בלעדי: ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן למחר אחר הצהריים (ב') דיון כלכלי מיוחד עם נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, שבתוקף תפקידו הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ואחדים מראשי משרד האוצר. כך נודע ל-ynet.
הדיון המיוחד נועד להסדיר את הכנת תקציב המדינה לשנת 2025, שלפי שעה הופסקו הדיונים לגיבושו, לאחר שראש הממשלה הביע התנגדות לחלק מהתוכניות הנרקמות במשרד האוצר ובראשן העלאות מיסים בתחומים רבים וטען כי אין להם מקום בימי מלחמה אלה, שכן הם יטילו נטל כבד על החברות ומשקי הבית.
1 צפייה בגלריה
הנגיד ירון, ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
הנגיד ירון, ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
הנגיד ירון, ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: ABIR SULTAN, שלו שלום, אלכס קולומויסקי)
ל-ynet נודע שבימים האחרונים החלו כלכלנים מחברות דירוג האשראי הבינלאומיות ומארגונים בינלאומיים לברר האם ומדוע הופסקו הדיונים לגיבוש התקציב החשוב לקראת שנת 2025. זאת, בו בזמן שגורמים ממשלתיים הבטיחו רק לאחרונה שנוכח הגירעון הגדול המתהווה בתקציב המדינה, יהיה צורך לבצע מהלכים בהיקף של 30 מיליארד שקל. המדובר בעיקר בהעלאות מיסים ניכרות ובקיצוצים כואבים בתקציבי רוב משרדי הממשלה.
גורם בכיר במשק ציין כי כלכלני החברות מנסים לברר כיצד הממשלה תוכל לצמצם את הגירעון בתקציב, אם לפי שעה נשללים הרעיונות שהועלו בדיוני אגף התקציבים ורשות המיסים במשרד האוצר, והדיונים אף הופסקו.
גורם בכיר נוסף אמר ל-ynet, כי "החלטתי לנסות ולא להיענות לפי שעה לבקשה של כלכלני אחת מחברות הדירוג לשוחח עמי, כי אני חושש שלא אוכל לומר מילה טובה על מצב המשק כעת ובוודאי לא על מה שעלול להתרחש".
גורמים כלכליים בכירים חוששים שאם יתברר שהממשלה לא מתכוונת לבצע ולתכנן בשלב הזה מהלכים דראסטיים מתבקשים, נוכח הגירעון הגדול בתקציב, חלק מחברות דירוג האשראי עלולות לשקול הורדת דירוג נוספת של ישראל. זאת, אחרי ששתיים משלוש החברות כבר הורידו את הדירוג לפני חודשים אחדים בפעם הראשונה מאז החלו לדרג את ישראל לפני מעל 25 שנה, ומאז דירוגה רק עלה לאורך כל השנים עד השנה.
גורם בכיר אמר ל-ynet כי ראש הממשלה שולל מכל וכל חלק מהמיסים שמציעים להטיל במשרד האוצר ובראשם את ביטול הפטור ממס על יבוא אישי בשווי של עד 75 דולר והטלת מס על השכרת דירות מהשקל הראשון.
במשרד ראש הממשלה מתנגדים גם לרעיון שנשקל להעלות את שיעור מס ערך מוסף בינואר בשני אחוזים (ל-19%) ולא רק כפי שכבר אושר בממשלה ובכנסת לאחרונה להעלות את המע"מ באחוז אחד ל-18%.
הדיון המתוכנן למחר, יחד עם נגיד בנק ישראל, הוא נדיר מסוגו לאחרונה, ונראה שראש הממשלה החליט להתפנות מענייני המלחמה לשעות אחדות ויבקש לבחון כעת ההצעות שימנעו ביקורת של גורמים כלכליים מובילים בחו"ל, כמו גם של בוחרים בארץ, אם יועלו מיסים "לא פופולריים", כמו ביטול הנחת מס ערך מוסף על יבוא אישי. נודע שהדיון תוכנן תחילה לשעות הבוקר מחר, אך בשל דיון דחוף אחר הוא נדחה בשעות אחדות ויתקיים מחר בשעות אחר הצהריים.