בית המשפט המחוזי אישר לאחרונה הסדר טיעון מקל בעניינו של סטודנט שנהג במהירות בכביש 1 כשהוא שיכור ועייף, וגרם לתאונה שבה נהרג אדם שעצר עם מכוניתו בשול הדרך. לנוכח קושי ראייתי משמעותי להוכיח את הקשר בין התאונה לבין מותו של האיש, הוסכם שהנאשם ירצה רק תשעה חודשי עבודות שירות ורישיונו ייפסל לשש שנים.
במסגרת ההסדר הודה הנאשם והורשע בגרימת מוות ברשלנות. במהלך הנסיעה, נקבע, הוא החל לזגזג וסטה מהנתיב לשול ובחזרה כמה פעמים עד שפגע בחוזקה במכונית של בני זוג שעצרה מסיבה לא ידועה בשול הימני. הבעל נהרג והאישה נחבלה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
סנגוריו של הנאשם - עוה"ד נעם שביט, אבי דוויק ויורי ברנט – והמדינה עתרו לגזור עליו תשעה חודשי עבודות שירות לצד מאסר על תנאי, פסילה לשש שנים ופיצוי בסך 20 אלף שקל. מדובר בעונש קל באופן חריג שכן בדרך כלל העונש בעבירות מסוג זה הוא 12-8 שנות מאסר לצד פסילה של כ-15 שנים.
גם השופט אוהד גורדון ציין שמדובר בהסדר מקל ביחס לענישה הנוהגת במקרי גרימת מוות ברשלנות. זאת, במיוחד לנוכח השילוב שבין עצם גרימת המוות בנהיגה רשלנית לבין אלמנטים נוספים של נהיגה בעייפות, במהירות ולאחר שתיית אלכוהול.
עם זאת, הוא הדגיש שיש אינטרס ציבורי בכיבוד הסדרי טיעון וחריגה מהם תיתכן רק במקרים נדירים ומובהקים, בעיקר במצבים שבהם נפל פגם או פסול משמעותי בשיקולי התביעה תוך הפרה משמעותית של האיזון הראוי בין שיקולי הענישה.
מקרה זה, קבע השופט, אינו מהמקרים שבהם ראוי לחרוג מהכלל של כיבוד הסדרי טיעון, מאחר שגיבוש הסדר הטיעון נעשה לאור "קושי ראייתי משמעותי", משום שהמנוח סבל מכאבים בחזה לפני התאונה. הדבר מחייב להביא בחשבון את נכונות הנאשם להיקשר בהסדר זה וליטול אחריות, למרות הקושי הראייתי.
לצד זאת שקל השופט את העובדה שהנאשם הוא סטודנט צעיר ללא הרשעות קודמות, ששירת את המדינה במסגרת מלחמת חרבות ברזל ועומד להתחתן. הוא הוסיף כי הודאתו ייעלה את ההליך וחסכה מזמנם של הצדדים, העדים ובית המשפט, ומנעה מרעיית המנוח את הצורך להעיד על כל הקושי הכרוך בכך. כמו כן, משפחת המנוח הביעה הסכמה להסדר הטיעון.
לפיכך הוא אימץ את הסדר הטיעון במלואו וגזר על הנאשם תשעה חודשי עבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה למשך שש שנים, פסילה על תנאי ופיצוי של 20 אלף שקל לעיזבון המנוח.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: פרקליטות מחוז ירושלים • ב"כ הנאשם: עו"ד נעם שביט, עו"ד אבי דוויק ועו"ד יורי ברנט • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין