בעוד הכלכלה הסינית מאטה, צרכנים מרגישים את ההשפעה באופן ישיר על חייהם היומיומיים ורבים מהם מוותרים על רכישת מותגי יוקרה, מחפשים מותגים זולים יותר ואפילו מסתפקים בחיקויים. כך לפי דיווח ב-CNN.
לורל גו, מנהלת בחברת מחקר השוק מינטל בשנחאי, מציינת כי המצב החדש גרם לזינוק של פי 3 בחיפושים ברשתות החברתיות אחרי חיקויים.
2 צפייה בגלריה
לולולמון
לולולמון
לולולמון
(צילום: AP/Gene J. Puskar)
הצעירים הסינים מוציאים את כספם על מוצרי "פינגטי" (pingti), חיקויים באיכות גבוהה של מותגים. חלקם כמעט בלתי ניתנים להבחנה מהמקור, בעוד אחרים מושפעים מהעיצוב המקורי ומציעים צבעים או מרקמים נוספים. הפופולריות של קטגוריית מוצרים זו מזנקת בזמן שאמון הצרכנים בסין מתקרב לשפל היסטורי, לפי אנליסטים.
גו מציינת כי בניגוד למצב לפני עשור, כאשר הקונים הסינים, שהיו בראש רשימת הצרכנים של מוצרי יוקרה בעולם, השתוקקו למוצרים מערביים ממותגים מפורסמים, כיום הצרכנים פונים יותר ויותר לאלטרנטיבות זולות יותר.
החיקויים יכולים להיות זולים משמעותית ממקביליהם הממותגים. למשל, זוג מכנסי יוגה Align של Lululemon עולה 750 יואן (106 דולר) באתר הרשמי הסיני שלהם. לעומת זאת, חיפוש באתרי מסחר אלקטרוני פופולריים כמו Tmall מראה עשרות אפשרויות אחרות, לעתים קרובות משתמשות ב-Lulu בשמות החנויות שלהן, ומציעות מכנסיים דומים במחיר נמוך של עד 5 דולר, תוך טענה לאיכות דומה.
האהבה הגוברת של סין לחיקויים בשנים האחרונות מקשה מאוד על מותגי יוקרה, למשל כמו לואי ויטון. המכירות של החברה ירדו ב-10% במחצית הראשונה של השנה באזור אסיה, לא כולל יפן, בהשוואה ל-2023. שוק זה נשלט על ידי סין.
מגמת ה"פינגטי" תורמת לצריכה ומכירות קמעונאיות כלליות לא מרשימות, שהחמיצו את הציפיות הנמוכות ממילא בחודש שעבר. המצב כל כך חמור שכלכלנים מודאגים שסין עלולה להחמיץ את יעד הצמיחה של 5% שהוכרז במרץ.
הבנק המרכזי של סין חשף היום צעדים חדשים לעידוד הצמיחה. בין השאר הפחתת הרזרבות הנדרשות מהבנקים, על הורדת הריבית על ההלוואות ועל צמצום מינימום המקדמה הנדרשת לאישור משכנתאות. התקווה היא שהצעדים הללו יגרמו לציבור לצרוך יותר, מה שיעודד את הצמיחה.
לצד זה, ביום שישי פורסם כי שיעור האבטלה לצעירים בגילאי 18 עד 24 בסין, לא כולל סטודנטים, עלה ל-18.8% באוגוסט. זו הייתה הרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר.
2 צפייה בגלריה
חנות לואי ויטון
חנות לואי ויטון
חנות לואי ויטון
(צילום: AP/Andy Wong)

משקי בית איבדו 18 טריליון דולר

רבים מהכלכלנים מאמינים שהסיבה השורשית לבעיות הכלכליות הרבות של סין היא ענף הנדל"ן הכושל שלה, שפעם היווה עד 30% מהפעילות הכלכלית. התעשייה החלה לחוות קשיים ב-2019 ונפלה לשפל עמוק כשנתיים לאחר מכן, בעקבות דיכוי בהובלת הממשלה על הלוואות של יזמים.
המשבר שנוצר הוביל לירידה תלולה במחירי הנדל"ן ואובדן אמון בקרב הצרכנים. כעת, יחידים וחברות מנסים לשמר את עושרם על ידי מכירת נכסים וקיצוץ בצריכה, כמו גם בהשקעות.
מחירי בתים קיימים ירדו בכמעט 30% מ-2021, נכתב ע"י בנק נומורה, בהתבסס על מחקר של Beike, פלטפורמה העוקבת אחר עסקאות דיור, על סמך מדגם של 25 ערים גדולות.
"בניגוד לאפקט העושר החיובי העצום שנראה בארה"ב לאחר הקורונה, משקי הבית הסיניים סבלו מאובדן עושר עצום מהשפל בדיור, המוערך ב-18 טריליון דולר," כתבו כלכלני ברקליס בהערת מחקר מה-12 בספטמבר. כדי לשים זאת בפרספקטיבה, הם אמרו, זה כאילו כל משק בית של שלושה אנשים בסין איבד כ-60,000 דולר, סכום שהוא כמעט פי 5 מהתוצר המקומי הגולמי לנפש של סין.
כדי לפצות על החוסר שנגרם על ידי ענף הנדל"ן, המנהיגים הסינים התמקדו בעיקר בקידום הרחבת הייצור, כולל בסקטור הרכב החשמלי (EV) שלה. אך האסטרטגיה שלה לייצא עודף קיבולת לשווקים בחו"ל גורמת לתגובת נגד גלובלית, במיוחד בקרב יצרני רכב חשמלי באירופה.