ההסתדרות הודיעה היום (א') כי החל ממחר לא יבוצעו מבחני נהיגה מעשיים (טסטים) לנבחנים שלא יציגו תו ירוק בתוקף או אישור בדיקת קורונה שלילית בתוקף. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוציא היום (א') את ההנחיה בטענה שבוחני הנהיגה חוששים לבריאותם בשל הישיבה הצפופה ברכב סגור, במשך שעות ארוכות מדי יום, מול נבחנים רבים, בהם בני נוער. לדבריו, מדובר ברמת סיכון גבוהה להיחשפות לנגיף הקורונה, אשר עד כה לא נמצא לה פתרון שיגן על הבוחנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב שהוציא לאחרונה איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות להנהלות החברות מילגם וטלדור, שמבצעות מבחני נהיגה בכל הארץ, נכתב: "עקב סירובכם המתמשך לדאוג לשלומם ובריאותם של בוחני הנהיגה, הרינו להודיעכם כי החל מיום שני, ה-27.9.21, בוחני הנהיגה יעלו לרכב הבחינה אך ורק נבחנים/כל אדם אחר - שהינם בעל תו ירוק בתוקף כדין, או בעלי בדיקת קורונה שלילית (pcr) בתוקף של עד 72 שעות".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חברת מילגם אחראית על ביצוע מבחני נהיגה מעשיים מפתח תקווה וצפונה, וחברת טלדור אחראית על מבחני נהיגה מעשיים מאזור המרכז ועד אילת. הבוחנים בחברות הללו מבצעים אלפי מבחני נהיגה מעשיים מדי יום, על רכבים פרטיים ומסחריים, משאיות, אוטובוסים, רכבים דו-גלגליים ועוד.
ההסתדרות פנתה בנושא להנהלת החברות וגם למשרד התחבורה, בבקשה להוציא הנחיה ייחודית לבעלי מקצוע זה, אך עד כה לא הוצאה הנחיה כזאת. בשל כך הוציא איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הנחיה ישירה לעובדים. כמו כן, קיים סכסוך עבודה פתוח בחברות הללו שמתמקד בנושא זה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "ההסתדרות לא תעמוד מנגד כאשר בריאותם של העובדים עומדת על הפרק. בחרנו דרך מידתית שמצד אחד לא פוגעת בנבחנים המתחסנים, ומצד שני לא מפקירה את בריאותם של בוחני הנהיגה. במקביל, אנו ממתינים שמשרד התחבורה יסיים הכנת תקנה שתחיל את התו הירוק על בוחני הנהיגה".
במשרד התחבורה פועלים מזה מספר שבועות גורמים במשרד, ובראשם מנכ"לית המשרד, מיכל פרנק, לקידום תיקון התקנות, כך שאלה יחייבו החלת 'תו ירוק' כתנאי לביצוע בחינות נהיגה מעשיות. המהלך מקודם בין היתר מול משרד הבריאות, ובלשכת השרה מסבירים כי הוא ממתין להסכמת משרד המשפטים כדי לצאת לדרך.
גילם הממוצע של הבוחנים עומד על 55 וסביבת עבודתם הינה בחלל סגור ועם תחלופת נבחנים גבוהה, הסבירו בלשכת השרה, והוסיפו כי המהלך יבטיח את המשך רציפות השירות לציבור הנבחנים והנבחנות. יחד עם זאת, ציינו בלשכה כי "ראוי לציין כי עד שלא תושלם עבודת המטה בנושא אין מקום לפעול בניגוד לחוק".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "החלת תו ירוק בטסטים היא צעד הכרחי, מתבקש ופשוט. המתווה שאנחנו מציעות אינו פוגע בנבחנות ובנבחנים שיכולים להיערך עם תו ירוק למבחן מבעוד מועד, ומגן על בריאותם של הבוחנות והבוחנים, וכן מאפשר המשך תפעול רציף של מערך הבחינות המעשיות. אני בטוחה ששותפיי לממשלה מבינים כי אי אפשר לדחות יותר את המהלך הזה והוא חייב להכנס לתוקף בהקדם האפשרי".