אחזקת הבריכה בווילה של ראש הממשלה בקיסריה עלתה בשנת 2023 לאזרחי ישראל 22 אלף שקל, שירותי הגינון שצרכה משפחת נתניהו עלו 77 אלף שקל - כולל "גיזום במנוף", ושילמנו גם כ־50 אלף שקל לרכישת מוצרי חשמל, טקסטיל ושונות עבור הבתים של המשפחה בירושלים ובקיסריה.
המידע הזה התקבל ביום שני השבוע כמה דקות לפני חצות, רגעים ספורים לפני שפג המועד למסירת המידע על פי החלטת השופט יורם נועם בעתירה של כלכליסט כנגד משרד ראש הממשלה שהוגשה באמצעות עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך מוזר גליק. המידע כולל לא רק פירוט של העלויות אלא גם את התאריכים שבהם נרשמה ההוצאה.
מהמידע עולה כי שלושה ימים לאחר טבח שבעה באוקטובר נרשמה רכישה של ציוד וכלי מטבח לדירה של נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים ב־23 אלף שקל. בימים של הלם, שבהם משרד ראש הממשלה לא תפקד ועובדים לא הורשו להגיע למשרד, מישהו מצא זמן לטפל בענייני המטבח של נתניהו.
3 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו בקיסריה
בית משפחת נתניהו בקיסריה
בית משפחת נתניהו בקיסריה
(צילומים: שאול גולן, אלכס קולומויסקי)

כמה בתים צריך רה"מ?

הוצאות מעונות ראש הממשלה היא כותרת מעורפלת, אך כעת לראשונה אפשר ללמוד על מה אנחנו משלמים. מהנתונים שבידינו עלה שהמדינה מממנת לראש הממשלה ולמשפחתו הכל, ובשני הבתים גם יחד.
אפשר למצוא בטבלאות כל מה שבית ישראלי ממוצע צורך, משירותי אינטרנט וכבלים, דרך בר מים, ועד החלפת מנגנון האסלה. אבל ההוצאות של משפחת נתניהו גבוהות בהרבה מאלה של משפחה ממוצעת. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2022 ההוצאה הממוצעת של משק בית לתצרוכת היתה כ־17 אלף שקל בחודש, אבל 25% מהסכום הזה (שהם כ־4,300 שקל) מושקעים בדיור - כלומר, משכנתא או שכר דירה. לכן, הצריכה של משק בית ממוצע ללא דיור היא כ־13 אלף שקל בחודש. לעומת זאת, המדינה משלמת עבור משפחת נתניהו בממוצע כמעט 40 אלף שקל בחודש.
חלק הארי נובע מעלויות האחזקה של הווילה בקיסריה שהסתכמו ב־2023 ב־314 אלף שקל. העלויות של הבית בדרך עזה היו 1.575 מיליון שקל, אבל כ־1.4 מיליון שקל מהסכום הזה עבור עובדי תפעול וניקיון, כך שהצריכה השוטפת בבית השני של המשפחה בדרך עזה היתה כ־155 אלף שקל.
אחזקה של וילה בקיסריה אינה דבר זול, כפי שאפשר ללמוד מהנתונים. למשל, חשבון המים של הווילה בקיסריה בחודשים מאי–יוני הגיע ל־5,113 שקל, ובספטמבר–אוקטובר ל־3,228 שקל. אלו מתווספים לעלות אחזקת הבריכה של 22 אלף שקל ב־2023. עלויות הגינון הסתכמו ב־77 אלף שקל, כאשר מתוך הסכום הזה 14 אלף שקל שולמו ביום אחד לצורך גיזום עם מנוף.
3 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
המשפחה קנתה מוצרי מזון בכ־6,000 שקל, אלא שבנוסף לכל אחד מהבתים יש "קופה קטנה" לרכישת מזון מוכן. שם הסעיף אינו הולם את תקציבו – 58 אלף שקל.
המדינה גם רכשה עבור בני משפחת נתניהו מוצרי חשמל וטקסטיל בעלות של 49 אלף שקל. הסכום הזה מורכב מסעיפי הוצאה מעורפלים תחת הכותרת "ביטחון המדינה", אבל בכמה מקומות אפשר למצוא פירוט של העלויות.
בחלק מהמקרים חשוב להכיר לא רק את סכום ההוצאה, אלא גם העיתוי: ב־10 באוקטובר, שלושה ימים לאחר הטבח ביישובי עוטף עזה, בעת שמשרד ראש הממשלה לא תפקד, נרשמה עבור הדירה בדרך עזה רכישה של כלי מטבח וציוד מטבח בעלות של 23 אלף שקל. שבועיים אחר כך נרכש עוד ציוד מטבח בכ־1,000 שקל. הבית בקיסריה קיבל בדצמבר קולט אדים חדש שעלותו כ־1,700 שקל.

המעון הנעלם

המידע הזה הגיע לידינו לאחר מאבק של שנה. קדמו לו דחיות רבות ואף הפרה של החלטת בית המשפט, אך בסופו של דבר נתניהו התקפל והעביר לנו מידע שהוא מחויב למסור על פי חוק חופש המידע.
עם זאת, לא כל המידע שביקשנו נמסר. ראש הממשלה התעלם מכך שביקשנו את פירוט הוצאות המדינה בכל אחד משלושת הבתים של משפחת נתניהו - שתי דירות בירושלים, והווילה בקיסריה; ואילו במידע שנמסר לנו יש נתונים רק על אחת הדירות בירושלים.
המעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים נמצא בשיפוצים ולכן הדירה של משפחת נתניהו בדרך עזה בבירה נחשבת המעון הרשמי החלופי. הווילה של המשפחה בקיסריה מוגדרת מעון רשמי נוסף, ובלחץ נתניהו אישרה ועדת הכספים בשנה שעברה גם את מימון הוצאות המשפחה בה. לכן, מימון אחזקת הבתים האלה אולי "מסריח", אבל חוקי. אלא שבנוסף, למשפחת נתניהו עוד דירה ברחוב הפורצים בירושלים. אנחנו ביקשנו לדעת האם הועבר כסף מקופת האוצר גם לפעולות או רכישות עבור הדירה הזו. במענה לעתירת חופש המידע לא נמסר מידע זה, אך בתגובה לפנייה כלכליסט היום מסר משרד ראש הממשלה: "משרד רה"מ אינו מממן את הוצאות הבית ברחוב הפורצים".
3 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו ברחוב הפורצים, ירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב הפורצים, ירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב הפורצים, ירושלים
(מתוך גוגל מפות)
בסך הכל, על פי המידע שנמסר לנו, הוצאות המדינה לאחזקת הווילה בקיסריה והדירה ברחוב דרך עזה בירושלים הסתכמו בשנת 2023 ב־1.889 מיליון שקל. כ־1.4 מיליון שקל מהסכום הזה שולמו לשירותי כוח אדם, לצורך ניקיון ותפעול הדירה בדרך עזה. שאר הסכום - 469 אלף שקל - הוקדש להוצאות שוטפות של בני המשפחה בשני הבתים.
אבל זה לא הכל, משום שעל פי דו"ח שמבקר המדינה פרסם באפריל השנה, המדינה מימנה גם כ־19 מיליון שקל עלויות אבטחה ומיגון של הבית בדרך עזה, ו־7.5 מיליון שקל עבור אותם צרכים בווילה בקיסריה. משום שהעבודות מוגדרות אבטחה ומיגון, הן תחת מעטה של חשאיות ואין פירוט של התכולה שלהן ומה התרומה שלהן להשבחת הבתים. המידע שקיבלנו אינו כולל כלל את הסעיפים האלה. את עבודות המיגון היקרות האלה אפשר היה לחסוך אילו נתניהו לא היה מסרב לפנות בשנת 2019 את המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים לצורך עבודות שיפוץ, או אם היה מקדם לפני עשור את הפרויקט להקמת המעון הרשמי החדש.
הוצאה נוספת שעלותה אינה ידועה לציבור מתרחשת בימים אלה כיוון שמבוצעות עבודות סביב חומת הווילה בקיסריה. ביולי 2022, כאשר נתניהו היה ראש האופוזיציה, בקשה לשיפוץ החומה בעלות של כ־30 אלף שקל נדחתה על ידי משרד ראש הממשלה.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בנוסף: "הליך רכש הציוד וכלי המטבח לבית ראש הממשלה ברחוב עזה בוצע ואושר לפני פרוץ המלחמה, ב־28 באוגוסט".