חברת הדירוג S&P מעריכה כי המלחמה תימשך לאורך כל 2024 וכי ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית ממה שהוערך קודם לכן. כך עולה מעדכון למשקיעים שהחברה פרסמה היום. ב-S&P מעריכים כי הצמיחה בישראל ב-2024 תהיה חצי אחוז בלבד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
משרדי S&P בניו יורק
משרדי S&P בניו יורק
משרדי S&P בניו- יורק
(צילום: AP)
החברה מציינת כי העריכה שהצמיחה ברבעון הראשון תשקף צמיחה שנתית של 3%, בזמן שהצמיחה בפועל היתה גבוהה מעט יותר (3.3%). ההערכה של S&P נמוכה מתחזיות של גופים אחרים. בבנק ישראל למשל מעריכים כי 2024 תסתיים בצמיחה של 2%. עם זאת, בנוגע ל-2025, חברת הדירוג עדיין אופטימית וצופה צמיחה של 5%.
החברה מדגישה כי ההתאוששות שהשתקפה בנתוני הרבעון הראשון של 2024 נובעת במידה רבה מעלייה בהוצאות הממשלתיות ולא מעלייה בצריכה הפרטית, שכן הצריכה הפרטית נותרה מתחת לרמה של ערב המלחמה. החברה מדגישה כי המצב כעת שונה מהתאוששות של ישראל אחרי הקורונה, אחרי מבצעים קודמים בעזה (2014, 2012) ואחרי מלחמת לבנון השנייה. מניתוח שהחברה ערכה עולה כי ההתאוששות כעת, בניכוי ההוצאות הבטחוניות, איטית מסבבי לחימה קודמים.
החברה מעריכה שהסיכונים לפרופיל האשראי של ישראל ממשיכים להיות משמעותיים, ובהם הסיכונים הביטחוניים להחרפת המלחמה בצפון או עימות ישיר עם איראן. החברה מעריכה שהמלחמה בעזה תימשך עד לסוף 2024, כמו גם חילופי האש עם חיזבאללה.
החברה נותנת משקל משמעותי להתדרדרות היחסים בין ישראל לבין בעלות בריתה. "אנו רואים בהתדרדרות היחסים סיכון שעלול לפגוע בהתאוששות הכלכלית של ישראל ובאמון המשקיעים". הדוגמה להסלמה ביחסים היא ההחלטה של התובע בבית המשפט הבינלאומי בהאג להגיש בקשה לצווי מעצר כנגד נתניהו וגלנט. בנוסף, מציינים בחברה שיש גם אי יציבות פנימית פוליטית בישראל ומזכירים את נאומו של בני גנץ בו איים על פרישה מקבינט המלחמה אם נתניהו לא יציג תוכנית ברורה ל'יום שאחרי'.
איך יוצאים מהמשבר? צפו בפאנל בועידת האנשים של המדינה
(צילום: סנטרל הפקות)