לקוחות סלולר לא מרוצים – מתניידים וב-2024 יותר ישראלים העבירו את מספר הטלפון לחברה מתחרה: אחרי שנתיים של ירידה במספר הניודים – 1,548,995 ניודי קווים היו בשנה החולפת לעומת 1,393,219 ב-2023 – עלייה של 11%.
כלומר: התחרות בסלולר חיה, נושמת ובועטת וכוחן של החברות הקטנות שמציעות מחירים נמוכים לא נעלם. סלקום, פלאפון והוט מובייל החלו השנה במגמת משיכת המחירים כלפי מעלה, אבל הצרכנים יכולים לבחור לעבור לחברות ששמרו על איפוק (כמו פרטנר) ולחברות קטנות שאמנם חלקן העלו מחירים (כמו WECOM), אבל הן עדיין זולות בהשוואה לגדולות: אקספון, 019 טלזר, 018 אקספון, רמי לוי וגם WECOM.
לפי נתוני השוק, ב-2023 הייתה ירידה של 4% במספר ניודי הקווים בסלולר וב-2022 ירידה של 6%. ב-2021 מספר הניודים היה גבוה גם לעומת 2024: 1,550,422. נראה שבשנה החולפת הצרכנים היו רגישים יותר למחירים בגלל יוקר המחיה, אך בכל זאת פחות מאשר ב-2021.
החברות קטנות נמצאות במאזן ניודים חיובי
את הניודים השליליים (שקלול בין מספר המתניידים לחברה לבין מספר המתניידים ממנה) מובילה קבוצת סלקום עם 17,671 נטישות של מנויים. לפרטנר יש מינוס 13,660 קווים ולפלאפון 10,263 עזיבות. ל-HOT מובייל, החברה הקטנה מבין ארבע החברות הגדולות, יש דווקא מאזן חיובי עם 4,407 מצטרפים. זה לא אומר שאין לה נטישות, יש בהחלט, אבל מספר המתניידים אליה גדול ממספר הנוטשים.
מבין הקטנות-בינוניות רמי לוי תקשורת מובילה במאזן החיובי עם 14,405 מצטרפים ואחריה 019 טלזר עם 12,584 ניודים אליה. ל-WECOM יש מספר ניודים שלילי: מינוס 8,959. חברות סלולר קטנות נוספות (כולל אקספון שחזרה לפעול השנה) הצליחו לנייד אליהן סך הכל 18,157 קווים.
כיוון שרוב החברות הגדולות נמצאות במינוס ניודים ורוב הקטנות נמצאות בפלוס גיוסים – ניתן להניח שחבילות דור 5 היקרות יותר עדיין לא תפסו בקרב רוב הישראלים, שמעדיפים כרגע מחיר נמוך על פני ההבטחות שעדיין לא מומשו (בעיקר בשל פריסה מוגבלת) של הרשת המהירה מאוד.
10 שקלים לחודש ל-3 חודשים
התחרות על הלקוחות עדיין גדולה בקרב הקטנות: באחד מהמפעילים הוירטואליים הקטנים (שרוכב על רשת של חברת סלולר גדולה) הציעו לנו השבוע בשיחת מכירה שלושה חודשים ב-10 שקלים לחודש ל-3,000 דקות שיחה ו-150 גיגה גלישה ואחרי כן 32 שקל לחודש מחיר קבוע.
זה מחיר הפסדי שאפשרי רק בחברה קטנה שלא מתחזקת תשתיות. בענף הסלולר אמרו ל-ynet כי מחיר כזה לא בהכרח טוב לצרכן לטווח ארוך, כי בסופו של דבר החברות הגדולות צריכות לממן ולתחזק תשתיות וחברות קטנות שמכניסות את השוק לסחרור מחירים כלפי מטה - יפגעו בו בסופו של דבר. ולראייה: פריסת דור 5 נעשית בקצב לא משביע רצון בדיוק בשל כך. כך או כך, בזכות החברות הקטנות, לקוחות הסלולר בהחלט יכולים לדרוש מחיר של 40-30 שקל לחודש לחבילות עם נפח גלישה גדול ומחירים נמוכים יותר לנפחים מצומצמים.
ומה לגבי קווי טלפון חדשים? לפי גורמים בענף, החברות עדיין מגייסות עשרות אלפי לקוחות חדשים. ניתן להעריך שחלק גדול מהם הוא כנראה ילדים – משום שגיל קבלת מכשיר וקו – ירד בשנים האחרונות.