חברת אל על חתמה היום (ראשון) על מספר הסכמים קיבוציים עם ועד העובדים ונציגי ההסתדרות ליישום תוכנית פרישה מרצון לעובדי חברת התעופה וסיוע לעובדים שעדיין בחל"ת. במסגרת ההסכמים יפרשו עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה, ועד 250 עובדים קבועים במגזר המנהלי. אחרון הפורשים, שיזכו למסלול פיצויים מוגדלים או מסלול פנסיה מוקדמת יסיימו את עבודתם עד 28.2.2022.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בהסכם הבראה שני מאז תחילת מגפת הקורונה. לפי הודעת ההסתדרות, ההסכמים שנחתמו היום יחולו על עובדים קבועים עם ותק של למעלה מ-10 שנות עבודה בחברה. בחודש האחרון שררה מתיחות רבה בין הנהלת החברה ונציגי העובדים שאף הכריזו על סכסוך עבודה ואיימו בשביתה. זאת בזמן שמתיחות דומה שררה בין הנהלת החברה למשרד האוצר שסירב לשנות את תנאי התמיכה.
2 צפייה בגלריה
מטוס אל על נחת בשדה רמון בעקבות הערפל בנתב"ג
מטוס אל על נחת בשדה רמון בעקבות הערפל בנתב"ג
אל על. 300 עובדים "יפרשו מרצון"
(צילום: רשות שדות התעופה)
לפני כשבועיים נפגשו נציגי ועד העובדים לראשונה עם בעלי החברה קני רוזנברג, זאת על רקע הסכסוך בין הוועד להנהלת אל על בנוגע לשינוי המדיניות של טיסות בשבת והחשש מהפסקת פעילות חברת הבת סאן דור, שתגרור צמצום נוסף במספר העובדים. בתוך כך, בשבוע שעבר הודיעה אל על כי היא החלה במגעים ראשוניים לטובת ביצוע עסקה במסגרתה תהפוך לבעלת השליטה בחברת ארקיע שבבעלות האחים נקש.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי אמר אחרי החתימה: "אין כרגע צורך בפיטורי עובדים באל על. יש התאוששת בטיסות, יש יעדים חדשים ולא צריך למהר לפטר עובדים עם מקצוע יחודי. הסכמנו לפנים משורת הדין להסכם הפרישה מרצון , היות ואת מכסת הפיטורים גמרנו בהסכם הקודם שתקף עד 2025 - אז פוטרו למעלה מ-2,000 עובדים. הסכמנו כעת לפרישה מרצון כי יש עובדים בחל"ת שרוצים ללכת הביתה ולדאוג לעתיד שלהם.
לגבי המיזוג האפשרי עם ארקיע אמר אדרי: "אף אחד לא פנה אלינו. בימים הקרובים ניפגש עם ועדי העובדים של שני הצדדים ונערך לאירוע ולמשמעות שלו".
לפי ההסכמים, לכל עובד תוצע כאמור תוכנית פרישה מרצון באחד משני מסלולי פרישה הקבועים בהסכם – מסלול פיצויים מוגדלים או מסלול פנסיה מוקדמת, כשבמסגרת מנגנון הליך הפרישה המדורג שהוסכם בין הצדדים, כל עובד יקבל סימולציה אישית ומותאמת לנתוני הפרישה המוצעים לו. לאחר מכן תהיה לו הזדמנות לחזור בו מבקשתו להיכלל בתוכנית הפרישה מרצון. הסכם הסיוע יהיה בתוקף באוקטובר-דצמבר 2021.
בנוסף הוסכם כי עובדי החברה שנמצאים עדיין בחל"ת ואינם מקבלים דמי אבטלה מהמדינה יקבלו סכום סיוע שיהיה שווה לסכום (ברוטו) הממוצע של דמי ביטוח לאומי שקיבלו, וייקבע בהתאם למנגנונים שקבועים בהסכם.

2 צפייה בגלריה
החתימה על ההסכם בין אל על לבין ההסתדרות
החתימה על ההסכם בין אל על לבין ההסתדרות
יהודית גריסרו, ראש אגף משאבי אנוש באל על, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר מועצת עובדי אל על שרון בן יצחק
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "ההסתדרות העבירה עד כה למעלה מ-10 מיליון שקל כדי לאפשר את הסכמי ההתייעלות באל על. הסכמי הפרישה מרצון ומענק הסיוע לעובדי אל-על הנמצאים בחל"ת, עליהם אנחנו חותמים היום, הם רובד חיוני בדרך להשגת היעד הזה. קשרנו את גורלנו בגורל ההנהלה. על מטוסי אל על מתנוסס דגל המדינה, וזו גאווה ישראלית. אנשים רוצים לחזור לטוס, ואני משוכנע שאל על בדרך הבטוחה להצלחה".
מנכ"ל אל על אביגל שורק: "ההסכם הוא צעד חשוב בתוכנית הרחבה שלנו לחילוץ אל על מההשלכות הקשות של משבר הקורונה, וליישם אסטרטגיית צמיחה בצד הקורונה. חשוב לי לציין כי מדובר בצעד לא קל עבור כל הצדדים - אך הוא משקף את הרצון של כולנו להעלות את החברה לפסים של הבראה וביטחון כלכלי, לטובת כלל מחזיקי העניין".