תביעת ענק בסך 2,135,152 שקלים הוגשה ביום רביעי האחרון כנגד חברת ארקיע על ידי 89 לקוחותיה המיוצגים באמצעות עו"ד אייל אבידן, לאחר שחברת התעופה עיכבה וביטלה לא פחות מארבע טיסות שלהם מישראל לדובאי ובחזרה, וזאת, בתוך חמישה ימים בלבד. תביעת ענק זו בסך למעלה משני מיליון שקלים היא למעשה הגדולה ביותר שהוגשה בישראל עד כה בתחום התעופה.
לפי כתב התביעה, התובעים אשר רצו לבלות את חג הפסח בדובאי, רכשו מחברת ארקיע כרטיסי טיסה לשלוש טיסות מישראל לדובאי שתוכננו לימים 21 ו-22 באפריל, וכן לטיסה חזרה מדובאי לישראל, שנקבעה ליום 25 באפריל. ואולם, הטיול והחוויה הפכו לסיוט לאחר שארקיע עיכבה את הטיסה הראשונה בכ-11 שעות, עיכבה את הטיסה השנייה בכ-10 שעות, את הטיסה השלישית בכ-9 שעות, ואת טיסת החזור לישראל ביטלה לחלוטין, לאחר דחיות חוזרות ונשנות במהלך שהות הנוסעים בשדה התעופה, וזאת בשל תקלה טכנית לדברי החברה.
1 צפייה בגלריה
 נוסעים נותרו בשדה התעופה בדובאי לאחר ביטול הטיסה של חברת ארקיע
 נוסעים נותרו בשדה התעופה בדובאי לאחר ביטול הטיסה של חברת ארקיע
הנוסעים שנותרו בשדה התעופה בדובאי לאחר ביטול הטיסה של חברת ארקיע
( צילום: אלכסנדר )
לפי כתב התביעה, טיסת החזור לישראל אמורה הייתה להמריא בשעה 23:15, אך במקום להמריא במועד ולהחזיר את נוסעי הטיסה לישראל, הם הוכנסו אל תוך אולם המתנה קטן ו"נכלאו" בו ללא אוכל, ללא מים וללא אפשרות לצאת ממנו, עד השעה 04:30 לפנות בוקר.
רק בשעה 4:30 ניתנה לנוסעים אפשרות לצאת מהאולם אל מתחם ה"דיוטי-פרי" על מנת שיוכלו לרכוש לעצמם ולילדיהם אוכל ושתייה. בשעות הבוקר ניגש אל התובעים נציג ארקיע, והורה להם לצאת משדה התעופה ולהמתין עד שארקיע תודיע להם על טיסה חלופית לישראל. אלא שחלפו שעות רבות שבהן לא קיבלו התובעים כל הודעה מארקיע, ולאחר ש"בילו" לילה שלם בשדה התעופה, נאלצו לחפש בכוחות עצמם טיסות חלופיות מדובאי לישראל באמצעות החברות flydubai ו-Emirates, ולשלם עליהן עוד אלפי שקלים מכיסם.
בכתבה שפורסמה ב-ynet על העיכוב שהפך לביטול בטיסה חזרה מדובאי לישראל, סיפר אלכסנדר ענבר ששהה עם משפחתו המונה שש נפשות שעות ארוכות בשדה, בחוסר ודאות. לבסוף נאלץ לרכוש שישה כרטיסים חדשים ב-2,000 דולר לטיסת פליי דובאי שיצאה ערב למחרת: "אפילו מים לא באו להציע לנו כאן. בושה", ציין אלכסנדר. "אנחנו תקועים כבר למעלה משמונה שעות בשדה התעופה בדובאי עם 100 נוסעים נוספים בגלל תקלה במטוס. הטיסה שהייתה אמורה לצאת לתל אביב בוטלה ועדיין לא קיבלנו מענה, לא מחברת התעופה ולא משדה התעופה. ליד הגייט יושבות משפחות עם ילדים, לא קיבלנו מים ואוכל, אף אחד לא מטפל בנו. הילדים ישנים כאן על הרצפה".
לדבריו, "הציעו לנו 100 דולר כדי לחפש מלון, שזו בדיחה. מה אפשר לשלם בסכום זעום כל כך? ומי יודע בכלל כמה לילות ניתקע כאן ומתי החברה מתכוונת להוציא מטוס תקין חלופי? אף אחד לא מדבר איתנו".
עו"ד אייל אבידן, המייצג את התובעים, בתגובה: "ארקיע הרסה לתובעים את הטיול, והזיכרון היחיד שנותר להם ממנו הוא רק הסיוט המתמשך לאורך לילה שלם על רצפת שדה התעופה. לצערי, זה לא המקרה היחיד, וישנן עוד אינספור טיסות שארקיע ביטלה או דחתה בשעות רבות ללא כל התחשבות בלקוחותיה, וראוי שהיא תיתן את הדין ותפצה את לקוחותיה במלוא הפיצוי הקבוע בחוק".
בראיון ל"ממון" שפורסם בתחילת החודש התייחס עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע, לאירוע בדובאי: "אנחנו צריכים להשתפר בשירות ללקוח, גם בשירות לאחר ההזמנה, ואנחנו עובדים על זה. אני יודע שהיו מקרים שהיינו פחות טובים. היעד הוא תיקון ענק במהירות התגובה ללקוח.
"דובאי הוא יעד פופולרי של ארקיע שאנחנו טסים אליו שלוש פעמים ביום, כשסופה משביתה לסירוגין את שדה התעופה של דובאי, היא משבשת את כל לוח הטיסות של החברה בשרשור. היו יומיים במהלך הסופה שנאלצנו לנחות יום לאחר יום בנסיכויות אחרות במפרץ, ולארגן לנוסעים הסעה לדובאי. ושבוע אחרי – תקלה במטוס שלנו שקורקע לחמישה ימים בדובאי והשפיע על כל לוח הטיסות. דבר אחד אני יכול להבטיח: מעולם לא הפקרתי לקוח שהטיסה שלו בוטלה. אני אחראי שהוא יחזור בסוף לישראל, גם אם ייקח כמה ימים".
מחברת ארקיע נמסר בתגובה לכתב התביעה: "טרם קיבלנו לידינו את התביעה. אנו מנועים מלהתייחס לנושא הנ"ל בתקשורת".