום: AP)
עו"ד שלומי מושקוביץ ממשרד מושקוביץ - סטיס, בא כוח המבקשים, מסר בתגובה: "לבקשת היועמ"ש, ובאישור הצדדים, בית המשפט הקל על דרכי הוכחת הזכאות לקבלת הפיצוי באופן שניתן יהיה גם להדפיס דוח סטטוס מהמדפסת, הסבר בנושא יפורט בטופס תביעה שיפורסם באתר אינטרנט ייעודי, וכן ניתן לפנות למשרדנו. אנו קוראים לציבור לממש את הזכאות ולעתור לקבלת פיצוי".
החלטת בית משפט לאשר ההסדר פשרה ניתנה לאחר שבשנת 2017 הגיש לקוח של HP, שרכש מדפסת, בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגדה. במסגרת הבקשה טען הלקוח כי בספטמבר 2016 דגמים שונים וביתיים של מדפסות דיו אשר מיוצרות ע"י החברה ומיובאות לישראל חסמו את השימוש במחסניות דיו שאינן מתוצרת HP באמצעות מערכת אבטחה המוטמעת בהן המכונה אבטחה דינמית. בהמשך נטען כי חסימת המדפסות בחודש ספטמבר 2016 לא היתה אירוע חד פעמי.
מנגד, דחתה HP באמצעות עו"ד יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג פוקס נאמן את הטענות נגדה. החברה טענה בין השאר כי המדפסות חסמו באופן לגיטימי אך ורק את השימוש במחסניות דיו אשר מפרות את זכויות הקניין הרוחני של החברה, וכי מעולם לא הוצגו לצרכנים מצגים כאילו שימוש במחסניות דיו שלא מתוצרת HP הינו אפשרי. בכל מקרה, טענה החברה, החל מדצמבר 2016 היא יידעה את הצרכנים על חסימת המדפסות באמצעים שונים ומספיקים, וכי החל משנת 2020 נכלל על גבי אריזות חלק מהמדפסות סימון בעברית באשר לחסימה אפשרית שלהן.
בדיון שהתקיים בחודש שעבר בהסדר הפשרה הודיעו הצדדים על תיקון מנגנון הוכחת הזכאות באופן שחברי הקבוצה יוכלו להמציא אסמכתא לרכישת המדפסת, ולחלופין להדפיס דו"ח סטטוס למדפסת המצביע על דגם המדפסת. ככל שלא ניתן יהיה להפיק דו"ח כאמור, ניתן יהיה להמציא צילום של המספר הסידורי של המדפסת.
2 צפייה בגלריה
משרדי HP ביהוד
משרדי HP ביהוד
משרדי HP ביהוד
(צילום: עידו ארז)
השופטת גילה כנפי-שטייניץ אישרה את הסדר הפשרה וקבעה כי "בבקשת האישור נטען כי חסימת המדפסות ע"י HP נעשתה בניגוד לדין ובניגוד למצגים שהוצגו לחברי הקבוצה. HP חלקה על טענות אלה וטענה כי הדבר נעשה כדין על מנת להגן על זכויות הקניין הרוחני שלה. הצדדים נחלקו, בן היתר, גם בהתייחס למצגים שהוצגו לחברי הקבוצה ובשאלה האם נגרם נזק לחברי הקבוצה. בשים לב לסיכויי וסיכוני הבקשה, הגיעו הצדדים להסדר פשרה המעגן את יידוע ציבור הצרכנים, על גבי אריזת המדפסות הרלוונטיות, כי המדפסות מיועדות לפעול רק עם מחסניות דיו של HP ועל קיומה של מערכת אבטחה דינאמית החוסמת מחסניות דיו שאינן מתוצרתה. באשר להפרות הנטענות בגין העבר, הסכימו הצדדים על מתן פיצוי ראוי וסביר לחברי הקבוצה על נזקים אפשריים שנגרמו להם בעקבות חסימת המדפסות".
עוד קבעה השופטת כי "הקושי העיקרי שהעלה ההסדר הוא נגישות הפיצוי לחברי הקבוצה. HP היא יצרנית המדפסות ולא היא שמכרה את המדפסות לחברי הקבוצה. לפיכך אין ברשותה פרטים מזהים של חברי הקבוצה. בשל קושי זה, מקים הסדר הפשרה מנגנון לפרסום ההסדר ותביעת הפיצוי ע"י חברי הקבוצה באמצעות הגשת טופס תביעה לנאמנים. מנגנון זה אינו אידיאלי, הוא כרוך בעלויות ולא מן הנמנע שבסיומו של ההליך יימצא כי רק מקצת מחברי הקבוצה מימשו את ההטבה המוצעת בהסדר. חרף האמור, בהעדר אפשרות מעשית אחרת לאתר את חברי הקבוצה ובשים לב לאינטרס מתן הפיצוי בראש ובראשונה לנפגעים מן ההפרה, ראיתי לאשר את ההסדר. זאת על מנת לאפשר לפחות לחלק מחברי הקבוצה לזכות בפיצוי לו הם זכאים. יתרת הפיצוי שלא תמומש תועבר, כאמור, לקרן לניהול וחלוקת כספים".
תגובת החברה: "HP מודיעה שהגיעה להסדר ותעמוד בכל הדרישות. HP מחויבת לספק ללקוחותיה מוצרים ושירותים באיכות מעולה בהתאם לרגולציה המקומית - ותמיד שואפת להבטיח ללקוחותיה בחירה, גמישות ושקיפות".